در میزگرد ایرنا بررسی شد

تغییر اکوسیستم کارآفرینی در کسب و کار استارت آپ ها

تغییر اکوسیستم کارآفرینی در کسب و کار استارت آپ ها
دیرزمانی است که اشتغال به مفهوم انجام یک کار در زمان معین و گرفتن دستمزد به اندازه آن کار مشخص و معین بود، اما در عصر ماشینی و مدرن کنونی، کار کردن به مفهوم تولید شناخته شده است و در این فرآیند تولید هر محصول در هر ساعت و با هر درآمدی می تواند یک شغل قلمداد شود حتی کسب و کار خانگی
نیز به عنوان شغل محسوب می شود.
با سیطره عصر دیجیتال در جهان، تعریف از کسب و کار و شغل نیز گسترش یافت و اینترنت ابزاری برای توسعه اشتغال شد.
اما اینک کسب‌ و کار خانگی (HBB) یا HOME-BASED BUSINESS در جهان به عنوان یکی از شاخص های اقتصاد کوچک بازده مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفته است.
این روزها کسانی هستند که با یک گوشی هوشمند کارهای بزرگ اقتصادی می کنند و می توانند به عنوان هماهنگی بین معرفی کالا و فروش اقدام کنند که این نوع رویکرد به اقتصاد و کسب و کار خانگی نیز رونق بخشیده است.
اکوسیستم (زیست­ بوم) کارآفرینی و اشتغال پدیده ای جدید برای مقابله با بیکاری نسل جوان است که می تواند چالش های بیکاری را برای نسل دانش آموخته دانشگاهی رفع کند.
کارشناسان اقتصادی بر این عقیده اند که «سازمان یافتن یک اکوسیستم کارآفرینی به حداقل یک دهه تلاش و تعهد و حضور مفید همه اجزا نیاز دارد».
در عادی ترین حالت برای رقم زدن یک اکوسیستم کارآفرین، بخش های دولت و سازمان­ های دولتی به منظور بسترسازی و فراهم کردن زیرساخت های محیط کسب و کار، شرکت­های بزرگ، سازمان­های خیریه، حمایت­ کننده، رسانه ­ها، سرمایه­ گذاران، مشتریان، سازمان­ های واسطه و تشکیلات صنفی و شتاب ­دهنده­ ها دخیل هستند.
از این رو گسترش استارت آپ ها و ایده شو برای ایجاد کسب و کار یکی از مهمترین مولفه های تجارت الکترونیک در اکوسیستم کارآفرینی است که جوانان را به سوی خود جلب کرده است.
استارت آپ (Start-Up) رویکرد و مفهومی ا‌ست، که در کمتر از یک دهه توانسته است در دنیای کارآفرینی، انقلاب بزرگی کند اینکه بتوان بر اساس یک ایده درآمدزا، سیستم و یا سازمانی را متولد کرد و به آستانه رشد و سرمایه گذاری رساند.
در این راستا ، دولت تدبیر و امید به صراحت اعلام کرده است که از جوانان و شرکت های شتاب دهنده در حوزه کسب و کارهای نوین حمایت می کند و این یک فرصت برای جوانان دارای ایده و بیکار است.
در این زمینه میزگرد تخصصی هفته پژوهش با موضوع 'کسب و کار استارت آپی' با حضور کارشناسان و مسئولان چهارمحال و بختیاری در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد برگزار و در آن مزیت ها، فرصت ها، پتانسیل ها، چالش ها و مشکلات فراروی این بخش بررسی شد.
در این میزگرد مجتبی بنیادیان دهکردی رئیس بنیاد نخبگان، مرتضی بلالی دهکردی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، داراب ظفریان معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، سمیه کوهی فایق دهکردی و اسماعیل کیانی از فعالان و کارشناسان تخصصی کسب و کار استارت آپی در استان نظرات کارشناسی خود را براساس آخرین وضعیت روز دنیا در این حوزه اعلام کردند.
شرکت کنندگان در این میزگرد در خصوص کلیات فعالیت شرکت های دانش بنیاد و نقش استارت آپ ها در ایجاد اشتغال، مشکلات این حوزه، نقش رسانه های گروهی در اطلاع رسانی، تشریح مزیت ها، چگونگی صدور مجوزهای قانونی و همچنین دستاوردهای اقتصادی ناشی از فعالیت در این حوزه دیدگاه های کارشناسی خود را ارائه کردند.

**فرهنگسازی نیاز اصلی فعالیت های استارت آپی است
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری در این میزگرد گفت: یکی از مباحث مهم در رابطه با استارت آپ ها فرهنگسازی مناسب بخصوص در جامعه مخاطب به ویژه بین دانشجویان و جوانان است.
مجتبی بنیادیان دهکردی تاکید کرد: البته اگر بتوان جمعیت مخاطب و فعالان استارت آپی را در آینده به سمت جمعیت دانش آموزی هدایت کرد، به راحتی می توان به عملکرد موفق تری در ایجاد کسب و کار نوپا دست یافت.
وی با اشاره به تعاریف مختلف در حوزه کسب و کار نوپا و استارت آپی افزود: در دنیا تعاریف مختلفی برای این حرفه ارائه شده که 'کارآفرینی آخر هفته' و 'جمعه کارا' از این دسته است.
بنیادیان دهکردی تصریح کرد: استارت آپ به عنوان 'یک کسب و کار جدید' معرفی شده است و مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا استارت آپ را 'کسب و کار نوآوری با رشد بالا' معرفی کرده است.
وی یادآور شد: استارت آپ ها ویژگی های خاصی مانند ارزش آفرینی، دانش قوی و علم به روز دارند که بیشتر آنها از این ویژگی ها برخوردارند.
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری ارزش آفرینی را از مهمترین ویژگی های استارت آپ ها دانست و اظهار داشت: یک استارت آپ باید ارزشی جدید ایجاد کند و به پایداری اعضا برسد.
وی گفت: پایداری اعضا در استارت آپ ها نیازمند تامین بسترهای مورد نیاز در این مجموعه کسب و کار جدید است.
بنیادیان دهکردی تاکید کرد: استارت آپ ها فعالیتی فرصت جو و به دنبال فرصت های جدیدند، اما فرصت طلب نیستند.
وی افزود: استارت آپ ها گاهی اوقات به سمت رقابت می روند و خاصیت فرصت جویی دارند اما به دنبال فرصت طلبی و ضایع کردن حق دیگران نیستند.
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: استارت آپ ها مقیاس پذیر نیستند ولی ممکن است در آن ها مقیاس های خاصی وجود داشته باشد.
وی یادآور شد: یکی دیگر از خصوصیات استارت آپ ها این است که ابتدا در هاله ای از ابهام قرار دارند و آینده کاری آن ها مبهم است.
بنیادیان دهکردی اظهار داشت: به طور معمول استارت آپ ها کسب و کارهای کوچکی هستند که دوران رشد و نمو را باید سپری کرده تا بتوانند به یک درخت تناور تبدیل شوند.
وی گفت: امروزه در تمامی دنیا استارت آپ ها در حوزه های مختلف شکل گرفته و دیدگاه جدیدی در ارتباط با کارآفرینی را ایجاد کرده اند.
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: استارت آپ ها در بسیاری کشورها توانسته اند خدمات و فناوری های جدیدی را ارائه دهند و شرکت های دانش بنیان برخوردار از استارت آپ، تولید محصول، خدمت و ارزش افزوده بالایی برای خود و کشورشان ایجاد کرده اند.
وی افزود: نهادینه کردن فرهنگ دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان بین جامعه مخاطب دانش آموزی و دانشجویی رفع بسیاری مشکلات حزوه استات آپ ها را به دنبال دارد.
بنیادیان دهکردی تصریح کرد: در این بخش معاونت علم و فناوری رییس جمهوری نظر بسیار مثبت و حمایتی داشته و به راه اندازی استارت آپ ها تاکید دارد.
وی یادآور شد: همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اعتقاد دارد که استارت آپ راه برون رفت از اقتصاد نفتی و هدایت به سمت اقتصاد دانش بنیان است.
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: فعالان حوزه های تکنولوژی و بیوتکنولوژی می دانند یک سی سی آنزیم و یا فرآورده های دیگر این حوزه ارزشی 2 برابر یک بشکه نفت داشته و این در حالی است که تولیدات آن ها در محیطی کوچک با فکر و دانش قوی به دست می آید.
وی گفت: امید است فرهنگسازی در این حوزه تقویت سود تا بتوان جلوی مقاومت ها و مخالفت های این نوع کسب و کار را گرفت.
بنیادیان دهکردی تاکید کرد: در حوزه فرهنگسازی حمایت از استارت آپ ها برخی استان ها مانند اصفهان و یزد از چهارمحال و بختیاری بسیار جلوتر هستند.
وی افزود: در این استان ها مسئولان با ایده و تفکری جدید به دنبال اجرایی شدن ایده های نو و کسب و کارهای تازه می روند تا مجوزهای قانونی را صادر و از فرد مبتکر و خلاق حمایت کنند.
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: فرهنگسازی ابتدا باید در مجموعه های دارای تفکر دانشگاهی، دانشجویی و دانش آموزی (مقطع متوسطه اول به بالا) ایجاد شود.
وی یادآور شد: در این راستا با همت مجموعه فعالان مراکز آموزش عالی در چهارمحال و بختیاری این فضا آماده شده است اما مسئولان نیز باید در این فرهنگسازی تلاش داشته باشند.
بنیادیان دهکردی اظهار داشت: بسیاری مسئولان اجرایی در کشور و چهارمحال و بختیاری اطلاعی از نحوه فعالیت شرکت های دانش بنیان ندارند و استارت آپ را نمی شناسند.
وی گفت: نهادینه شدن تفکر فعالیت استارت آپ ها در مجموعه های اجرایی از مهمترین برنامه های در دستور کار معاونت علم و فنآوری رییس جمهوری، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان است. رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باید زیرساخت های لازم برای ارائه ایده های دانش آموزان با هدف خلق ثروت مبتنی بر دانش فراهم شود.
وی افزود: در ایران 3 هزار و 700 شرکت دانش بنیان مبتنی بر استارت آپ، ایده شو و رویدادهایی از این گونه فعالیت دارد.
بنیادیان دهکردی تصریح کرد: برگزاری تورهای علمی بازدید از روند فعالیت های دانش بنیان و استارت آپی در کشور برای مسئولان چهارمحال وب ختیاری در دستور کار قرار گرفته است.
وی یادآور شد: طراحی و اجرای نرم افزار پایش سلامت با درآمد سالانه 7 میلیارد ریال از سوی 4 دانشجو صورت گرفته است که الگوی بسیار مهمی از فعالیت های استارت آپی موفق است که می تواند نمونه ای مستند برای مسئولان باشد.
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هماهنگی های لازم با معاون علم و فنآوری رئیس جمهوری برای دیدار مسئولان چهارمحال و بختیاری از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های موفق در سطح کشور انجام شده که امید است به زودی صورت گیرد.
وی با اشاره به نقش مهم رسانه های گروهی در معرفی و اطلاع رسانی عمومی فعالیت استارت آپ ها با هدف ارتقای آگاهی مردم در این حوزه گفت: گلایه مشترک فعالان این حوزه در چهارمحال و بختیاری بی توجهی برخی از رسانه های است.
بنیادیان دهکردی تاکید کرد: انعکاس اخبار علم و فنآوری، معرفی برنامه های علمی و فرهنگسازی فعالیت های دانش بنیان و استارت آپی با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها و شرکت های موفق در این حوزه هنوز مورد توجه صدا و سمیای مرکز استان قرار نگرفته است.
وی افزود: البته سایر رسانه های گروهی و به ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد در این حوزه نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

**حمایت از استارت آپ ها در اولویت است
مدیرکل ارتباطات و فنآوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری نیز گفت: یک سازمان یا تشکیلات سرمایه گذاری مشغول فعالیت تجاری، صنعتی و حرفه ای را کسب و کار می نامند.
مرتضی بلالی دهکردی تصریح کرد : استارت آپ نوعی کسب و کار است که با بهره گیری از فناوری بدون محدودیت زمانی، مکانی و جغرافیایی فعالیت و می تواند در یک لحظه به صدها نفر در نقاط مختلف دنیا خدمات ارائه کند.
وی یادآور شد: استارت آپ ، برای تسریع امور نیاز به بودجه زیادی در ابتدای کار دارد و در این راستا حمایت اولیه از یک استارت آپ بسیار مهم است.
بلالی دهکردی تاکید کرد: تمامی استارت آپ ها و تبدیل ایده به ثروت نیازمند ریسک پذیری بسیار بالاست و در استارت آپ نقش شتاب دهنده یک عامل بسیار مهم بوده و مسئولیت بسیار سنگینی دارد که بتواند بحث آموزش، مونیتورینگ، حمایت های مالی و غیره مرتبط با استارت آپ ها را با هدف تبدیل به کسب و کار انجام دهد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای تبدیل ایده های منحصر بفرد موجود در استارت آپ ها برخوداری از یک تیم قوی ضروری است.
وی افزود: خوش بینی، انگیزه بالا، توانایی تشخیص نیاز بازار، رهبری و مدیریت پروژه، شناخت موضوعات و فرصت ها در حوزه های مختلف برای فعالیت استارت آپی بسیار مهم است.
بلالی دهکردی تاکید کرد: ستارت آپ ها در همه حال با موفقت همراه نیست و در برخی امور حتی ایده های ناب هم به شکست منجر می شود.
وی یادآور شد: مشکلات بازار، مدل کسب و کار، تیم مدیریتی ضعیف، تمام شدن پول و سرمایه (بیشتر استارت آپ ها گریبانگیر این موضوع هستند) و نبود فضای امن کسب و کار از مهمترین عوامل شکست استارت آپ ها است.
مدیرکل ارتباطات و فنآوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کسب و کارهای نوپا نقش بسیار بالایی در حوزه اشتغالزایی دارند و
براساس نتایج مرکز آمار ایران نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در بهار امسال 22.8 درصد بوده که در تابستان سال جاری به 13.9 درصد کاهش یافته است.
بلالی دهکردی تاکید کرد: جوانان دانش آموخته دانشگاهی به دنبال آگهی های استخدامی دولتی هستند تا خود را شاغل اداری حساب کنند.
وی افزود: در راستای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در سطح ملی و استانی باید استارت آپ ها را به عنوان قسمتی از اقتصاد مقاومتی کشور مورد توجه قرار داد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حوزه آی. سی. تی (ICT) یا ارتباطات و فنآوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه برای تامین بستر و زیرساخت های استارت آپی نقش اثرگذاری ایفا می کند.
وی یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون سیم کارت از ناحیه اپراتورهای مختلف به مردم واگذار شده است و بیشتر مردم هم از گوشی های هوشمند برخوردارند و از این تعداد نزدیک به 800 هزار سیم کارت در گوشی های هوشمند فعال است.
بلالی گفت: در صورت هدایت استارت آپ ها برای بهره مندی از این زیرساخت و ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن ها و یا سامانه های مختلف می توان به درآمد بالایی رسید.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: به عنوان نمونه از بستر این گوشی و زیرساخت های موجود حتی به ازای فقط یک خدمت به قیمت تنها هزار ریال می توان روزانه 800 میلیون ریال درآمد کسب کرد.
وی افزود: در مقایسه با کسب و کارهای جدید استارت آپی با کسب و کارهای قبلی ارزش یک شرکت هواپیمایی در ترکیه با قدمت 100 سال به 8.4 میلیارد دلاری رسیده و در کسب و کارهای نوپا واتسآپ با قدمتی کمتر از 10 سال به ارزش 18.2 میلیارد دلار دست یافته است.
بلالی دهکردی تصریح کرد: هم اینک در ایران 8 استارت آپ معروف شامل اسنپ، دیجی کالا، کافه بازار، تپسی، آپارات، علی بابا فعالیت دارند که می توانند الگوی برای جوانان در حوزه کسب و کار تجارت الکترونیک باشند.
وی یادآور شد: براساس آمار موجود اسنپ با بالاترین ارزش استارت آپی در ایران برابر 15 هزار میلیارد ریال روزانه نزدیک به 700 هزار سفر ثبت شده با افزون بر 7 میلیون کاربر و فعالیت 150 هزار راننده در کشور دارد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ارزش سایر استارت آپ های معروف ایران مانند دیجی کالا 11 هزار میلیارد ریال، کافه بازار 4 هزار و 500 میلیارد ریال، تپسی 4 هزار میلیارد ریال، آپارات 2 هزار میلیارد ریال و در نهایت علی بابا یکهزار و 200 میلیارد ریال است.
وی گفت: فعالیت های اشتغال ایران در 3 قطب خدمات، صنعت و کشاورزی خلاصه می شود که براساس بررسی های صورت گرفته در حوزه خدمات ارزش افزوده 50.1 درصد بوده که در زمینه اشتغال 48 درصد می تواند اشتغالزایی داشته باشد.
بلالی، ارزش افزوده حوزه صنعت را 22.4 درصد و میزان اشتغالزایی این بخش را 34.5 درصد دانست و افزود: حوزه کشاورزی ارزش افزوده 10.5 درصدی با اشتغالزایی 17.5 درصدی دارد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: براساس مقایسه ها ارزش افزوده و اشتغالزایی حوزه خدمات بالا بوده و هدایت استارت آپ ها به سمت و سوی این بخش طبق نیازسنجی بازار موفق خواهد بود.
وی یادآور شد: هم اینک 1.1 درصد استارت آپ های ایران در بازار منطقه ای، 51.4 درصد در بازار کشور، 6 دهم درصد در بازار جهانی، 7.3 درصد در بازار محلی و 39.5 درصد در بازار استانی ورود پیدا کرده اند.
بلالی دهکردی اظهار داشت: همچنین 3.8 درصد استارت آپ های کشور مختص گردشگری هتلداری و رزرواسیون، 5.6 درصد مرتبط با حمل و نقل، تحویل کالا و لجستکی، 7.5 درصد در حوزه اطلاع رسانی و درج آگهی و خبر، 10.8 درصد مربوط به مشاوره، آموزش و سرگرمی، 17.8 درصد در راستای خرید و فروش و به اشتراک گذاری آنلاین کالا و 3.6 درصد در قسمت سلامت و بقیه در سایر بخش هاست.
وی گفت: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا اقدامات خوبی شده است و حتی حمایت مالی از محل وام وجوه اداره شده در قالب اختصاص تسهیلات به شرکت های استارت آپی قرار می گیرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: طرح های فناورانه، تولید نرم افزار و اپلیکیشن به عنوان طرح هایی بوده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن حمایت لازم را دارد.
وی افزود: از طرفی در حوزه خدمات و فناوری اطلاعات از سه هزار و 50 میلیارد ریال تسهیلات روستایی سهم تخصیصی چهارمحال و بختیاری 15 درصد مختص این حوزه است.
بلالی دهکردی به میزان بلوغ استارت آپ ها در ایران براساس آمار سازمان فنآوری اطلاعات کشور اشاره و تصریح کرد: هم اینک 23.4 درصد استارت آپ ها به رشد رسیده، 11.5 درصد در بازارهای جدید گسترش یافته، نیم درصد در سطح بلوغ بوده، 15.6 درصد نمونه اولیه داشته و 49 درصد به بازار ورود کرده اند.
وی در خصوص مدت عمر استارت آپ های ایران یادآور شد: 8 درصد استارت آپ های کشور 3 سال به بالا، 28.2 درصد بین 1 تا 3 سال، 32.4 درصد بین 6 ماه تا 1 سال و 27.2 درصد کمتر از 6 ماه عمر دارند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: 16 تا 18 درصد دانشجویان این استان در رشته فناوری اطلاعات و شاخه های مرتبط با این حوزه در حال تحصیل هستند.
وی گفت: رشته فناوری اطلاعات و شاخه های مرتبط با این حوزه بعد از رشته کشاورزی بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.
بلالی دهکردی تاکید کرد: نداشتن شناخت کافی مسئولان نسبت به فعالیت های استارت آپی باعث شده تا فعالان این حوزه در صورت مراجعه به دستگاه های اجرایی با بهانه تراشی، بروکراسی اداری و شرایط دست و پا گیر مواجه شوند.
وی افزود: استارت آپ ها بستری برای ارائه خدمات و فروش تولیدات ایرانی ایجاد کرده اند، اما همواره با بهانه ها و سدهای بزرگ مقابل فعالیت شان رو به رو هستند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری اطلاع رسانی، آگاهی و فرهنگسازی را از مهمترین نیازهای رونق استارت آپ ها اعلام و تصریح کرد: در استان چند همایش مراتبط با این حوزه برگزار شده اما به دلیل نداشتن شناخت کافی استقبال زیادی از آن ها نشده است.
وی یادآور شد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شورای برنامه ریزی و توسعه و کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری چهارمحال و بختیاری بارها در خصوص فعالیت استارت آپ ها صحبت و حتی شتاب دهنده ها را به استان دعوت کرده ام تا دید مسئولان ارشد استان نسبت به این مهم ارتقاء یابد.
بلالی دهکردی اظهار داشت: پرداخت وام و اختصاص تسهیلات بانکی کمکی به ایجاد اشتغال نخواهد کرد بلکه باید به سمت و سویی برویم که زمینه های اشتغال ایجاد شود.

**سوق دادن جوانان به سمت اقتصاد دانش بنیان
معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: براساس تاکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دوران صنایع بزرگ با دودکش های بلند گذشته و باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و ارزش آفرین حرکت کرد.
داراب ظفریان تاکید کرد: سیر تحول نظام های اقتصادی جهان نشان می دهد 3 دوره متفاوت شامل کشاورزی، صنعت و اقتصاد دانش بنیان در دنیا سپری شده است.
وی افزود: بعد از دوران کشاورزی و سپری شدن انقلاب صنعتی وقتی محیط زیست با مخاطره مواجه شد افرادی در قالب فعالیت های دانش بنیان به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکل اقتصادی همراه با حفظ محیط زیست و فضای عمومی زندگی مردم افتادند.
معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: علم و دانش تفاوت اصلی اقتصاد دانش بنیان با اقتصادی متکی بر منابع و ذخایر زیرزمینی است.
وی گفت: در ایران خوشبختانه پایه اولیه تولیدات علمی دردو سه دهه ابتدایی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و با گسترش مراکز آموزشی در دهه نخست آموزش تقویت شد.
ظفریان تاکید کرد: ایران در دهه های دوم و سوم انقلاب اسلامی در حوزه پژوهشی، تولید یافته ها و مقالات علمی با رشد چشمگیری به رتبه 16 دنیا رسید.
وی افزود: لازمه بهره مندی از دانش، یافته ها و پژوهش های علمی مراکز دانشگاهی در زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل آن ها به محصول، کالا، راهکار و ابزار هدفمند است.
معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با توجه به اهمیت دانش و پژوهش در کشور در کنار تغییر نام وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری نیز ایجاد شد.
ظفریان اظهار داشت: هم اینک اکوسیستم اقتصاد و اکوسیستم دانش بنیان نیازمند توجه ویژه به فرهنگسازی روش های کارآفرینی نوین و جدید است.
وی گفت: اگر در گذشته به منابع و مواد خام و نیروی انسانی فیزیکی تکیه شده بود، اما امروزه این روش ها تغییر کرده و شیوه های کسب درآمد عوض شده است.
معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: امروزه پارک های علم و فنآوری، مراکز رشد، بنیاد نخبگان، مراکز نوآوری و شکوفایی زمینه ی گذار از مشاغل دولتی به مشاغل بخش خصوصی و کارآفرینی جدید را فراهم می کنند.
وی افزود: هم اینک سیستم اداری اشباع شده و تعداد دانش آموختگان دانشگاهی نیز گسترش یافته است.
ظفریان تصریح کرد: در حال حاضر 5 میلیون دانش آموخته دانشگاهی وارد چرخه اقتصادی کشور شده اند که در سیستم دولتی به کارگیری آن ها ممکن نیست.
وی یادآور شد: برای همین الزام است تا به منظور تامین زیرساخت ها، فرهنگ سازی و حمایت از بسترهای فکری و اندیشه ای در راستای انتقال از مشاغل دولتی به بخش خصوصی اقدام لازم صورت گیرد.
این مسئول اظهار داشت: موفقت در این حوزه نیازمند فرهنگسازی و برقراری تناسب در قوانین است زیرا نمی توان با قوانین تجارت سال 1338 در روزگار کنونی برخورد کرد.
وی گفت: در هنگام ایجاد کسب و کارهای جدید باید مشاغل سنتی را از مخاطره مخافظت کرد تا آسیبی به آنان نرسد.
ظفریان تاکید کرد: متاسفانه بخشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه استارت آپ ها منعکس نمی شود که این مهم وظیفه رسانه های گروهی را سنگین تر می کند.
وی افزود: رسانه ها از جمله صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری مانند سایر رسانه های گروهی جدی تر برای اطلاع رسانی در این حوزه وارد شوند.
معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این مرکز در 4 سال گذشته در تمامی دانشگاه های استان حداقل یک دوره استارت آپ و ایده شو برگزار کرده است.
وی یادآور شد: بهره مندی شهرستان ها از این فرهنگسازی و برخورداری فعالان استارت آپی آن ها از حمایت های پارک علم و فنآوری و مراکز رشد باید در دستور کار قرار گیرد.
ظفریان اظهار داشت: پارک علم و فنآوری چهارمحال و بختیاری ارتقای کمی و کیفی آگاهی از اصول حقوقی در کنار آموزش و فرهنگسازی را مورد توجه قرار داده است.
وی گفت: دانش آموختگان دانشگاهی دارای دانش فنی هستند اما مکان دارد اصول فنی راه اندازی کسب و کار را ندانسته و یا سرمایه کافی نداشته باشند.
معاون پارک علم و فنآوری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ارائه تسهیلات و شرایط تشویقی از سوی دستگاه های اجرایی به منظور ایجاد انگیزه برای افزایش فعالیت شرکت های دانش بنیان و فنآور از اصلی ترین نیازهای این بخش محسوب می شود.
وی افزود: برگزاری تورهای بازدید علمی فنآوری و آشنایی با نحوه برخورد مسئولان سایر استان های کشور با فعالیت های استارت آپی در رونق این نوع کسب و کار ضرورت دارد.
ظفریان تصریح کرد: با برگزاری این تورهای علمی و اطمینان مسئولان دستگاه های اجرایی از نحوه تولید و اشتغال استارت آپ ها راهکارهای قانونی حمایت در این حوزه به کار گرفته می شود.
وی یادآور شد: راه اندازی برخی کارخانه های صنعتی مادر در چهارمحال و بختیاری با حدود 4 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری تنها 70 نفر اشتغالزایی داشته و این در حالی است که شرکت های دانش بنیان در فضایی 50 متری می توانند ده ها شغل ایجاد کنند.
معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برخی شرکت های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب و شهرداری شهرکرد حمایت های مطلوبی از شرکت های دانش بنیان استان داشته اند.
وی گفت: سال گذشته یکی از شرکت های دانش بنیان چهارمحال و بختیاری 4 میلیارد ریال قرارداد با شرکت های آب و فاضلاب لرستان و کهگیلویه و بویراحمد بسته است که این اقدام باید در استان نیز مورد توجه قرار گیرد.
ظفریان تاکید کرد: در صورت حمایت نشدن فعالان شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها جوانان مبتکر، خلاق و دارای ایده از این استان خارج و به نقاط دیگر کشور و دنیا مهاجرت می کنند.

**تحول های استارت آپی مشکلات توسعه را رفع می کند
مدیرعامل گروه بازرگانان برتر و یکی از جوانان فعال چهارمحال و بختیاری در حوزه استارت آپ نیز گفت: زمانی عصر کشاورزی به عنوان طولانی ترین دوره اقتصادی دنیا 2 هزار و 800 سال به طول انجامید و هیچ تغییری نکرد و پس از آن جهان در قرن هفدهم ماشین بخار وارد عصر تحولات شد.
اسماعیل کیانی تصریح کرد: برای ثروتمند شدن در عرصه کشاورزی نیاز به حداقل 100 سال زمان بود که بعد از آن ثروت مورد نظر به وراث می رسید و سیستم ارباب رعیتی ادامه داشت.
وی یادآور شد: در عصر اقتصادی دیدگاه ها عوض شد و بسیاری در کمتر از چند سال به وسیله ماشین توانستند ثروت زیادی به دست آوردند.
کیانی با بیان اینکه، ایده می تواند از دل مشکلات موجود در جامعه پدیدار و در نهایت منجر به تحول استارت آپی شود و افزود: این ایده ها گاهی منجر به تحولات بزرگ در حوزه کسب و کار می شود.
مجری طرح سامانه دانشکده کارآفرینان تاکید کرد: تا 15 سال قبل دید مردم نسبت به اینترنت با امروز فرق می کرد، اما اکنون باید بر روی تقویت ارزش ها و باورها کار کرد.
وی افزود: به عنوان نمونه ترکیه از طریق رسانه وارد خانه های مردم شده است و در قالب پخش سریال و فیلم توانسته مبلمان، محصولات و سایر تولیدات خود را به جهان معرفی کند و بفروشد.
کیانی تصریح کرد: در همین راستا وظیفه همگانی است تا برای حمایت از کالای ایرانی باورها را ایجاد و تقویت کرد.
وی یادآور شد: هم اینک بسیاری تولیدات پوشاک ایران در داخل این کشور تولید و برای برندسازی به ترکیه رفته و سپس به عنوان کالای ترک دوباره وارد بازار ایران می شود.
کیانی گفت: این در حالی است این شرکت برای انجام یک فعالیت استارت آپی از 2 سال قبل با مسئولان یکی دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری رایزنی کرده است و هنوز به سرانجام نرسیده است.
به گفته وی، ذهنیت های سنتی برخی مسئولان دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری باعث شده تا روند اجرای کسب و کارهای نوپا و استارت آپی دچار مشکل شود.
وی افزود: البته این موضوع را به صورت مکتوب به استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام شد و تعهد شده است تا در صورت حمایت بتوان رتبه تجارت و اشتغال این استان در سطح ملی و بین المللی را ارتقاء داد.
این جوانان فعال چهارمحال و بختیاری در حوزه استارت آپ تصریح کرد: استان پتانسیل های زیادی در حوزه های مختلف دارد اما همواره این مزیت ها از سوی برخی مسئولان دستگاه های اجرایی نادیده گرفته می شود.
وی یادآور شد: تاکنون برای دریافت مجوزهای قانونی و نامه نگاری های اداری مرتبط با استارت آپ 8 ماه فرصت وقت صرف شده است و به نتیجه نرسیده ام.
مجری سامانه جامع کسب و کار گزینه ، شبکه جامع کارآفرینی وینکر، اپلیکیشن آموزش تعاملی کودکان یار مهربان افزود: فرهنگ سازی بین مسئولان دستگاه های اجرایی را مهمترین نیاز فعالیت استارت آپی دانست و اظهار داشت: مردم از طریق فضای مجازی آگاهی لازم در این حوزه را دارند.
وی انجام فرهنگسازی در این حوزه را نیازمند زمان زیاد دانست و گفت: برای اثبات موفقیت اجرای طرح های استارت آپی امادگی دارم تا در صورت حمایت مسئولان یکی از این طرح ها به صورت پایلوت اجرا کنم.
این جوانان فعال چهارمحال و بختیاری در حوزه استارت آپ تاکید کرد: حتی آمادگی داریم براساس طرحی نو در حوزه فنآوری اطلاعات حوزه کمیته امداد امام خمینی (ره) استان حداقل 2 هزار شغل پایدار بدون دریافت ریالی تسهیلات ایجاد کنیم.
وی افزود: این در حالی است که برای اجرای این طرح از 7 ماه گذشته منتظر جواب مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری هستیم.
کیانی تصریح کرد: جوانان چهارمحال و بختیاری برای ایجاد اشتغال به تعداد نامحدود با دید جدید کارآفرینی توانایی لازم را دارند.

**روحیه کارآفرینی به عنوان یک مسیر شغلی مورد نیست
یکی دیگر از فعالان استارت آپی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: یکی از ملزومات به وجود آمدن استارت آپ ها ، کارآفرینی بر مبنای کسب و کارهای نو است که مشاهده می شود در عمل این طور نیست.
سمیه کوهی فایق دهکردی تاکید کرد: روحیه کارآفرینی به عنوان یک حرفه و یا یک مسیر شغلی نگرسته نمی شود و باید فرهنگ ریسک پذیری تقویت شود تا بتوان در کنار کارآفرینی به ارزآوری دست یافت.
وی اظهار داشت: به عنوان نمونه با تقویت فعالیت استارت آپی در حوزه صنایع دستی می توان ضمن کارآفرینی از هنرمندان حمایت و درآمدزایی و ارزآوری را افزایش داد.
این فعال تجارت الکترونیک گفت: استارت آپ ها در کنار افزایش درآمدزایی و ارزآوری می تواند قابلیت جهانی شدن عرضه محصولات صنایع دستی را فراهم کند.
این فعال استارت آپی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: وجود منابع، معادن و هنرمندان حرفه ای در حوزه صنایع دستی ایران پتانسیل مطلوبی برای رونق استارت آپ های مرتبط با این حوزه است.
وی به مشکل بازاریابی در بخش صنایع دستی اشاره کرد و افزود: صنایع دستی ایران علاوه بر برخورداری از قدمت چند هزار ساله اما در بازاریابی مشکل دارد و همیشه به عنوان کالایی زینتی مورد توجه بوده است.
کوهی فایق دهکردی تصریح کرد: این شرکت استارت آپی در یک سال و نیم قبل توانست از طریق عرضه محصولات صنایع دستی با بازاریابی و بسته بندی مناسب، مشکلات زیادی از این حوزه را رفع کند و 200 میلیارد ریال فروش داشته باشد.
وی یادآور شد: امروزه اصلی ترین مشکل و مساله حوزه استارت آپ ضعف در فرهنگسازی است و حتی در صورت فرهنگسازی بدون حمایت و پشتیبانی مسئولان دولتی مشکلات استارت آپ ها رفع نخواهد شد.
وی گفت: در بسیاری فعالیت های استارت آپی علاوه بر صدور مجوزهای قانونی اما هنوز برخی مسئولان دولتی مرتبط، اطلاعات دقیق و درستی از این حوزه نداشته و ابتدا باید آنان را توجیه کرد.
کوهی فایق دهکردی تاکید کرد: افرادی که آئین نامه ها را تنظیم و تدوین می کنند متاسفانه آگاهی لازم را ندارند و همین امر باعث بروز بسیاری مشکلات این بخش می شود.
وی افزود: بازار و جامعه فعالیت های استارت آپی را می پذیرند و مردمی که تشنه فرصت های نو هستند می توانند با سرمایه اندک درآمد بالایی کسب کنند.
این فعال استارت آپی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در استارت آپ بخش خصوصی با مجوزهای قانونی وارد میدان شده و درآمد مطلوبی هم دارد اما در برخی دستگاه های اجرایی اعتقاد دارند براساس آئین نامه داخلی آن اداره تعریف نشده و مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد می کنند.
وی یادآور شد: به خاطر شرایط فرهنگی موقعیت خاص چهارمحال و بختیاری و مقایسه استان با سایر نقاط کشور متاسفانه فعالیت های استارت آپی با موفقیت چشمگیری همراه نیست.
کوهی فایق دهکردی، تجارت الکترونیکی را بدون مکان و زمان خاصی دانست و اظهار داشت: اگر در شهرکرد کسی بخواهد با همکار و دوست تجاری خود در کافی شاپ و مکان های مشابه صحبتی داشته باشد آن مکان را پلمپ می کنند.
وی تصریح کرد: علاوه بر تولید حداقل 280 محصول صنایع دستی در نقاط مختلف کشور اما بازار این محصول در اختیار چین و هند قرار دارد.
این فعال استارت آپی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تجارت الکترونیک در دنیا 70 سال قدمت دارد، اما در ایران نوپاست.
وی اظهار داشت: وقتی مردم حمایت مسئولان دستگاه های اجرایی از استارت آپ ها را مشاهده کنند به طور یقین می توانند آن را راحت تر بپذیرند.
این فعال استارت آپی چهارمحال و بختیاری افزود: با راه اندازی برخی از شرکت استارت آپی اقدام بسیار مطلبی در زمینه صادرات فرهنگ ایرانی به سراسر دنیا آغاز شده است.
کوهی فایق دهکردی یادآور شد: پیشنهاد می شود تا دستگاه های اجرایی در سال 'حمایت از کالای ایرانی' برای هدایا و اقلام تبلیغاتی خود از صنایع دستی تولید داخل استفاده کنند.
وی اظهار داشت: اکنون می توان از طریق این استارت آپ می توان علاوه بر درآمدزایی برخی نیازهای تزئینی منزل را هم در قالب صنایع دستی و خریدهای استارت آپی تامین کرد.
میزگرد از: وحید رئیسی دهکردی
7362/2097
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر