اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چگونه ۲۰۰میلیارد دلار پرید/ واگذاری بلوک‌های اکتشافی نفت به بخش خصوصی

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ سال گذشته بود که رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت خبر کشف نفت شیل در لرستان را داد. پس از ان بود که اعلام شد ایران 158 میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده دارد که این کشور را جزو چهارمین کشور با ذخایر نفتی اثبات شده بالا قرار داده است، همچنین ایران داری 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی دارد که ایران را در جایگاه نخست جهان قرار داده است. با این حال خبر جدید کشف نفت شیل به این ذخایر موجود اضافه خواهد کرد،‌اگرچه بعید است ایران به دلیل هزینه بسیار بالای استخراج این نوع نفت بخواهد در ‌آینده‌ای نزدیک آن را استخراج کند.

اما در حال حاضر به دلیل تنگ تر شدن حلقه تحریم شاید اندیشیدن به کسب رتبه نخست ذخایر نفتی دنیا کمی دور از ذهن باشد. در این رابطه غلامرضا منوچهری، معاون سابق توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ، درباره قراردادهای نهایی‌شده پس از برجام که به‌دلیل مشکلات پیش‌آمده به ثمر ننشستند، گفت: قرارداد توسعه میدان بندکرخه با OMV اتریش، چنگوله با DNV نروژ، آذر با اویک و گازپروم نفت، کیش با شل و فرزاد با ONGC بعد از برجام از نهایی شد‌ه‌اند.

مذاکرات توسعه آزادگان با سه کنسرسیوم پیش می‌رفت و حضور «توتال» و «سی‌ان‌پی‌سی» با همکاری شریک ایرانی در این میدان قوت گرفته بود که متوقف شد. مذاکرات یادآوران هم با «شل» و «ساینوپک» جلو می‌رفت. برای توسعه لایه نفتی و آب تیمور هم با مرسک مذاکراتی داشتیم به ثمر نشستن قراردادهای توسعه‌ای بعد از برجام، حدود 200 میلیارد دلار سرمایه به صنعت نفت کشور تزریق می‌کرد.  این سنگین‌ترین تحریمی است که تاکنون بر کشور تحمیل شده است. در شرایط فعلی اما، به سرمایه‌گذاری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، متخصصان جوان و تغییر پارادایم نیاز داریم. این سنگین‌ترین تحریمی است که تاکنون بر کشور تحمیل شده است.

از سویی دیگر جوادی معاون پیشین وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران دارنده نخستین ذخایر گاز جهان و چهارمین ذخایر نفت جهان است، تصریح کرد: اگر کشفیات جدید در لایه ماسه‌ای و در آینده هیدرات‌های گازی را نیز به این ذخایر اضافه کنیم، شاید در نفت نیز به جایگاه نخست صعود کنیم.

وی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: امیدوارم مسیر پرشتاب توسعه صنعت نفت را فارغ از محدودیت‌های بین‌المللی ادامه دهیم. فعالیت‌های استارتاپی تضمین‌کننده این شتاب است و باید به آن توجه داشت. 

از سوی دیگر هندی مدیرعامل مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان این موضوع که در شناسایی منابع نامتعارف (شیل‌های نفتی، شیل‌های گازی و هیدرات های گازی) وضعیت بسیار خوبی داریم، گفت: با وجود میداین کشف شده نفت شیل، اما الان اولویت کاری شرکت ملی نفت نیست ولی چه اشکالی دارد بخش خصوصی به این حوزه ورود کند؟

وی همچنین از اخذ مجوز هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران برای برگزاری مناقصه محدود واگذاری بلوک‌های اکتشافی به شرکت‌های ایرانی خبر داد و گفت: شرکت‌های احراز صلاحیت شده به‌عنوان شرکت‌های E&P می‌توانند از این فرصت برای ورود به بلوک‌های اکتشافی استفاده کنند. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بر ضرورت بازشدن درهای صنعت نفت به‌ روی فکرهای تازه تاکید کرد و گفت: صنعت نفت نیازمند خون تازه و محتاج زایش و رویش نو در سیاست‌گذاری است.

این مقام شرکت ملی نفت با بیان اینکه اگرچه صنعت نفت عملکرد درخشان و دستاوردهای خوبی داشته است، اما این به آن معنا نیست که نمی‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم، یادآور شد: از مجموع ٢5٠ مخزن نفتی که داریم، هنوز ١٢٠ مخزن توسعه نیافته و از ١٣٠ مخزن گازی موجود در کشور، هنوز ١٠٠ مخزن توسعه نیافته است. در ادامه هندی بر ضرورت تحول بنیادی در صنعت نفت تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران باید تلاش کند به یک واحد کسب‌وکار تبدیل شود و باید تفاوت شرکت ملی نفت با اداره اسناد مشخص باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان