خوانده می‌شوید؛

رئیس جمهور: چطور باید کشور اداره شود؟؛ پاسخ شما به این سوال چیست؟

حسن روحانی روز گذشته با طرح این سوال که چطور باید کشور اداره شود؟ بیان داشت: این همه که تلاش می‌کنیم ۳۰ درصد درآمد کشور از مالیات و عوارض گمرکی است در حالی که در دنیا معمولاً ۷۰ تا ۸۰ درصد از مالیات حتی در برخی کشورها ۱۰۰ درصد از مالیات است در همین کشور ترکیه پرسیدم گفتند صد درصد درآمد کشور از مالیات است."

در شرایطی که اقتصاد ایران با تحریم‌های ظالمانه و خصمانه دولت آمریکا دست‌وپنجه نرم می‌کند، دولتمردان ایران برای جبران کاهش درآمد ناشی از صادرات نفت و پوشش درآمد‌های پیش‌بینی‌شده در بودجه سال آینده، چشم به افزایش درآمد‌های مالیاتی و همچنین صادرات غیرنفتی دوخته‌اند.
 
در تازه‌ترین اظهارنظر، حسن روحانی رئیس دولت، تأکید کرده است: "مردم باید همکاری کنند و وظیفه خودشان را دادن مالیات بدانند. وقتی امروز کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود، چگونه باید کشور را اداره کنیم؟ ما بودجه سالیانه‌مان حدوداً 450 هزار میلیارد تومان است، البته این رقم امسال کمی از این بالاتر هم می‌رود. این‌که می‌گویند دولت باید این کار را بکند چرا کار نکرد؟ و چرا این کار را با تأخیر انجام داد؟ «بی مایه فطیر» است بدون پول نمی‌توان کار کرد؛ چقدر می‌توانیم مالیات بگیریم؟ همه مردم کمک کنند و همه به این وظیفه شرعی عمل کنند که مالیات یک امر واجب است؛ ما فکر می‌کنیم زکات و خمس واجب است و مالیات مستحب و مکروه است و می‌توان از آن فرار کرد؛ درحالی‌که مالیات واجب است.
 
رئیس جمهور: «چطور باید کشور اداره شود؟»؛ پاسخ شما به این سوال چیست؟
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رهبری به وی گفته‌اند که پرداخت مالیات واجب شرعی و قانون است، اظهار داشت: بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده بگیریم 150 هزار میلیارد است، البته وزارت اقتصاد نظرش 140 هزار میلیارد است. از آن 450 هزار تنها 150 هزار برای مالیات است؛ پس بقیه چی؟ 300 هزار میلیارد تومان دیگر را از کجا بیاوریم؟ درآمد عوارض گمرکات ما حدوداً 20 هزار میلیارد است، که ممکن است سال آینده بیشتر شود. یک سری درآمد‌های متفرقه داریم آن‌ها را هم کنار هم قرار دهیم درآمد اصلی که کشور را اداره می‌کند پول نفت است. ما اگر امروز در شرایط عادی بودیم در سال به‌طور متوسط 60 میلیارد دلار نفت می‌فروختیم. 60 میلیارد دلار را اگر دلار با نرخ 10 هزار تومان محاسبه کنید 600 هزار میلیارد تومان می‌شود دو برابر به شما پول می‌دهد حالا این‌که پول نفت را کجا مصرف کنیم کجا مصرف نکنیم بحث دیگر است.
 
روحانی با طرح این سؤال که چطور باید کشور اداره شود؟ بیان داشت: این‌همه که تلاش می‌کنیم 30 درصد درآمد کشور از مالیات و عوارض گمرکی است درحالی‌که در دنیا معمولاً 70 تا 80 درصد از مالیات حتی در برخی کشور‌ها 100 درصد از مالیات است در همین کشور ترکیه پرسیدم گفتند صد درصد درآمد کشور از مالیات است. "

سخنان رئیس‌جمهور در خصوص درآمد مالیاتی در حالی مطرح شده است که آمار‌های مختلف حکایت از فرار مالیاتی قابل‌توجه در اقتصاد ایران دارد. به‌عنوان نمونه فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی طی مصاحبه‌ای در مورخه 15 مهرماه سال جاری درباره میزان فرار مالیاتی ثبت‌شده در اقتصاد ایران گفت: برآورد‌ها عددی بین 30 تا 40 هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی نیز با اشاره به درآمد میلیاردی 300 هزار نفر و عدم پرداخت مالیات توسط آن‌ها گفته است: این افراد میلیاردر درآمد مشمول مالیات دارند و بیش از 50 درصد آن‌ها مؤدی مالیاتی نیستند؛ درواقع این افراد در سازمان امور مالیاتی هیچ پرونده‌ای ندارند البته در سازمان امور مالیاتی با همین اطلاعاتی که در اختیار داریم، تا اطلاع ثانوی تمرکز را به‌روی پرونده‌هایی برده‌ایم که 20 میلیارد تومان به بالا هستند و در همین زمینه اقدامات لازم انجام و به استان‌ها نیز اطلاع داده‌شده است.

نظر شما در این باره چیست؟

چرا در سال‌های اخیر، شاهد افزایش فرار‌های مالیاتی هستیم؟

آیا دولت توان افزایش درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال آینده را دارد؟

چرا برخی از مردم و فعالان اقتصادی همواره به دنبال فرار از پرداخت مالیات هستند؟

چرا اقتصاد ایران همانند اقتصاد ترکیه، شاهد درآمد 100 درصدی از بخش مالیات نیست؟

با فرض اجرایی شدن اخذ مالیات تا سطح 150 هزار میلیارد تومان در سال آینده، به نظر شما هزینه و فایده این راهکار چه خواهد بود؟ آیا اقتصاد ایران کشش این حجم از اخذ مالیات را دارد؟
 

پاسخ‌های شما تا ساعت 19:00 لحظه به لحظه دریافت، بررسی و منتشر می‌شود.

 
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان