به گزارش خبرنگار مهر، در مورد 4 فروند هواپیمای ای تی آر فرانسوی-ایتالیایی که اخیرا شرکت هما خریداری کرده، طبق برآورد کارشناسان باید 320 میلیون تومان هزینه شود.
فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) چند روز قبل از ورود اولین فروند از 4 فروند هواپیماهای ای تی آر 72 خریداری شده از سوی ایران ایر در دو هفته آینده به فرودگاه مهرآباد خبر داد.
بررسی جزئیات هزینه های انتقال این هواپیماها حاکی از آن است که هزینه انتقال این 4 فروند از فرانسه به تهران 320 میلیون تومان است. به این صورت که حجم باک سوخت هواپیمای ای تی آر 72 بر اساس آنچه وب سایت رسمی این شرکت هواپیماساز به عنوان ویژگی های آن ذکر کرده، Fuel capacity: 5,000 kg (11,000 lb) 5 هزار کیلوگرم یا تقریبا همین میزان لیتر است.
از سوی دیگر برد پروازی این هواپیما نیز از هزار و 333 کیلومتر تا هزار و 528 کیلومتر در نوسان است. از آنجایی که فاصله هوایی تهران ـ پاریس (یا تولوز در فرانسه) حدود 4 هزار و 300 کیلومتر است، این هواپیما می بایست حداقل یک بار در طول مسیر در فرودگاه یکی از کشورهای مسیر پروازی (احتمالا فرودگاه آتن یونان) لندینگ، سوخت گیری و سپس تیک آف داشته باشد.
همچنین قیمت سوخت (بنزین) هواپیما در اروپا بر اساس اعلام وب سایت رسمی اتحادیه ایرلاین های دنیا (IATA) 2.5 دلار در هر لیتر است که به ریال حدود 8 تا 9 هزار تومان می شود.
بنابراین با توجه به اینکه هواپیمای خریداری شده، یک بار در فرودگاه مبدأ (تولوز فرانسه) و یک بار هم در فرودگاه طول مسیر (آتن) سوخت گیری خواهد کرد، ایران ایر مجبور است 10 هزار لیتر بنزین به قیمت 80 میلیون تومان خریداری کند. این روند برای 4 فروند ای تی آر 72، رقمی بیش از 320 میلیون تومان خواهد بود.
همچنین ظرفیت هر فروند ای تی آر 72 هما، 70 نفر است؛ اگر میانگین قیمت بلیت این هواپیما در ایران از سوی ایران ایر به طور متوسط 150 هزار تومان و همچنین میانگین فروش تعداد صندلی های آن در هر سورت پروازی 50 نفر باشد، 7 میلیون و 500 هزار تومان درآمد هما از هر سورت پروازی ای تی آر خواهد بود.
از سوی دیگر، اگر این هواپیما در هر 24 ساعت، حداکثر 10 بار پرواز کند، هما روزانه 75 میلیون تومان درآمد از محل فروش بلیت ای تی آر 72 به دست می آورد. این مقدار، بدون احتساب قیمت سوخت، هزینه عوارض شهرداری از هر پرواز، هزینه خدمات فرودگاهی به شرکت فرودگاه ها و سایر هزینه هاست که معمولا رقمی حدود 20 درصد درآمد (15 میلیون تومان) را شامل می شود. یعنی روزانه هما می تواند از هر ای تی آر خود 60 میلیون تومان و از 4 فروند، 240 میلیون تومان به دست بیاورد.
بنابراین هزینه جابه جایی هواپیماهای خریداری شده ظرف چند روز دوباره به جیب شرکت های هواپیمایی برمیگردد یا به اصطلاح مستهلک میشود.