مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به تبیین چشم انداز تدوین شده برای دستگاه قضا پرداخت و بیان داشت: در سال گذشته بیش از 405 هزار استعلام قضائی و غیر قضائی به صورت الکترونیکی توسط این اداره کل پاسخ داده شده است و به عبارتی به طور متوسط در هر روز کاری از قریب 1500 مراجعه حضوری شهروندان به ادارات ثبت جلوگیری به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه چهار حوزه املاک و کاداستر، اسناد، اجرای اسناد رسمی و ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری؛ محورهای اصلی ارائه خدمات ثبتی هستند که تمامی اقشار جامعه با این امور سر و کار دارند، گفت: با راه اندازی 46 سامانه الکترونیکی خدمات ثبتی میزان مراجعه مستقیم ارباب رجوع به ادارات ثبت کاهش یافته است، اما با این حال ادارات ثبت اسناد و املاک جزو شلوغترین ادارات از لحاظ مراجعات مردمی و ارائه خدمات میباشند.
این مقام قضائی با اشاره به ارائه بیش از 85 درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی خاطر نشان کرد: راه اندازی سامانه استعلام مکانیزه و همچنین اسکن و آرشیو الکترونیک بیش از 600 هزار پرونده ثبتی مشتمل بر 23 میلیون برگ باعث کاهش میزان جعل و سرقت اوراق و پروندههای ثبتی شده است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانهی اخذ اثر انگشت متعاملین و سردفتر و همچنین بهره برداری از دفاتر الکترونیک دفاتر اسناد رسمی و بازرسی مستمر و نظارت دقیق و برخورد قاطعانه با تخلفات صورت گرفته در این دفاتر گفت: براساس آمار موجود در سنوات اخیر زمینه فساد و تخلف در دفاتر اسناد رسمی استان کرمان نسبت به سنوات گذشته کاهش یافته است.
طالبی زاده در ادامه افزود: در سال گذشته قریب 634 هزار سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی استان کرمان تنظیم شد که نسبت به اسناد تنظیمی سال 96 رشد 1 درصدی را نشان میدهد.
/