ماهان شبکه ایرانیان

موفقیت فیلم‌های مستند سال ۲۰۱۸

فیلم‌های مستند، همان‌طور که جری ساینفلد Jerry Seinfeld در مراسم اسکار سال 2007 گفت، معمولاً بسیار ناراحت‌کننده هستند، اما تمام مستندهای امسال این‌طور نیستند.
با این‌که امسال مستندهایی با موضوعات مهم سیاسی، مانند «فارنهایت 11.9» Fahrenheit 11/9 به کارگردانی مایکل مور Michael Moore و «دارمای آمریکایی» American Dharma به کارگردانی ارول موریس Errol Morris ساخته شده‌اند، اما به نظر می‌رسد مخاطبان بیشتر تشنه دیدن فیلم‌های مستند غیر‌داستانی در مورد موضوعات غیر‌سیاسی هستند. دلیل این ادعا، فروش بسیار بالای این‌چنین فیلم‌ها در تابستان امسال است.

در تابستان و اوج فصل سینما رفتن، درحالی‌که فیلم‌های ابرقهرمانی زیادی در سینماها در حال پخش بود، فیلم مستند «همسایه من نمی‌شوی؟» Won’t You Be My Neighbor ساخته مورگان نویل Morgan Neville در مورد فرد راجرز Fred Rogers، مجری معروف برنامه کودک، در 14 هفته بیش از 22 میلیون دلار فروش داشت. این رقم، رکورد بیشترین فروش یک فیلم مستند، در سال 2013 را شکست.

(پرفروش‌ترین فیلم مستند سال 2017، «زاده شده در چین» Born in China ساخته کمپانی دیزنی‌نیچر Disneynature بود که حدود 13/8 میلیون دلار فروش کرد.)
نویل در مورد این مستند گفت: «آقای راجرز با برنامه کودک خود، به بچه‌ها کمک می‌کرد تا بتوانند ترسی که احساس می‌کنند و دلیل آن را نمی‌دانند را کنترل کنند. او دقیقاً همین تأثیر را بر روی بزرگ‌ترها می‌گذارد. این همان چیزی است که الآن به آن نیاز داریم، فرصتی برای فکر کردن به چیزهایی که واقعاً اهمیت دارند.»پس‌ازآن، «آربی‌جی» RBG، مستندی در مورد قاضی دادگاه عالی، روث بیدر گینزبرگ Ruth Bader Ginsburg، بیش از 14 میلیون دلار فروش داشت. مستند «سه غریبه همسان» Three Identical Strangers، داستانی در مورد دیدار دوباره سه‌قلوهایی که از زمان کودکی از هم جدا شده بودند، توانست فروشی بیش از 12 میلیون دلار داشته باشد. کمپانی فوکوس فیچرز Focus Features تهیه‌کننده «همسایه من نمی‌شوی؟» و مگنولیا مدیا Magnolia Media و نئون Neon، تهیه‌کننده «آربی‌جی» و «سه غریبه همسان» است.
نویل در ادامه صحبت خود گفت:

آیا در شرایط متفاوت سیاسی، این فیلم‌ها بازهم می‌توانست فروش بالایی داشته باشد؟ جواب نه است. درست است که این مستندها همیشه مخاطب خود را دارند، اما مخصوصاً الآن، در برهه‌ای از تاریخ هستیم که مردم به دنبال چیز و یا کس باارزشی می‌گردند تا امید خود را در آن پیدا کنند. با خرید بلیت «همسایه من نمی‌شوی؟» و یا «آربی‌جی» و تماشای آن، بیننده حس می‌کند که حرکت مثبتی انجام می‌دهد، حداقل برای خودش.
مستندهای سی‌ان‌ان CNN، همیشه شخصیت‌های اصلی و داستان‌های قوی دارد. امسال این شبکه، سازنده مستندهای «سه غریبه همسان»، «آربی‌جی»، «عشق، گیدا» Love, Gilda، داستانی در مورد ستاره برنامه «پخش شنبه شب زنده» گیلدا رادنر Gilda Radner، بود.
کورتنی سکستون Courney Sexton، معاون بخش مستندهای شبکه سی‌ان‌ان گفت: «نمی‌گویم که مردم فیلم‌های ناراحت‌کننده و چالش‌برانگیز را تماشا نمی‌کنند، اما وقتی آخر روز خسته از کار برمی‌گردی، دوست داری پولت را برای دیدن چه فیلمی خرج کنی؟ به نظر من فیلم‌هایی که پیام مثبتی دارند به همین دلیل موفق بوده‌اند.»
سکستون در مصاحبه خود گفت که سی‌ان‌ان داستان‌های «آربی‌جی» و «غریبه‌ها» را اتفاقی انتخاب نکرده است، بلکه دلیل آن وجود ویژگی‌های تأثیرگذاری، پر مفهوم بودن و پیام مثبت آن، بوده است.به‌علاوه این سه فیلم مستند موفق، فیلم‌های دیگری مانند «تنهای آزاد» Free Solo، ساخته جیمی چین Jimmy Chin و الیزابت چای وسارهلیی Elizabeth Chai Vasarhelyi و مستند Quincy ساخته الن هیکس Alan Hicks و راشیدا جونز Rashida Jones، «سرآشپز فلین» Chef Flynn ساخته کامرون یتس Cameron Yates و «نمایشگاه علوم» Science Fair ساخته کریستینا کوستانتینی Cristina Costantini و دارن فاستر Darren Foster، مخاطبین را تحت تأثیر قرار دادند.
«تنهای آزاد» در مورد الکس هونالد Alex Honnald، کوهنوردی که قله کوه کاپیتان را فتح کرد، برنده جایزه فیلم برگزیده مخاطبان در جشنواره فیلم تورنتو و برنده جایزه بهترین فیلم مستند ازنظر منتقدان، شد. تا به امروز این فیلم بیش از 3/8 میلیون دلار فروش داشته است.
وسارهلیی در مورد فیلم مستند خود گفت: «امروزه تقاضا برای مستندهایی با موضوعات الهام‌بخش بالا است. مردم می‌خواهند داستانی را ببینند که واقعی و الهام‌بخش است.»چین اضافه کرد: «داستان الکس ازاین‌جهت موفق بود که او نه‌تنها موفق می‌شود قله کوه کاپیتان را فتح کند، بلکه توانست بر ترس‌هایش نیز غلبه کند.»
مستند «قیمت آزادی» The Price of Free ساخته درک دونین Derek Doneen در مورد کودکان کار را نیز می‌توان فیلم الهام‌بخشی دانست. این فیلم در مورد کایلاش ساتیارتی Kailash Satyarthi، فعال حقوق انسان‌ها و برنده جایزه صلح نوبل است که موفق شد بیش از 86 هزار کودک کار را آزاد کند. داستانی تأثیرگذار و الهام‌بخش.
تهیه‌کننده برنده جایزه اسکار، دیویس گوگنهایم Davis Guggenheim ایده این فیلم را داد. ازنظر او موضوع کودکان کار موضوع حساس و ریسکی برای فیلم بود و ممکن بود مخاطبان از آن استقبال نکنند. او در مصاحبه‌ای گفت:
«ازنظر ما، دنبال کردن ساتیارتی، وقتی‌که برای نجات بچه‌ها جان خود را به خطر می‌اندازد و وارد کارخانه‌ها می‌شود و هیجان ناشی از آن باعث می‌شود که مخاطب درگیر داستان شود. ساتیارتی به معنی واقعی کلمه بچه‌ها را از بردگی نجات می‌دهد و امکان تحصیل و آینده‌ای روشن را به آن‌ها می‌دهد. موضوعات زیادی در جهان وجود دارد که برای آن راه‌حلی نداریم و باعث ناامیدی ما می‌شود، اما بردگی کودکان موضوعی است که می‌توانیم همین حالا به آن پایان دهیم.»
دیان ویرمن Diane Weyermann، مدیر کمپانی مستندساز پارتیسیینت Participant، تهیه‌کننده اختصاصی «قیمت آزادی» است. ویرمن مستندهای روشن‌کننده زیادی را تولید کرده است، ازنظر او در حال حاضر آن‌قدر اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای در جهان می‌افتد که مردم نیاز به داستان‌های الهام‌بخش و قوی دارند.
کمپانی ایمپکت پارتنرز Impact Partners نیز همانند کمپانی پارتیسیپنت، بودجه قابل‌توجهی را به ساخت فیلم‌های مستند در 13 سال اخیر اختصاص داده است. این کمپانی سازنده بیش از 100 فیلم مستند ازجمله مستندهای برنده جایزه اسکار، «ایکاروس» Icarus و «خلیج کوچک» The Cove، همچنین فیلم‌های موفق جشنواره فیلم سان‌دنس Sundance، مانند «همسایه من نمی‌شوی؟» و «وان‌های حمام در برادوی» Bathtubs Over Broadway ساخته داوا ویسونانت Dava Whisenant، در مورد استیو یانگ Steve Young، نویسنده برنامه تلویزیونی Late Show With David Letterman، است.
این مطلب از نوشته ادی مورفوت Addie Morfoot در سایت ورایتی Variety گرفته شده است.
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان