اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نظام انتصابات مبتنی بر سازوکار علمی در مدیریت اکتشاف راه‌اندازی می‌شود/ شایستگی رهبران پیامد برنامه آموزشی مدون

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در ماه های اخیر اداره آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با برگزاری دوره آموزشی «منتورینگ شایستگی رهبران» سعی در ارتقا سطح دانش مدیران مجموعه خود داشته است.

رئیس اداره آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی مدیریت اکتشاف در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان چالش های موجود در مدیریت سازمان‌ها گفت: یکی از چالش‌های مدیریت در سازمان‌های بزرگ، عدم توسعه بحث شایستگی و ارتقا جنبه علمی مدیران و رهبران بوده چه آنکه با پیشرفت روزافزون علم و همچنین تکنولوژی های جدید، این مهم برای هر سازمانی نقش کلید ایفا می کند. در ادامه وی برگزاری دوره‌های جدید و به روز با استاندارهای آموزشی روز دنیا و بازپروری کارشناسان و روسای میانی را از نشانه‌های مدیریت هوشمند هر سازمان دانست و به تسری آموزش‌های مبتنی بر شایستگی توسط با تجربه‌ترین صاحب نظران و موسسات معتبر بین المللی در حوزه توسعه منابع انسانی، اشاره کرد. اما تنها مدیران باتجربه و هوشمند اقدام به بازپروری و ایجاد زمینه آموزش‌های جدید برای کارکنان و مدیران میانی می‌نمایند.

پاسداری با اشاره به فرآیندهای کاملا فنی-تخصصی جاری در مدیریت اکتشاف به عنوان اولین و یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های زنجیره‌ی ارزش شرکت ملی نفت ایران، بهره‌مندی از مدیران شایسته و به کارگیری افراد برتر در مجموعه مدیریت اکتشاف به عنوان متصدیان جایگاه تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر را از منویات سید صالح هندی، مدیرعامل اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دانسته و اذعان نمود این مدیریت بر اساس اهداف و نقشه راه سازمانی خود و پیرو تاکیدات مدیر اکتشاف ، مطابق با نیازهای روز رهبران و مدیران این مجموعه، برنامه آموزش و منتورینگ «شایستگی رهبران» را برگزار می‌کند.

به گفته رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی مدیریت اکتشاف این برنامه در زمره دوره‌های آموزشی مرتبط با مدیریت و رهبری بوده که در نوع خود کم نظیر است. وی در تشریح این دوره آموزشی افزود: برنامه شایستگی رهبران، ترکیبی از آموزش تئوری‌های کاربردی، مباحث گروهی در خصوص تجارب مدیریتی و جلسات منتورشیپ است که طی شش ماه و در قالب 12 کارگاه آموزشی برگزار می شود . گفتنی است دلیل طولانی شدن این پروژه، زمان بر بودن توسعه شایستگی‌های مدیریت و رهبری و فرآیند تدریجی است چراکه این فرآیند نیازمند تجربه و یادگیری طولانی مدت است و با تزریق معلومات به ذهن افراد محقق نمی شود.

همچنین برنامه شایستگی مدیران در هشت سرفصل مختلف آموزشی به هشت شایستگی بنیادی مدیریت و رهبری می پردازد. پاسداری در ادامه یکی از دلایل انتخاب این برنامه آموزشی را بازخورد آن در بین افراد شرکت کننده در دوره‌ای پیشین دانسته و آن را منحصربه فردترین تجربه آموزشی که یک فرد می‌تواند داشته باشد اعلام کرد. وی همچنین این سیستم آموزشی را برنامه‌ای مبتنی بر شیوه یادگیری تاملی با بهره‌گیری از شبیه سازی، ایفای نقش، بازی های مدیریتی و مباحثه برای پیوند زدن آموخته ها و تجارب سازمانی و فردی دانسته است.

در پایان رئیس اداره آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی مدیریت اکتشاف، آثار و نتایج برگزاری این دوره را بصورت زیر عنوان کرد:

  1. بهبود اثربخشی و کارایی عملکرد مدیر بلوک‌های اکتشافی
  2. ارتقا یکپارچه سازی در فرآیندهای اکتشافی و در نهایت افزایش بهره وری فرآیندهای شرکت ملی نفت
  3. دسترسی به کاندیداهای توسعه یافته جهت انتصاب در سمت‌های مجریان طرح اکتشافی
  4. ایجاد سازوکاری پویا و جامع و روزآمد برای جایگزینی مدیران
  5. بهبود فرآیند شایسته گزینی در انتصابات
  6. ظرفیت سازی برای شایسته گزینی در انتصابات
  7. ظرفیت سازی برای شایسته پروری و توسعه مدیران
  8. ایجاد یک نظام انتصابات مبتنی بر ساز و کارهای علمی، همراه با رعایت اصلی برابری فرصت‌ها
  9. حرکت از معیارهای کمی (ارشدیت نسبی) به معیارهای کیفی (شایستگی نسبی)
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر