معرفی معروفترین دیوارها در جهان

معروفترین دیوارها ساختارهایی هستند که از دوران باستان شناخته شده تا مرزهای امپراتوری ها را نشانه گذاری کرده، مردم را در درون خود نگه داشته و شهرها را از هجوم دشمنان محافظت نماید

معرفی معروفترین دیوارها در جهان

معروفترین دیوارها

معروفترین دیوارها ساختارهایی هستند که از دوران باستان شناخته شده تا مرزهای امپراتوری ها را نشانه گذاری کرده، مردم را در درون خود نگه داشته و شهرها را از هجوم دشمنان محافظت نماید. در دوران های اخیر دیوارهایی نیز ساخته شده اند که به عنوان یادبود و یا سازه های هنری شناخته می شوند. مهم نیست که کاربرد این دیوارها چه چیزی می باشد، هرجایی که این ساختارها قرار گرفته اند منظره ها را برای انسان از بین می برند. با الی گشت همراه شوید تا در مورد معروفترین دیوارها در جهان بیشتر آشنا شویم.

معروفترین دیوارها

دیوار سنگی ؛ Wall of Ston

دیوارهای سنگی مجموعه ای از ساختارهای دیواری ساخته شده از سنگ برای دفاع از شهر می باشد که در شبه جزیره Peljesac در جنوب کرواسی امروزی واقع شده اند. در پایین ترین نقطه شبه جزیره و درست در جایی قبل از اینکه به سرزمین اصلی برسد این دیوار از شهر استون آغاز شده و تا مالی استون ادامه یافته است. این دیوار بلند که طولی معادل 5٫5 کیلومتر دارد، این دو جامعه کوچک را به یکدیگر پیوند می زند. این ساختار در قرن پانزدهم میلادی به همراه 40 برج و 5 قلعه ساخته شده است. این دیوار به عنوان دومین خط دفاع برای شهر دوبروونیک و همچنین برای محافظت از معدن های نمک با ارزش این شهر مورد استفاده قرار می گرفته است. این معدن های نمکی به ثروت شهر دوبروونیک کمک می کرده است. این بنا به عنوان دومین دیوار بلند در اروپا و یکی از معروفترین دیوارها در جهان شناخته می شود که تنها دیوار هادریان بین اسکاتلند و انگلستان است که در اروپا از این بنا طولانی تر می باشد.

دیوار سنگی

دیوار یادبود سربازان ویتنام ؛ Vietnam Veterans Memorial Wall

یادبود سربازان ویتنام یک ساختار یادبود از جنگ ملی بوده که در شهر واشنگتن واقع شده است. اغلب از این مکان به عنوان مشخص ترین مکان یادبود در شهر یاد می شود. دیوار یادبود ویتنام برای ادای احترام به کسانی است که در این جنگ کشته شده و یا مفقود شده اند. هدف از ساخت آن یادآوری سربازانی که در جنگ ویتنام قربانی نهایی بوده اند به دور از اختلافات سیاسی و جریان های حذبی بوده است. بخشی از مرکز این دیوار یادبود توسط مایا لین (Maya Lin) طراحی شده است. او از دو سنگ گرانیت سیاه استفاده کرده و نام 58256 سربازی که در این جنگ کشته شده اند را روی آن حکاکی نموده است.

دیوار یادبود سربازان ویتنام

دیوارهای تروی ؛ Walls of Troy

تروی یک شهر افسانه ای بوده که در حال حاضر در شمال غربی کشور ترکیه واقع شده است. توصیفات این شهر در شعر حماسی هومر و ایلیاد بیان شده است. به گفته ایلیاد اینجا شهری است که جنگ تروا رخ داده است. سایت باستان شناسی باقی مانده از تروی شامل چند لایه از خرابه ها می باشد. لایه تروی هفتم احتمالا همان تروی مورد نظر هومر می باشد که در اواسط تا اواخر قرن سیزدهم میلادی ساخته شده است. بخشی از دیوارهای تروی همچنان نیز قابل مشاهده بوده و امروزه نیز تعداد گردشگران زیادی هر ساله از تروی بازدید می نمایند. بازدیدکنندگان یک سایت تجاری را می بینند که یک اسب چوبی بزرگ در میان زمین بازی برای کودکان قرار گرفته است. همچنین در اطراف این بنا که یکی از معروفترین دیوارها در جهان می باشد مغازه ها و موزه های بسیاری نیز وجود دارد.

دیوارهای تروی

دیوار هادریان ؛ Hadrian’s Wall

دیوار هادریان توسط رومی ها ساخته شده تا بریتانیا که از مستعمرات خود بوده را در مقابل قبایل اسکاتلند محافظت کند. این ساختار طولانی مسافتی به اندازه 117 کیلومتر در سراسر شمال انگلیس را پوشانده است و از دریای ایرلند آغاز شده و تا دریای شمال امتداد یافته است. ساخت و ساز این دیوار در سال 122 میلادی پس از بازدید امپراتوری رومی هادریان از این منطقه آغاز شده و بخش عده آن طی شش سال تکمیل گردید. این دیوار عظیم با 9 هزار سرباز شامل پیاده نظام و سواره نظام مجهز گردیده بوده است. اگرچه که امروزه تنها بخش هایی از این دیوار مشهور قابل مشاهده می باشد اما همچنان نیز یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری انگلستان به شمار می رود تا بازدیدکنندگان بتوانند از یکی از معروفترین دیوارها در جهان یازدید نمایند. یک مسیر ملی وجود دارد که تمام طول این دیوار را از والسند (Wallsend) تا بونس سولوی (Bowness-on-Solway) دنبال می کند.

دیوار هادریان

دیوار برلین ؛ Berlin Wall

ساخت دیوار برلین در سال 1961 آغاز شد. این حرکتی ناراحت کننده اما موثر توسط آلمان شرقی بود تا از فرار ساکنان بخش شرقی برلین به بخش غربی برلین که توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها اشغال شده بود جلوگیری کند. در طول مدتی که این دیوار وجود داشت حدود 5 هزار نفر تلاش کردند تا از محدوده این دیوار فرار کنند و بین 98 تا 200 نفر از آن ها کشته شدند. زمانی که این دیواره فلزی در سال 1989 تخریب گردید صدها شهروند به جمع کردن قطعات بتنی ان مشغول شدند، قطعاتی که برای چند دهه آن ها را از خویشاوندان خود دور نگه داشته بود. امروزه بقایای دیوار برلین که یکی از معروفترین دیوارها در جهان می باشد در برنراستراس (Bernauer Strasse) و در جلوی Neiderkirchnerstrasse که پارلمان سابق پروس و پارلمان فعلی برلین می باشد قرار گرفته است.

دیوار برلین

دیوار بزرگ زیمبابوه ؛ Great Zimbabwe Walls

زیمبابوه بزرگ مجموعه ای از خرابه های سنگی در کشور زیمبابوه امروزی می باشد که پس از ویرانی آن به این نام نامگذاری شده است. کلمه بزرگ این سایت را از صدها ویرانه کوچک دیگر در این کشور که به خرابه های زیمبابوه معروف می باشد متمایز می کند. ساخت و ساز این بنا توسط مردم بومی در قرن یازدهم میلادی آغاز شده و برای بیش از 300 سال ساخت آن ادامه داشته است. تخمین زده می شود که این مجموعه در زمان اوج خود در حدود 18 هزار ساکن داشته است. باشکوه ترین ساختمان این مجموعه به عنوان Enclosure شناخته می شود که دارای دیوارهایی به ارتفاع 11 متر بوده که در طول 250 متر کشیده شده است و این بزرگترین سازه باستانی در جنوب صحرا می باشد.

دیوار بزرگ زیمبابوه

ساکسای هیومن ؛ Sacsayhuaman

ساکسای هیومن یک مجموعه دیوار متعلق به اینکا (Inca) می باشد که در بالای شهر کاسکو در کشور پرو واقع شده است. امپراتوری شهر کاسکو به شکل یک پوما یا پلنگ سیاه طراحی شده که به عنوان نمادی برای سلسه اینکا شناخته می شده است. شکم این پلنگ میدان اصلی شهر بوده و رودخانه تولومایو (Tullumayo) به عنوان ستون فقرات آن قرار گرفته است. همچنین تپه ساکسای هیومن نیز به عنوان سر پوما در نظر گرفته شده است. سه دیواره موازی در سطوح مختلف از جنس سنگ آهک و در اندازه ای عظیم ساخته شده است. گفته می شود که دیواره هایی که به صورت زیگزاگ ساخته شده اند نشان دهنده دندان های پوما می باشد. تخته سنگ هایی که برای سطوح پایین تر مورد استفاده قرار گرفته است بزرگتر می باشد. بلنترین این تخته سنگ ها دارای ارتفاعی به اندازه 4٫8 متر و وزنی در حدود 140 تن می باشد. این دیوارها به گونه ای ساخته شده اند که حتی تکه کوچکی از کاغذ نیز نمی تواند در میان سنگ های آن قرار بگیرد. این سطح از دقت در ساخت در کنار انواع اشکال درهم آمیخته و نحوه ساخت دیواره ها با عث شده است تا این مجموعه در اثر زمین لرزه های ویرانگر سالم باقی بماند.

ساکسای هیومن

دیوارهای بابل ؛ Walls of Babylon

دیواره های بابل، شهر ایالتی بین النهرین باستان یکی از شگفتی هایی است که شناخته شده است. یکی دیگر از نسخه های باستانی عجایب هفتگانه شامل دروازه ایشتار بوده است. این ساختار حدود 575 سال پیش از میلاد ساخته شده و بخشی از دیوار مشهور بابل به شمار می رود. دروازه ها و دیوارها از کاشی های آبی روشن با ردیف های متناوبی از اژدها و آئرو ساخته شده اند. در سال 1938 صدام حسین این ساختارها را بازسازی مرده و بناهای جدیدی را بر روی ویرانه های قدیمی ساخته است. اگر به نظرتان بازدید از کشور عراق ممکن است خطرناک باشد شما می توانید از موزه پارگامون در برلین بازدید نمایید. در این موزه دروازه ایشتار و دیوارهای بابل که از معروفترین دیوارها در جهان می باشد توسط مصالحی که در حفاری های بابل کشف شده است مورد بازسازی قرار گرفته است.

دیوارهای بابل

دیوار بزرگ چین ؛ Great Wall of China

دیوار بزرگ چین که یکی از معروفترین دیوارها در جهان می باشد از قرن پنجم قبل از میلاد تا قرن شانزدهم میلادی ساخته، بازسازی و مورد نگهداری قرار گرفته است. این دیوار بزرگ در مرزهای شمالی برای محافظت امپراتوری چین در مقابل حملات قبایل چادر نشین از سمت شمال شده است. چندین دیوار ساخته شده است که به عنوان دیوار بزرگ نامگذاری می شود. یکی از معروفترین دیوارها این است که بین سال های 220 تا 206 پیش از میلاد توسط اولین امپراتوری چین به نام چین شی هوانگ ساخته شده که امروزه تنها مقدار کمی از آن باقی مانده است. اکثر دیوارهایی که در حال حاضر وجود دارند در زمان سلسله مینگ (1348 الی 1644 میلادی) ساخته شده اند. جامع ترین تحقیقات باستان شناسی اخیر صورت گرفته نشان می دهد که کل دیوار بزرگ به همراه شاخه های آن در حدود 8552 کیلومتر گسترش یافته است. شرایط ساختاری این ساختار شگفت انگیز از دیوارهای عالی تا ویرانه های باقی مانده از آن است. در حالی که برخی از بخش های دیوار بزرگ که در نزدیکی مراکز توریستی می باشند به خوبی حفظ شده و حتی به طور گسترده بازسازی شده اند اما بسیاری از نقاط این دیوار شگفت انگیز به دلیل فرسایش و خرابی در حال تخریب است.

دیوار بزرگ چین

به راستی با نگاه در این ساختارهای عظیم اولین چیزی که به ذهن انسان می رسد دیدگاه های محافظت امپراتوری ها از مردم و حکومت خود بوده است. شاید که این دیوارها به خودی خود مانعی برای ورود دشمنان نبوده اند اما قطعا می توانسته آن ها را از برنامه ریزی حملات منصرف نماید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر