ماهان شبکه ایرانیان

مصباحی‌مقدم:رئیسی پوپولیست نیست ؛ اصغرزاده: باید بین گول زدن مردم و واقعیت تفاوت قائل شد

اصغرزاده:اصلاح‌طلبان تحت‌فشارند/مصباحی‌مقدم:خودتان‌مقصرید

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست‌خارجی در مدت زمان قانونی تبلیغات به طرح برنامه‌های خود می‌پردازند اما چقدر این برنامه‌ها عملیاتی است؟ مصباحی‌مقدم و اصغرزاده در قالب مناظره‌ای دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

اصغرزاده:اصلاح‌طلبان تحت‌فشارند/مصباحی‌مقدم:خودتان‌مقصرید

نسرین وزیری و امید کرمانی‌ها: تحلیل ها و دیدگاه های مختلفی درباره نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان می شود، صاحب نظران هر جناح یا گرایش سیاسی از زاویه نگاه خود اظهارات و برنامه های 6 نامزد را نقد می کنند.

بر همین اساس حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم و ابراهیم اصغرزاده دعوت خبرگزاری خبرآنلاین را برای مناظره پیرامون اولین مناظره برگزار شده را قبول کردند. حجت الاسلام مصباحی مقدم در دانشگاه امام صادق (ص) میزبان این نشست بود. نشستی که 90 دقیقه به طول انجامید و دو طرف درباره نوع دوقطبی انتخابات پیش رو، میزان پوپولیستی بودن وعده نامزدها و عملیاتی بودن مدیریت جهادی به گفتگو و طرح دیدگاه های خود نشستند.

مشروح این مناظره را در ادامه بخوانید.

***



مصباحی‌مقدم: قالیباف و جهانگیری تهاجمی وارد شدند/اصغرزاده: قالیباف درنقش احمدی‌نژاد بود

در این مناظره که در دفتر حجت الاسلام مصباحی مقدم در دانشگاه امام صادق برگزارشد، موضوع مناظره شب گذشته نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری عنوان شد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در این باره گفت: این مناظره اجماعا کاندیداها را تا حدی به مخاطبان معرفی کرد. به نظرم دکتر روحانی خیلی قوی ظاهر نشد و برعکس دکتر جهانگیری قوی تر به میدان آمد. گویا مخاطبان هم تهاجم را بیشتر می پسندند. در طیف مقابل هم آقای قالیباف قوی تر وارد شد. ایشان هم نوعی تهاجم به عملکرد دولت داشت و این دو نفر بیشتر نمود یافتند.

وی ورود رئیسی در این مناظره را متین خواند و گفت: او همچنان مایل است خودش را وابسته به یک جناح معرفی نکند. برنامه های او دارای پشتوانه است. ای بسا عده ای این رویکرد را بهتر بپسندند که کاندیدایشان با متنانت وارد شود و چالشی بحث نکند.

ابراهیم اصغرزاده نیز در خصوص مناظره دیروز گفت: برداشت من هم این است که مناظره دیروز قدم مثبتی بود و فضا به زودی گرم می شود. به نظرم از شب گذشته، کشش این مناظره در سطوح مختلف رسانه ها بیشتر می شود و مباحث مطروحه از سوی افکار عمومی دنبال شده و سطح مشارکت را ارتقا می دهد.

به نظر وی، جهانگیری در این مناظره نشان داد که انتخاب صحیحی از سوی اصلاح طلبان بوده که به میدان بیاید. اصغرزاده افزود: آقای روحانی هم سنگین تر وارد شد و علی القادعده او از موضع رئیس جمهور باید شانیت خودش را حفظ می کرد و از موضع تهاجمی وارد نمی شد و از نظر من رویکردش درست بود.

وی ادامه داد: در این مناظره آقای رئیسی بر اساس استراتژی مشخصی حرکت می کرد و خیلی طرف این جنگندگی و مباحثه نرفت و کارش حساب شده بود. اما قالیباف در نقش احمدی نژاد و از موضع او بود. نقد او هم مثل سال 84 نقد شهرداری و عملکرد او در شهرداری تهران بود.

آقای رئیسی بر اساس استراتژی مشخصی حرکت می کرد و خیلی طرف این جنگندگی و مباحثه نرفت و کارش حساب شده بود. اما قالیباف در نقش احمدی نژاد و از موضع او بود.

اصغرزاده مناظره دیشب را خوب و در عین حال بد خواند و توضیح داد: این مناظره سطحی بود و به عمق نرسید و به صورت ریشه ای به مباحث پرداخته نشد. شب گذشته فرم ورود به مباحث اقتصادی و معیشت مردم، خیلی سطحی بود و فقط به مباحث توزیع یارانه و کمک مالی و نقدی و دهک ها پرداخته شد. سایه نقد عملکرد دولت احمدی نژاد و بود و نبود مسکن مهر و یارا نه ها کاملا بر گفتار نامزدها سایه افکنده بود و برنامه مشخصی از سوی هیچ کاندیدایی ارائه نشد.


اصغرزاده:کاری‌نکنیم مردم‌ بگویند انتخابات فرمالیته است/مصباحی‌مقدم:قالیباف نماینده‌تام اصولگراها نیست

در ادامه این مناظره حجت‌الاسلام ‌مصباحی‌مقدم و ابراهیم اصغرزاده به این سوال خبرنگار خبرآنلاین که" آیا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم دوگانه اصولگرا-اصلاح طلب است؟ اگر چنین است هر دو با تمام محتوای ایدئولوژیک وارد عرصه شدند؟" پاسخ دادند

مصباحی مقدم گفت: چنین تقابلی نمی تواند به وجود بیاید چون نه روحانی مدعی است اصلاح طلبان را نمایندگی می کند بلکه معتقد است از سمت اصولگرایان هم حمایت می شود و هم قالیباف و رئیسی خود را نامزد تام و تمام اصولگرایان تلقی نمی کنند.

اصغرزاده هم عنوان کرد: خاصیت انتخابات ایران این است که بالاخره قطبی می شود. اما آن قطبیتی که در موضوع سئوال است فکر نمی کنم اتفاق بیفتد. چون مباحث مناظره ها به منشأ تشکیل جناح ها کشیده نمی شود. اما اگر اصولگرایان بگویند نامزدهای ما نماینده کل حکومت است؟ آن وقت دوقطبی بین نماینده کل حکومت و نماینده مقابل به وجود می آید. سال 76 آیت الله مهدوی کنی گفت آقای ناطق نوری نماینده رهبری است و این تصور در جامعه به وجود آمد که آقای خاتمی در مقابلش است. در لایه های مختلف مردم آبستن این است که به سمت دو قطبی برود که وقتی نظر حکومت ایکس است من به ایگرگ رأی می دهد. این دو قطبی به صلاح نیست. چون بنا نیست کسی در انتخابات ریاست جمهوری بیاید که مقابل پایه های حکومت قرار بگیرد. مردم باید احساس کنند کسی که انتخاب می کنند در خیلی حوزه ها می تواند تغییراتی را ایجاد کند. بنابراین باید بین نامزدها مرز شفافی وجود دارد. اگر انتخابات باور پذیر شد و مردم ببینند با رأی دادن و ندادن می توانند تأثیرگذار باشند آن وقت ما به نتیجه رسیدیم. متأسفانه امکان دارد آرام کردن فضای انتخابات و دور شدن از آن دوقطبی، مردم بگویند انتخابات فرمالیته است. که این برای دموکراسی ما خوب نیست.

مصباحی مقدم در پاسخ به اصغرزاده گفت: بسیار بعید می دانم انتخابات این دوره دوقطبی اصولگرا-اصلاح طلب و نه دوقطبی حکومت-غیرحکومت شود. البته فکر نمی کنم آیت الله مهدوی کنی چنین حرفی زده باشد که به صراحت بگویند فلانی کاندیدای رهبری است. آیت الله مهدوی می گفتند ما باید اشارات رهبری را دنبال کنیم ولی بعید می دانم صریح چنین سخنی گفته باشند. رهبر انقلاب این دوره فرمودند نه تأیید و نه رد می کند و خانواده ام نیز نمی دانند من به چه کسی رأی می دهم. این جلوی دوقطبی حاکمیت-غیرحاکمیت را می گیرد. آقای رئیسی هوشمند وارد شد دور اول مجمع جمنا گفت من کاندیدا نیستم. پیشنهاد از درون آن مجموعه انجام شد. بعد وقتی دید گفت من کاندیدای مردم هستم نه حاکمیت. آقای روحانی نیز موقعیتش مقابله با حاکمیت نیست. او 20 سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود او از کسانی است که از آغاز پیروزی انقلاب در کنار شهید بهشتی، مطهری و بزرگان انقلاب بودند.

مصباحی مقدم: رهبر انقلاب این دوره فرمودند نه تأیید و نه رد می کند و خانواده ام نیز نمی دانند من به چه کسی رأی می دهم. این جلوی دوقطبی حاکمیت-غیرحاکمیت را می گیرد.

مصباحی‌مقدم: اصلاح‌طلبان خودشان کنار رفتند/ اصغرزاده: نخیر با نظارت استصوابی تو کاسه ما گذاشتید

در ادامه مناظره میان حجت الاسلام مصباحی مقدم و ابراهیم اصغرزاده، موضع شب گذشته اسحاق جهانگیری در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم عنوان شد که او خودش را نماینده اصلاح طلبانی خواند که به گفته او مدت هاست در محاق هستند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه قطعا چنین حرفی را قبول ندارد، اظهار داشت: این دستاورد خودشان است. دولت آقای خاتمی در دو دوره نماد اصلاح طلبی بود. مجلس ششم هم همینطور. رفتار آن مجلس و آقای خاتمی زمینه‌ساز مشکلاتشان شد. از جمله اینکه انتخابات را تحریم کردند. رای آقای خاتمی در دماوند هم کلی سر و صدا کرد که او تحریم را شکست. پس از آن هم فتنه 88 و جرزنی سیاسی از سوی برخی کاندیداها رخ داد. نتیجه آن چالشی برای خود اصلاح طلبان بود و ماه ها نظام را با مشکلاتی روبرو کردند و حاضر نشدند به قانون و نتیجه انتخابات تمکین کنند.

به گفته وی اگر میرحسین موسوی نتیجه انتخابات را می پذیرفت و 4 سال بعد وارد عرصه می شد؛ می توانست مقتدرانه برگردد. اما او چنین نکرد و برخی از اصلاح طلبان هم همچنان بر سر مواضع خود باقی ماندند و مشکلات داخلی وبین المللی ایجاد کردند.

اصغرزاده که می‌گفت نمی خواهد تعریضی به سخنان مصباحی مقدم داشته باشد، اظهار داشت: اصلاح طلبان در حوزه های مختلف تحت فشار هستند. حتی اساتید و چهره هایی که اصلاح طلب معرفی می شوند از نظر حکومت با شک و تردید نگریسته می شوند.

وی با اشاره به دو دولت اصلاحات به ریاست خاتمی و دولت محمود احمدی نژاد، ادامه داد: در دولت آقای احمدی نژاد ابر و باد و مه و خورشید و فلک آمدند تا او با همه ظرفیت ها بتواند کار کند. در حالی که دولت خاتمی فقط 20 درصد قدرت را داشت؛ دولت احمدی نژاد 80 درصد قدرت را داشت و همه نیروهای نظامی و امنیتی و قضایی حامی او بودند. در حالیکه کسی به خاتمی کمک نمی کرد و هر 9 روز یک بحران داشت و به جایی رسید که او خودش گفت رئیس جمهور یعنی تدارکاتچی!

اصغرزاده: در دولت آقای احمدی نژاد ابر و باد و مه و خورشید و فلک آمدند تا او با همه ظرفیت ها بتواند کار کند. در حالی که دولت خاتمی فقط 20 درصد قدرت را داشت؛ دولت احمدی نژاد 80 درصد قدرت را داشت و همه نیروهای نظامی و امنیتی و قضایی حامی او بودند. در حالیکه کسی به خاتمی کمک نمی کرد و هر 9 روز یک بحران داشت و به جایی رسید که او خودش گفت رئیس جمهور یعنی تدارکاتچی!

به گفته وی اگر چه در سال‎های آخر دولت احمدی نژاد، هم تیپ و تفکرهای آقای مصباحی مقدم منتقد او شدند. اما قدرت احمدی نژاد تا جایی بود که کشور را فلج کرد و منابع را جابجا کرده قانون برنامه را کنار گذاشت، سازمان برنامه را تعطیل کرد و ....

اصغرزاده با تاکید بر اینکه اصولگرایان رفتار احمدی نژاد در 6 سال اول را نمی توانند پنهان کنند؛ تصریح کرد: من برخلاف دوستان اصولگرا معتقد بودم که احمدی نژاد باید در این انتخابات شرکت می کرد و از طریق صندوق رای کنار گذاشته می شد. این مصلحت بیشتری برای کشور به همراه داشت. مناظره دیشب نشان داد که برخی نامزدها به دنبال کسب آرای احمدی نژاد هستند. نگاه همه به بلوک رایی در آن وسط است که خیلی لیدئولوژیک نیست و احمدی نژاد از آن منظر آن را به خود اختصاص داده بود که آن طبقه را دیده است. دیشب رئیسی و قالیباف هم نگاه ایدئولوژیک نداشتند و به دنبال جذب رای بلوکی بودند که یارانه برایشان مهم است. این مساله کمی مصنوعی است. اما با حضور احمدی نژاد، این انتخابات واقعی تر بود.

به گفته وی بخشی از رای احمدی نژاد بین این دو نامزد تقسیم خواهد شد.

اصغرزاده به ممانعت های ایجاد شده در مقابل دولت روحانی هم اشاره کرد که در مسائلی همچون برجام نیز بالا گرفت و نشان می داد که اصولگرایان، حتی اعتدالیون نزدیک به اصلاح طلبان را نیز در استرس قرار می دهند. از ابتدای انقلاب اگر چه اصلاح طلبان و اصولگرایان دو بال نظام بوده اند اما بارها مزاحم یکدیگر شده اند. این به دلیل عدم شفافیت نظام حزبی در ایران است. گاهی اوقات مسائل حتی خود دین ابزار می شوند. متاسفانه کسی نباید از جایگاه امام رضا و امام زمان و دین استفاده ابزاری کنند. اما متاسفانه نامزدهای اصولگرا این کار را می کنند. همین الان شعار دولت انقلابی می دهند که استفاده ابزاری از آرمان‎های نظام است. اصلاح طلبان هم در پیروزی و هم در تداوم انقلاب نقش داشته اند. اما چه برخوردی با چهره ای همچون آیت الله هاشمی شد؟ زمانی برخی او را رد می کردند در حالیکه هاشمی از ارکان نظام بوده و انتقال قدرت پس از امام را معماری کرد و رهبری آیت الله خامنه ای را بی هیچ حرف و حدیثی به ثمر رساند.

اصغرزاده: متاسفانه نامزدهای اصولگرا این کار را می کنند. همین الان شعار دولت انقلابی می دهند که استفاده ابزاری از آرمان‎های نظام است. اصلاح طلبان هم در پیروزی و هم در تداوم انقلاب نقش داشته اند. اما چه برخوردی با چهره ای همچون آیت الله هاشمی شد؟

او سخنان مصباحی مقدم را رد کرد که گفته بود «کسی برای اصلاح طلبان مشکل آفرینی نکرده است» و ادامه داد: اتفاقا طرفین خیلی هم در مقابل هم موضع داشتند و اینگونه نیست که تو کاسه اصلاح طلبان نگذاشته باشند. اصلاح طلبان با نظارت استصوابی دچار مشکلاتی شدند و خیلی اوقات حذف شدند.

مصباحی‌مقدم: نمی توان گفت خاتمی حداکثر قدرت را نداشت/اصغرزاده: باید بین گول زدن مردم و واقعیت تفاوت قائل شد

حجت‌الاسلام ‌مصباحی‌مقدم اظهار کرد: هم مجلس و هم دولت در اختیار آقای خاتمی و اصلاح طلبان بود نمی توان گفت حداکثر قدرت را نداشت. از نظر امکان مالی بالای 70 درصد جی دی پی و درآمد ملی کشور دست دولت است و بقیه دست مردم و سایر نهادهاست. تصمیمات را هم به گونه ای سامان داده بودند که کل قدرت را در اختیار بگیرند حالا قوه قضائیه مستقل بود و نتوانستند. یک تحلیل اشتباه رخ داده است که می گویند چون هر کس با ما نیست مقابل ما است.

او ادامه داد: قوه قضائیه، شورای نگهبان و سایر ارکان چون با اصلاح طلبان نیست نمی توان گفت مقابل آنها است. این که بگوییم این نهادها نمادهای یک جریان سیاسی هستند خیلی مناقشه پذیر است. در دوره احمدی نژاد نیز او درست می گفت نماینده اصولگراها نیست. چون 6 کاندیدا از اصولگرایی به میدان آمدند که احمدی نژاد در آن جلساتی که آقای ناطق اداره می کرد شرکت نکرد. از اول بنا گذاشت که نماینده اصولگراها نباشد. 1384 انتخابات بین آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد بود. جامعه روحانیت دور اول از آقای هاشمی و دور دوم از هیچ کس حمایت نکرد. پس این طور نیست که 8 سال آقای احمدی نژاد نماد اصولگرایی بود بعد هم رفتارش نشان داد که این را قبول ندارد. اینکه گفتند 80 درصد قدرت را در اختیار داشت درست نبود. مجلس با احمدی نژاد نبود.مجلس اصولگرا چرا باید کارهای احمدی نژاد را به عهده می گرفتند و یکشنبه سیاه رخ داد. بنابراین بخشی از قدرت مقابل احمدی نژاد بود. آقای اصغرزاده گفت ما دو سال آخر مقابل احمدی نژاد ایستادیم اما می گویم خیر در طول دوره این اتفاق افتاد.

مصباحی در ادامه افزود: من و آقای دکتر توکلی دیگران چقدر بیانیه علیه احمدی نژاد دادیم. اما الان آقای رئیسی نه خودش جزء حامیان قرص احمدی نژاد بوده و نه او را به عنوان نماد اصولگرایان به رسمیت شناخت است. آقای رئیسی می گوید جمهوری اسلامی ایران در 38 سال اقتدار و قدرت بازدارندگی را انجام داد اما در بخش اجرایی این طور نشد. دولت ها نتوانستند در قالب کارآمدی نظام خود را جلوه دهند. او می گوید من از بخشی از نیروهای اصلاح طلب استفاده می کنم. چرا باید دو جریان وقتی به قدرت اجرایی می رسند نیروهای جناح دیگر را کنار بگذارند. آقای رئیسی می گوید من آمدم که از تمام ظرفیت ها استفاده شود.

مصباحی‌مقدم در رابطه با اینکه اصغرزاده رفتار اصولگرایان را پوپولیستی نامیده بود، عنوان کرد: این که درباره آقای رئیسی صحبت از پوپولیست می کنند اشتباه است. او می گوید من یارانه کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را سه برابر می کنم. پرداخت نقدی یارانه ها الزاما تنها راه نیست. باید کاری کرد که تحت پوشش نهادهای حمایتی توانمند شوند. اگر سالی یک میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی توانمند شوند و از تحت پوشش خارج شوند خوب است. با آموزش، ابزار اشتغال و حمایت می توان توانمندسازی را انجام داد. آقای احمدی نژاد می خواست یارانه نقدی بدهد. مجلس هم جلوی او ایستاد. او پوپولیست بود و اشتباه است. وقتی آقای رئیسی می گوید 5 میلیون شغل ایجاد می کند قانون برنامه ششم توسعه مصوب مجلس دهم است. دیدگاه های آقای رئیسی و تاحدودی آقای قالیباف این است که قانونی که مجلس تصویب کرد و سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. ظرفیت های اقتصاد ملی ما چیست؟ ظرفیت آب و خاک کشور درست استفاده نشده است کارشناسان می گویند ایران می توانند تأمین غذایی 300 میلیون را داخل خود تولید کند اما  ما داریم بخشی از نیاز غذایی را وارد می کنیم. اگر بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشیم سالانه 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم. این مدیریت وجود ندارد. مدیریت با مدیریت جهادی اتفاق می افتد.

برخی اصولگرایان معتقدند بخشی از پوپولیسم گریبان اصلاح طلبان را گرفته چون قدرت دست ما نیست؟ این سوالی بود که خبرآنلاین از دو چهره حاضر در مناظره پرسید.

اصغرزاده: چرا آستان قدس مالیات نمیدهد؟/ مصباحی‌مقدم: در دولت احمدینژاد هم آستان زیر نظر دولت نبود

ادامه مناظره مصباحی مقدم و اصغرزاده به مسائل اقتصادی معطوف شد. اصغرزاده که می گفت نمی خواهد وارد مناقشه کلامی با مصباحی مقدم شود، گفت: ای کاش ایشان با این اشراف به مباحث اقتصادی نامزد ریاست جمهوری می شدند. باید بین گول زدن مردم و واقعیت تفاوت قائل شد. دولت احمدی نژاد بیشتر به گول زدن مردم پرداخت. بخشی از جی دی پی در اختیار دولت است و مالیات می دهد و نظارت پذیر است. اما بخش های دیگری هم هست که نظارت پذیر نیست. مثل تولیت آستان قدس که کار اقتصادی می کند و سودآوری دارد اما مالیات نمی دهد. بخش های در اختیار نیروهای نظامی و امنیتی از کنترل و نظارت به دور هستند. اینکه یک نظامی شهردار تهران شده وهمه قراردادهای شهرداری را به پیمانکاران نظامی می دهد، نشانه همین امر است. نظارتی هم بر آنها نیست. مثلا همین اتوبان صدر که در مناظره ها مطرح شد؛ حدود 10 هزار میلیارد تومان هزینه برداشته است. چرا؟

به گفته وی، وقتی بخش هایی از اقتصاد کنترل ناپذیر باشند و نظارتی بر آنها نباشد همین می شود که دولتی مثل خاتمی از آنها بی بهره بود ولی دولت احمدی نژاد از آن رانت ها بهره می برد! او در همین نظام رئیس جمهور شده بود و از یک نظام بیگانه نیامده بود. اگرچه انتقاداتی به او می شد اما او با قدرت اسکناس چاپ می کرد! چه نظارتی بر او بود؟

او انتقادات مصباحی مقدم و نادران و توکلی به دولت احمدی نژاد را یادآور شد و ضمن تقدیر از آنان ادامه داد: اما هیچگاه آن بخش از جی دی پی تحت نظارت قرار نگرفت. اسکله های قاچاق در اختیار کیست؟ بودجه نهادهای نظامی و نا پنهان باید کنترل شوند وگرنه پشمی به کلاه دولت نمی ماند. مشکل این است که مناقصات قراردادهای وزارت نفت نباید به نهادهای نظامی الزاما واگذار شود. چرا نظارتی بر مناقصات شهرداری نیست؟

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: در مورد دولت آینده باید تکلیف بخش های اقتصاد زیرزمینی مشخص شود. انتخاب جمنا و دوستان آقای مصباحی مقدم در خصوص نامزدی آقای رئیسی درست بود. مردم به کسی مثل قالیباف رای نمی دهند اما رئیسی باید بگوید چرا آستان قدس مالیات نمی دهد؟ بزرگترین مال ها در مشهد در تملک آستان است و بی تعارف باید مالیات بدهد. اتفاقا آقای مصباحی مقدم هم موافق پرداخت مالیات است.

اصغرزاده با اشاره به نگاه طبقاتی به جامعه میان کاندیداها ادامه داد: وضعیت موجود به تبار نظام و 38 سال بعد از انقلاب بر می گردد. باید ببینیم چه کرده ایم که بخشی از مردم محروم مانده اند؟ اینکه برخی 4 درصدی و برخی 96 درصدی هستند که مربوط به دولت روحانی نیست. باید ببینیم چه کرده ایم که بخشی از کیک انقلاب بی بهره مانده اند؟

او با تاکید بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری 96 برای 4 سال و 8 سال آینده نیست بلکه تاثیری تا دو دهه آینده خواهد داشت؛ خاطرنشان کرد: بنابراین مردم و جناح های سیاسی باید بندانند که اگر به صحنه انتخابات نیایند تا دو دهه خودشان را از همه چیز محروم کرده اند.

مصباحی مقدم در باره 70 درصد جی دی پی در اختیار دولت و 30 درصد خارج از آن؛ گفت: 70 درصد در اختیار دولتی است که «بزرگ» است و آن 30 درصد در اختیار کشاورزان، صنعتگران، تجار و وارد کنندگان و کشاورزان و ....

اصغرزاده به شوخی گفت: و برادران قاچاقچی است.

مصباحی مقدم هم خندید و ادامه داد: آستان قدس هم که مورد اشاره شما بود در همین 30 درصد قرار می گیرد. این 30 درصد در دولت احمدی نژاد هم در اختیار او نبود.

او در باره اقبال به اصلاح طلبان گفت: در دوره مجلس ششم که انتخابات شوراها توسط مجلس برگزار شد، مشارکت بسیار کاهش یافت و به 15 درصد رسید و خروجیش هم پیروزی اصولگرایان شد. با اینکه نامزدهای همه طیف های اصلاح طلب هم نامزد بودند. عقب رفتن مردم نتیجه عملکرد اصلاح طلبلن است که آنها را دو دهه از عرصه کنار گذاشت.

مصباحی مقدم: در دوره مجلس ششم که انتخابات شوراها توسط مجلس برگزار شد، مشارکت بسیار کاهش یافت و به 15 درصد رسید و خروجیش هم پیروزی اصولگرایان شد. با اینکه نامزدهای همه طیف های اصلاح طلب هم نامزد بودند. عقب رفتن مردم نتیجه عملکرد اصلاح طلبلن است که آنها را دو دهه از عرصه کنار گذاشت.

به گفته وی پس از 38 سال از پیروزی انقلاب همچنان بخشی از مردم محروم هستند که حاصل سیاست های اقتصادی و نظام بانکی و منابع ارزی است. پمپاژ ریال از فروش نفت، منجر به تورم زیاد شده که بیشترین فشار را به کسانی می آورد که حقوق ثابت می گیرند. اگرچه در ابتدای سال متناسب با تورم به حقوق مردم اضافه می شد اما طی سال باز شاهد افزایش تورم بودیم که در حقوق‎ها جبران نمی شد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه از دیدارش با آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان دولت سازندگی یاد کرد و گفت: در آن زمان آقای رئیسی رئیس سازمان بازرسی کشور بود و نمایشگاهی برگزار کرد که آمار ارائه شده در آن گویای آن بود که در طول دولت آقای هاشمی، مردم فقیر فقیرتر شده بودند.

او که برگزاری آن نمایشگاه را حاکی از تسلط او بر مشکلات دستگاه ها می دانست، گفت: اگرچه برخی می گویند که او مدیریت سیاسی نداشته اما چنین نیست و او سابقه نظارتی قوی ای دارد. من بر اساس آمار ارائه شده در آن نمایشگاه به آقای هاشمی گفتم که در 5 سال دولت شما نقدینگی بالا رفت و تورم بالا رفت و طبقات محروم جامعه را محرومتر کرد. سیستم بانکی ما هم مشکلات زیادی دارد. آقای نوربخش کاری کرد که در بانکداری بدون ربای جهان نیست. مردم بر اساس سپرده هایشان سودی می گیرند که رقابتی بین بانک هاست که چه بانکی بیشترین سود را می‎دهد. چانه زنی بین مدیران کلان و پولدار است که کجا و با چه سودی سپرده گذاری کنند. در چنین فضایی که بانک ها فقط 21 درصد سود می دهند اما موسسات مالی اعتباری غیر قابل کنترل 25 درصد سود می دهند!

به گفته وی 80 درصد منابع بانکی ما در اختیار دو درصد سپرده گذران است. این همان مساله 4 و 96 درصد را نشان می دهد. این سیستم بانکی خلق ثروت برای افراد پردرآمد و خلق فقر برای افراد کم درآمد است.

من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در مجلس نهم دست به کار اصلاح نظام بانکی شدیم اما به سرانجام نرسید. دولت باید از این طرح حمایت کند تا در همین مجلس، نظام بانکی اصلاح شود تا جلوی فقیرتر شدن مردم گرفته شود.

اصغرزاده: عدالت توزیعی مشکلات مردم را برطرف نمی‌کند/مصباحی‌مقدم: کارشناسان رئیسی پوپولیستی فکر نمی کنند

اصغرزاده در پاسخ به این سوال گفت: فرمایش ایشان درباره اصلاح نظام بانکی درست بود اینکه اقتصاد مولد و تولید محور باشد درست است برای همین است که می گویند طلای سیاه باعث چنین فاجعه ای می شود چون دولت ها تنبل می شوند. از یک زمانی حکومت ایران رسید که دولت را کوچک کند و قرار شد واگذاری های دولتی انجام شود اما مسیر درستی بنگاه های دولتی واگذار نشدند حتی بنگاه هایی که واگذار شدند دوباره سربار دولت شدند. اما اصولگراها الان می گویند بخش فقیر جامعه باید صاحب تحصیلات و امکانات شوند. در دولت احمدی نژاد چون بی هدف جلو رفت باعث شد موج مطالبات مادی مردم شد. چیزی حدود 11 تا 12 میلیون حاشیه نشین داریم دائم در درون حاشیه نشینی اعتراض تولید می شود اقوام همین طور. بحث کول برها در کردستان خجالت آور است. اینها درد همه ماست باید برنامه گذاشت اینکه بگوییم باید با تکیه بر عدالت توزیعی این مشکلات را بر طرف کرد درست نیست. کمک نقدینگی در طرح آن به جایی نمی رسد. اصولگرایان به ریشه ها و برنامه های اثرگذار بپردازند. من الان فکر می کنم بدون آزادی نمی توان به عدالت رسید. وجود رسانه های منتقد باعث می شود در حوزه عدالت شفاف سازی شود.

مصباحی مقدم: تبلیغات آقای رئیسی کاملا پخته و حساب شده است. کارشناسان او پوپولیستی فکر نمی کنند اگر بحث دادن یارانه به سه دهک پایین درآمدی مطرح شد برای گام اول است تا بعد برویم به سمت توانمندسازی آنها برویم. من سال 62 این راگفتم که باید به اقشار محروم با هدف توانمندسازی آنها پرداخت.

مصباحی مقدم هم اظهار داشت: معتقدم ما هم عدالت و هم آزادی می خواهیم. آزادی مطبوعات و سمن ها مهم است البته با حفظ مرزهایی که مربوط به اسلام، دین و نظام می شود. مجلس، دولت و هر مسئولی را می خواهند نقد کنند اما آن مرزها را حفظ کنند. حتی رهبری انقلاب فرمودند می توانند مرا نقد کنند. اما درباره تبلیغات انتخابات می گویم تبلیغات آقای رئیسی کاملا پخته و حساب شده است. کارشناسان او پوپولیستی فکر نمی کنند اگر بحث دادن یارانه به سه دهک پایین درآمدی مطرح شد برای گام اول است تا بعد برویم به سمت توانمندسازی آنها برویم. من سال 62 این راگفتم که باید به اقشار محروم با هدف توانمندسازی آنها پرداخت. پرداخت نقدی یک اقدام فوری است تا بعد به توانمندسازی برسیم. این کارهای آقای رئیسی برنامه ریزی شده است. این طور نیست که چون کسب قدرت موضوعیت شدند وارد این مباحث شدند. اگر خدا توفیق دهد مجموعه ای که آمد پای کار نشان می دهد که بهتر می شود کشور را اداره کرد اگر انتقادی به دولت آقای روحانی می شود به خاطر کُند حرکت کردن دولت است. نمره 11 -12 به حرکت دولت در حوزه اقتصاد خوب نیست. باید گذاشت دولتی بیاید تا نمره 17-18 بگیرد. باید صندوق توسعه ملی را گسترش دهیم نه آنکه دائم از آن برداشت کنیم.

29214

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان