با این حال، از دو هفته قبل بعد از آنکه مشخص شد میزان فروش آیفون کاهش یافته، سرمایهگذاران و قیمت سهام این شرکت شوک بزرگی را تجربه کردند. حالا خود اپل نیز اعلام کرد تولید آیفون را کاهش میدهد. این نخستین بار از سال 2002 تاکنون است که این غول دیجیتالی پیشبینی کرده درآمدش کاهش خواهد یافت. کاهش حدود 10درصدی قیمت سهام در یک روز نشان میدهد که سهام اپل شاهد بدترین روزش در 6 سال گذشته بود. از نوامبر (آبان و آذر) سال 2018 تاکنون سهام اپل 35 درصد از ارزش خود را از دست داده است. این به معنی از بین رفتن 446 میلیارد دلار از ارزش این شرکت بود که از آن بهعنوان بدترین سقوط بورس تاکنون یاد میشود و به نظر میرسد این تازه آغاز سقوط است.
سقوط سهام اپل در حالی است که آمار فروش اپل سیگنال منفی یا نگرانکنندهای را نشان نمیدهد. از سال 2001 تاکنون اپل همواره رشد درآمد داشته است. سال گذشته نیز این رشد درآمد به جایی رسید که فروش اپل از مرز 250میلیارد دلار فراتر رفت. در واقع به نظر میرسد سلامت اقتصادی کسب وکار اپل بسیار بالاست؛ اما پشت این اعداد رازی است. در پشت این افزایش درآمد سالانه اپل هر سال آیفون کمتری فروخته است. در واقع نقطه اوج فروش آیفون اپل در سال 2015 بود که بیشترین تعداد آیفون را فروخت. سال گذشته اپل 14 میلیون دستگاه آیفون کمتری نسبت به سه سال قبل فروخت. به گفته تیم کوک، مدیرعامل اپل، 9 میلیارد دلار ضرر این کم فروشی بوده است؛ هرچند آن را به گردن جنگ تعرفهها و چین انداخت.
افزایش قیمت آیفون؛ سیاست جبران درآمد
در سال 2010 شما قادر بودید یک آیفون 4 را با 199 دلار خریداری کنید. در سال 2014 قیمت یک آیفون 6 برابر با 299 دلار بود. امروز اما ارزانترین قیمت آیفون 1149 دلار است! این به معنی 500 درصد رشد قیمت نسبت به هشت سال قبل است. این در حالی است که تکنولوژی هر سال ارزانتر میشود. زمانی نه چندان دور داشتن یک تلویزیون HD یک کالای لوکس به حساب میآمد. حتی مدل کوچک آن حدود 1000 دلار قیمت داشت؛ اما امروز یک تلویزیون 55 اینچی حدود 500 دلار قیمت دارد. در سال 1984 شرکت موتورولا نخستین موبایلش را 4000 دلار فروخت. بر اساس تحلیلهای IDC متوسط قیمت گوشی در جهان 320 دلار است. قیمت موبایل حدود 92 درصد کاهش یافته اما اپل درست برعکس عمل کرده و قیمت موبایلهایش را 500 درصد افزایش داده است. به نظر میرسد اپل راه پولدار شدن را یاد گرفته اما اجازه بدهید موضوعات دیگری را ببینیم.
12 سال قبل فقط 120 میلیون نفر از مردم جهان صاحب تلفن همراه بودند. امروز حدود 5 میلیارد نفر از جمعیت جهان گوشی هوشمند دارند. اپل در واقع نیروی محرکه پشت این انفجار و انقلاب تلفن همراه در جهان بود. یک بازیگر اصلی که همزمان با رشد بازار رشد کرد و بزرگتر شد. اپل به دلیل همین موقعیت به سوددهترین شرکت در تاریخ بورس آمریکا تبدیل شد. اما در سال 2015 این رشد پایان یافت. این چیزی است که برای بسیاری از شرکتها رخ میدهد. اما اپل با افزایش قیمت کار فوقالعادهای در این عرصه انجام داد. ارزش برند و سیل طرفداران آن باعث شد که این افزایش قیمت چندان به چشم نیاید. در واقع هنوز همه حس میکنند قیمت آیفون شبیه چند سال قبل است. اما قرار است به کجا ختم شود؟ آیا تصور میکنید برای یک گوشی 1500 یا 2000 دلار پول بدهید؟ اپل در پاییز امسال اعلام کرد دیگر آمار فروش آیفون را ارائه نمیکند. اطلاعاتی بسیار مفید برای سرمایهگذاران که اپل حالا آن را دریغ کرده است.
آیفون دو سوم درآمد اپل را به خود اختصاص داده است. بهطور عادی شرکتی که در بورس است باید اطلاعات دقیقی از محل درآمد خود به سرمایهگذاران ارائه کند. نکته اینکه 25 درصد درآمد اپل از آی پد و کامپیوترهای این شرکت است که بر اساس آمار اپل فروش آن راکد است. برخی تحلیلگران معتقدند اگر اپل قیمت گوشیهایش را به قیمت سال 2016 برگرداند، قادر خواهد بود 41 میلیون آیفون اضافهتر بفروشد که برابر با کل درآمد سال 2018 خواهد بود. البته وضعیت مالی فعلی اپل به شکلی تکرار وضعیت نوکیا است. قبل از اپل عنوان بزرگترین فروشنده موبایل به شرکت نوکیا تعلق داشت. در سال 2007 یک رسانه چنین تیتری را زد:« نوکیا یک میلیارد مشتری دارد آیا کسی قادر به رقابت با او خواهد بود؟» در سال 2007 آیفون به بازار عرضه شد و نوکیا به آخر خط رسید؛ بهطوری که ارزش سهام نوکیا از سال 2007 که آیفون به بازار عرضه شد تا سال 2018 حدود 80درصد کاهش یافت.