اسلحه کلاشنیکف جهان را تغییر داد، اکنون نوبت هواپیمای کامیکازه کلاشنیکف است!

گروه کلاشنیکف در این نمایشگاه نسخه مینیاتوری انفجاری هواپیمای بدون سرنشینش را رونمایی کرد. پایتخت امارات متحده جایی است که شرکتهای بزرگ تولید جنگ‌افزار دو سال یکبار گرد هم آمده و آخرین دستاوردهای‌شان را عرضه می‌کنند

اسلحه کلاشنیکف جهان را تغییر داد، اکنون نوبت هواپیمای کامیکازه کلاشنیکف است!

شرکت روسی که سالها پیش با اختراع سلاح جنگی خارق‌العاده AK-47  جهان را تکان داده است، هفته گذشته در نمایشگاه صنایع دفاعی ابوظبی یک هواپیمای بدون‌سرنشین انتحاری را رونمایی کرد. این هواپیمای بدون سرنشین احتمالا با بهره‌گیری از تکنولوژی جنگی پرنده‌های بدون سرنشین شیوه‌های جنگی آینده را به شکلی انقلابی تغییر خواهد داد. به خصوص اینکه این هواپیماهای انتحاری انفجاری با قیمتی کاملا مناسب و به صرفه روانه بازار خواهند شد.

گروه کلاشنیکف در این نمایشگاه نسخه مینیاتوری انفجاری هواپیمای بدون سرنشینش را رونمایی کرد. پایتخت امارات متحده جایی است که شرکتهای بزرگ تولید جنگ‌افزار دو سال یکبار گرد هم آمده و آخرین دستاوردهای‌شان را عرضه می‌کنند. البته این آیتم کوچک کلاشنیکف در ظاهر مقابل تانکها، ماشین‌های زرهی و جت‌های جنگنده حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر یک پشه در برابر فیل است. اما این محصول کوچک قابلیت فراوانی برای تغییر چهره جنگ‌های آینده را دارد. همان‌طور که پسرعموی قدیمی‌ترش، AK-47 به شکل گسترده‌‌ای توان جنگی فردی را توسعه داد. محصولی که به شکل گستره‌ای در جهان با نام کلاشنیکف شناخته می‌شود.

به لطف قیمت پایین، کارآیی بالا و کاربرد راحت، اسلحه کلاشنیکف به انتخاب بسیاری از انقلابیون و شورشیان در سراسر جهان تبدیل شده است. این سلاح باعث قدرت گرفتن شهروندان ناراضی در مقابل دولت‌هایشان در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا شده است. و حتی امروزه هم سلاحی قدرتمند محسوب می‌شود. چندی پیش گزارش‌هاییمنتشر شد که نشان می‌داد وزارت دفاع آمریکا به جای استفاده از سلاح‌های گرانقیمت آمریکایی، تعداد زیادی کلاشنیکف دست دوم برای تجهیز متحدانش در سوریه و افغانستان خریداری کرده است.

حالا هواپیمای بدون سرنشین کلاشنیکف با نام رسمی KUB-UAV نیز همین‌گونه بوده و کارخانه سازنده مدعی است کار با آن راحت است، محصولی انقلابی است و همچنین کارآمد و ارزان است. سرگئی چیمزو مدیر ایالتی صنایع جنگی روستک می‌گوید: «یک قدم دیگر به شکل کاملا جدیدی از مبارزه نزدیکتر شده‌ایم.» صنایع نظامی روستک به تازگی بخشی از سهام کلاشنیکف را تصاحب کرده است.

KUB تنها 1.2 متر طول داشته و می تواند تا 30 دقیقه با سرعت 125 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. و طی این پرواز حداکثر 2.7 کیلوگرم ماده منفجره را با خود حمل کند.این بدان معنی است که هواپیمای کلاشنیکف با اندازه‌ای کمی بزرگتر از میز صبحانه، قادر است به شکل مستقیم هدایت شده و اهدافی در فاصله 64 کیلومتری را مورد اصابت قرار دهد. سایت National Interestاین برد و قدرت را تقریبا با یک موشک کروز ارزانقیمت کند و کوچک برابر می‌داند.

نیکلاس گروسمان استاد روابط بین الملل در دانشگاه ایلینویز و نویسنده کتاب «هواپیماهای بدون سرنشین و تروریسم» می‌گوید: «به هر شکل، خرید یکی از این هواپیماهای کوچک به شما این امکان را می‌دهد که با دقتی بی‌نظیر هدفی را مورد اصابت قرار دهید. میزانی از دقت و کارایی که تنها در هوشمند‌ترین بمب‌های ارتش آمریکا به چشم می‌خورد،»

وی می‌افزاید: «من فکر می‌کنم این محصول در حقیقت بمبها را دموکراتیزه می‌کند. یعنی اینکه بمب‌های هوشمند را به شکل بسیار وسیعی توزیع خواهد کرد. این باعث می‌شود تا شکاف میان ارتش‌های بسیار پیشرفته و ارتش کشورهای کوچک بسیار کمتر شود.»

البته هواپیمای بدون سرنشین انتحاری ایده جدیدی نیست. دولت اسلامی عراق و شام از پیشگامان هنر الصاق مواد منفجره به هواپیماهای بدون سرنشین تجاری موجود در بازار بوده است. آنها در نبردهای موصل عراق و رقعه سوریه از این هواپیماها برای حمله به نیروهای پیشرو و پایگاه‌های دشمنانشان استفاده می‌کردند. سال گذشته هم نیروهای روسیه در سوریه توسط بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین انتحاری که تا کنون ساخته شده، مورد حمله قرار گرفتند. داعش با چندین هواپیمای بدون پرنده که به مواد منفجره و سیستم کنترل خودکار بر اساس جی‌پی‌اس مجهز شده بودند، به پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در لاذقیه حمله کرد. این هواپیماهای بدون سرنشین پس از فرود در این فرودگاه، منفجر شدند.

همچنین پیش از این ارتشهای آمریکا و اسرائیل چنین هواپیماهای انتحاری را به زرادخانه خود افزوده بودند. اما کنترل‌های سفت و سخت صادرات تکنولوژی جنگی این دو کشور بدان معنی است که تنها حلقه کوچکی از متحدان اصلی این کشورها به چنین تکنولوژی دست خواهند یافت.

نماینده کلاشنیکف در ننمایشگاه مدعی است که هواپیمای بدون سرنشین KUB بسیار دقیقتر و سریع‌تر خواهد بود و نسبت به مدلهای خام دست‌ساز تروریست‌ها مواد منفجره بیشتری را در فواصل دورتر حمل خواهد کرد. یکی از مسئولان غرفه کلاشنیکف هم مدعی است که این هواپیمای بدون سرنشین نسبت به مدلهای آمریکایی و اسرائیلی بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد. البته وی از اعلام قیمت احتمالی این هواپیمای کوچک خودداری کرد و حتی به دلیل قوانین و مقررات شرکت، از اعلام نامش هم خودداری کرده است.

او می‌گوید بازار هدف این محصول، ارتش‌های کوچک سراسر دنیا است. این بدان معنی است که KUB قادر خواهد بود تمامی کنترل‌ها و قوانین وضع شده توسط آمریکا و متحدانش را دور بزند. قوانینی که برای جلوگیری از دسترسی حریفان به هواپیماهای بدون سرنشین انفجاری وضع شده‌اند.

محققان می‌گویند یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در خصوص ترویج این تکنولوژی، امکان دستیابی آسان تروریست‌ها به آن و استفاده از بمب‌های پرنده برای حمله به اهداف گوناگون غیرنظامی و نظامی است. در ماه آگوست دو عدد از چنین پرنده خطرناکی در یک آپارتمان در کاراکاس کشف شد که با هدف ترور نیکلاس مادرو، رئیس‌جمهور ونزوئلا ساخته شده بودند. تعطیلی اخیر فرودگاه‌های لندن، دوبلین، نیویورک و دوبی هم به دلیل تهاجم هواپیمای بدون سرنشین ناشناسی بود. گراسمن می‌گوید این حمله عدم آمادگی دولت‌های غربی در برابر خطرات و تهدیدهای احتمالی هواپیماهای بدون سرنشین را به رخ می کشد.

نیکلاس واترز متخصص هواپیماهای بدون سرنشین و افسر سابق ارتش بریتانیا می‌گوید: «البته تروریستها احتمالا هنوز علاقه دارند تا به شیوه خودشان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تجاری ارزان قیمت و متخصصان بمب‌ساز خودشان هواپیمای انتحاری بسازند.»

گراسمن می‌گوید گسترش هواپیماهای کامیکازه  باعث میشود کنترل تعداد تولیدات آنها شدید‌تر شود. قطعا این محصول باعث افزایش توانایی بازیگران دولتی و غیر‌دولتی در این عرصه خواهد شد. اما چیزی نیست که بدون مخالفت و کنترل گسترش یابد. گسترش. و توزیع چنین قابلیت‌هایی، بدون آنکه بدانیم رهبری و هدایت آن به دست چه کسانی خواهد افتاد امری بسیار دهشتناک است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر