ماهان شبکه ایرانیان

اصرار اصلاح‌طلبان برای گران‌ترکردن پایتخت/ آیا تهران شهر ارزانی است؟

هزینه‌های زندگی در شهر تهران با روی‌ کار آمدن اصلاح‌طلبان در حال افزایش است و این جناح سیاسی نسبت به گران‌تر کردن شهر تهران، تاکید مکرر دارند.

سرویس سیاست مشرق - «کسی که در تهران زندگی می‌کند باید هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد.» این موضوعی است که قریب به اتفاق اصلاح طلبان درباره شهر تهران می‌گویند. اصلاح طلبان 15 ماه است که سکان مدیریت تهران را در دست گرفته‌اند اما نه تنها از لحاظ عمرانی و عملی توفیقی در این شهر حاصل نشده بلکه پایتخت دچار حواشی مختلف برای تعیین سه شهردار و حاشیه‌های مکرر اعضای شورای شهر تهران شده است.

بیشتر بخوانید:

آیا شورای شهر می‌خواهد مردم را عصبانی کند؟ / تأکید رئیس در سایه شورای شهر بر گرفتن مالیات از تهرانی‌ها

شورای شهر تهران به روایت اصلاح‌طلبان: مایه آبروریزی، ناآشنا به امور شهری، پوپولیست و سیاسی‌کار

حالا با وجود کم کاری اصلاح طلبان در مدیریت شهری تهران «گران تر کردن هزینه‌های تهران برای شهروندان» ترجیع بند سخنان بسیاری از اصلاح‌طلبان برای اداره این شهر شده است.

اخیراً هم «محمود یرلوحی» عضو شورای شهر تهران در گفتگویی درباه هزینه حمل و نقل عمومی در شهر تهران بیان کرد:

«کسی که در تهران زندگی می‌کند باید هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد. متأسفانه مترو تهران قیمت واقعی بلیط را ندارد، قیمت واقعی بلیط مترو حدود 10 هزار تومان است.»

اگر میرلوحی را فاکتور بگیریم تا به حال «پیروز حناچی»، «محمد علی نجفی»، «غلامحسین کرباسچی»، «محسن صفایی فراهانی»، «محمدحسن ملک مدنی»، «سیدحسین هاشمی» و … از جریان اصلاح طلبی بیان کرده‌اند که بایستی شهر تهران را گران کرد تا پایتخت را بهتر اداره کرد.

نظریه اصلاح طلبان این است که با گران‌تر کردن هزینه‌های تهران سه اتفاق در این کلان شهر رخ می‌دهد. اول اینکه مهاجرپذیری در شهر تهران کمتر می‌شود و کمتر از شهرستان‌های دیگر به امید کار و درآمد به پایتخت می آیند. در شرایطی که با توجه به اینکه امکانات دیگر از جمله مسائل خدمات پزشکی و ادارات دولتی در تهران قرار دارد این موضوع تا اندازه زیادی رد می‌شود. چراکه مردم مجبور می‌شوند با هزینه بالاتری هم که شده به شهر تهران بیایند. ارتقای هزینه شهر تهران باعث می‌شود که افراد بیشتری برای کسب سود بیشتر مثلاً برای مسافرکشی که حالا با پدیده مسافر کش شهرستانی که هفته به هفته به امید درآمد به تهران می آیند و کار می‌کنند و در همان ماشین شب را به روز می‌رسانند، مواجه هستیم.

در همین رابطه، «» استاندار تهران در دولت یازدهم بیان کرد:

«امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد»


استدلال دوم اصلاح طلبان این است که تهران خود هزینه‌های خود را تأمین کند که باید این سوال را از اصلاح طلبان پرسید که آیا بالابردن هزینه‌ها سبب اخذ خدمات بیشتر و بهتر از سوی مردم می‌شود یا خیر.

در این زمینه، «محسن صفایی فراهانی» فعال اصلاح طلب بیان می‌کند:

«شورای شهر باید به دنبال اجرای طرح جامع و درآمد پایدار برای شهر بوده و به آن پایبند باشد. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، مردم با عوارضی که در شهرهای بزرگ بابت زندگی و استفاده از خدمات شهری می‌پردازند درآمد آن شهر را تأمین می‌کنند.»

روزنامه ابتکار درباره همین موضوع از زبان یک کارشناس نوشت: «تهران همین الان هم نسبت به میانگین درآمدها و با توجه به خط فقر تعیین شده، شهر گرانی است. اگر می‌خواهیم خدمات شهری پایتخت را گران‌تر کنیم، باید هم خدمات خوبی به شهروندان بدهیم و هم امکان تأمین درآمدهای‌شان را بیشتر کنیم، اما اگر هدف مسائلی مثل جمعیت و ترافیک و محیط زیست است، تنها راهش تمرکززدایی خواهد بود که به برنامه‌ای بلندمدت و گران نیاز دارد که در سطوح کلان انجام شود و البته فراتر از برنامه‌هایی مثل تغییر پایتخت اداری یا تمرکززدایی اداری است که در دوره دولت‌های نهم و دهم انجام شد. آن وقت شاید کسی تهران را برای زندگی انتخاب کند که واقعاً آن را دوست داشته باشد، در آن آرامش داشته باشد و پرداخت هزینه‌هایش را هم به همین خاطر متقبل شود».

استدلال سومی که از سر اجبار بر شهر تهران از سوی اصلاح طلبان مطرح می‌شود عدم تخصیص منابع مالی به شهر تهران از سوی دولت است. در همین رابطه «محمدعلی نجفی» شهردار اول اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم در سال گذشته بیان داشت:

«از بهمن ماه سال گذشته، به پروژه‌های شهری هیچ منابع مالی تزریق نشده بود و ما به دنبال برطرف کردن مشکلات در این زمینه هستیم.»

بیشتر بخوانید:

جزئیات نامه محسن هاشمی به رهبر انقلاب در خصوص مشکلات تهران

این درحالی است که 12 سال «محمد باقر قالیباف» در تنگنای مالی تهران را اداره و طرح‌های عمرانی فراوانی را راه اندازی کرد. در این زمینه حتی شاهد نوشتن نامه‌ای از سوی «محسن هاشمی» به رهبر معظم انقلاب بودیم که رئیس شورای شهر تهران بخشی از این نامه گفت:

«درخواست من این بود که 2 میلیارد دلار از مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی بگیریم تا کمکی به تهران شود.»

این درحالی است که نجفی وقتی شهرداری تهران را از قالیباف تحویل گرفت بدهکاری دولت به شهرداری را تکذیب کرد.

به هر جهت اصلاح طلبان به طور مداوم از افزایش هزینه‌های شهر تهران صحبت می‌کنند تا در این حوزه، هم کم کاری خود را توجیه کنند و هم منابع مالی بیشتری برای خود به دست بیاورند. فقر نمایی مدیریتی اصلاح طلبان در شهر تهران در حال افزایش است و این جناح سیاسی بارها و بارها نسبت به گران‌تر کردن شهر تهران تاکید دارند تا افکار عمومی را برای این منظور آماده کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان