ماهان شبکه ایرانیان

طبق گزارش مرکز آمار:

افزایش فاصله "دارا و ندار" در دولت روحانی/ سیر صعودی شکاف درآمدی ادامه دارد + نمودار

مرکز آمار از افزایش ضریب جینی برای چهارمین سال متوالی خبر داد که نشانه تشدید شکاف درآمدی در کشور است.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درامد خانوار شهری و روستایی سال 1396، شاخص ضریب جینی در سال گذشته به 3981/ 0 رسید که بالاترین رقم در 7 سال اخیر (از سال 1390 به بعد) محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک (یا صفر و صد درصد) که در آن صفر به معنی توزیع کاملاً برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است.

بیشتر بخوانید

رشد 26درصدی عدالت در 40 سال اخیر + سند

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد از سال 1385 به بعد ضریب جینی در کشور رو به نزول گذاشت و سال به سال از شکاف درآمدی جامعه کاسته شد. روند نزولی ضریب جینی تا سال 1392 ادامه داشت و در این سال شکاف درآمدی در کشور به بهترین وضع خود در دو دهه اخیر رسید.

اما از سال 1393 به بعد مجدداً ضریب جینی رو به افزایش نهاد و سال به سال شکاف درآمدی در کشور، بدتر شد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، ضریب جینی سال 1396 به بالاترین رقم در دهه 90 رسید.

تغییر جهت ضریب جینی و افزایش مداوم شکاف درآمدی در کشور، نشان‌دهنده سیاست‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که موجب پولدارتر شدن پولدارها و فقیرتر شدن فقرا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان