بنا به گفته علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران این روزها علاوه بر پایین آمدن کیفیت قطعات یدکی، شاهد کمبود این قطعات نیز می باشیم.
به احتمال زیاد کمبود قطعات ناشی از تاکید خودروسازان برای رسیدن قطعات یدکی به آن ها و افزایش تولید روزانه خودروهاست.
پایین آمدن کیفیت قطعات یدکی به عوامل متعددی از جمله زیر پله ای بودن برخی قطعات و نبود نظارت توسط واحد های مربوطه بستگی دارد. گفته می شود دیسک صفحه و کلاچ خودرو که انتظار می رود دست کم 2 سال در یک خودرو کار کند، اکنون به علت کیفیت پایین لوازم موجود در بازار عمری به مراتب کوتاهتر دارد و از خدمات پس از فروش هم هیچ خبری نیست.
به نقل از ایرنا، بازسازی و رنگ کردن قطعات دست دوم و بسته بندی مجدد آنها و همچنین واردات قطعات بی کیفیت و کم کیفیت دیگر کشورها با آرم، لوگو و نشان تجاری شرکت های بزرگ سبب شده که بازار قطعات یدکی پر از نمونه های بی کیفیت و تقلبی باشد. عاملی که سبب افزایش مراجعه مجدد به تعمیرگاه های خودرو شده است.
در این شرایط قطعه سازان داخلی مدعی اند که در صورت مهیا شدن شرایط موردنظرشان به خصوص فراهم آمدن نقدینگی لازم، قادر خواهند بود که نیاز بازار در زمینه لوازم یدکی و قطعات (به جز قطعات High Tech) را تامین کنند. آمارها نشان می دهد نزدیک به 1200 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند که توانمندسازی آنها و رفع موانع تولید می تواند سبب تقویت گوشه ای از نیاز بازار به کالاهای ایرانی شود.
از طرف دیگر نهادهای نظارتی نیز باید از تولید و توزیع قطعات بی کیفیت به ویژه قطعات حساس خودروها از جمله قطعات موتوری، قوای محرکه و سیستم تعلیق که با ایمنی و جان مردم در ارتباط است، جلوگیری کنند.