به گزارش ایسنا، نعمتالله ترکی در نشست خبری امروز یکشنبه در تشریح جزییات بودجه سال 1399 استان تهران که برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: ابتدا باید نگاهی به لایحه بودجه سال 99 کل کشور داشته باشیم، چرا که لایحه بودجه سال آینده برای سومین سال است که در جریان وجود تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان تنظیم میشود. لذا رسالت مقابله با تحریمهای دشمن و مهار تورم از رویکردهای اصلی این بودجه و دولت قلمداد میشود.
وی افزود: از ویژگیهای اصلی لایحه بودجه سال آینده را میتوان ثبات و انضباط در بودجه دولت، کارآمد سازی بازار ارز، توجه به معیشت عمومی و کاهش فقر مطلق، استمرار تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی و فعالیتهای عمرانی و تامین زیر ساختها دانست. در حقیقت در بودجه سال آینده صیانت تولید و اشتغال رویکرد اصلی دولت قلمداد میشود و مقرر شده سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود که در این میان سهم استان تهران 126 هزار فرصت شغلی است که باید ظرف سال آینده محقق شود.
وی ادامه داد: درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کالا، ارتقاء ثبات و توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی از ویژگیهای کلیدی لایحه بودجه سال آینده است. همچنین افزایش 15 درصدی حقوق و مزایای مستمر کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری، برنامه همسان سازی حقوق بازنشستگان، اعتبار لازم برای تداوم رتبه بندی معملمان و استمرار طرح تحول سلامت از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه سال آینده است.
ترکی تاکید کرد: در بودجه سال آینده راهبردها و سیاستهای اجرایی دقیقی پیش بینی شده است که از جمله آنها میتوان به اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی ، اصلاح پایههای مالیاتی، کاهش معافیتهای گسترده مالیاتی و عوارض گمرکی و کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکتها همزمان با افزایش نرخ مالیات بر کالا و خدمات اشاره کرد .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به اصلاح ساختار بودجهای برای سال آینده اشاره کرد و افزود: طرحی در سازمان برنامه و بودجه بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار بودجه تصویب شد که این طرح در 4 محور ، 9 بسته و 66 برنامه و پروژه جهت تحویل به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه ارسال شده است. در حقیقت این طرح دارای 4 محور اصلی درآمدزایی پایار، هزینه کرد کالا، ارتقای ثبات و توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی است که در خلال این طرح اقدامات اساسی در بودجه شامل پیش بینی منابع، برآورد مصارف، اجرای سیاستها و تحقق اهداف انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: پیش بینی منابع عمومی کل کشور در سال 1399 بالغ بر 484.6 دهم هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال جاری به میزان 8 درصد افزایش را تجربه میکند. این منابع از سه محل درآمدها ، واگذاری داراییهای سرمایهای و واگذاری داراییهای مالی تامین میشود.
وی تاکید کرد: در بخش درآمدها مواردی همچون مالیاتها ، حقوق گمرکی و سایر موارد تامین خواهد بود. به این ترتیب جمع درآمد در سال 1399 بالغ بر 261 هزار میلیارد تومان است که رشد آن در مقایسه با مصوبه سال 98 در حد 9 درصد است.
ترکی در تشریح درآمدهای استان تهران نیز گفت: تهران در بخش مالیاتها رقمی بالغ بر 76.4 هزار میلیارد تومان، در حوزه حقوق گمرکی رقمی بالغ بر 100.3 دهم میلیارد تومان و در سایر حوزهها نیز رقمی بالغ بر 3.7 دهم میلیارد تومان درآمد دارد. به این ترتیب استان تهران در سال99 در مجموع بالغ بر 80.2 دهم هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.
وی در تشریح درآمد عمومی استان تهران در مقایسه با سایر استانها نیز گفت: درآمد تهران در لایحه بودجه سال آینده بیش از 802 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که سهم 49 درصدی در مجموع استانها را به خود اختصاص داده و نسبت به سال جاری رشد 18 درصدی را تجربه خواهد کرد.
ترکی با اشاره به مصارف عمومی در بودجه سال آینده کشور در سه سرفصل اعتبارات هزینهای، اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای و اعتبارات تملک داراییهای مالی در نظر گرفته شده است، افزود: در سال 99 اعتبارات هزینهای کل کشور بالغ بر 367.2 دهم هزار میلیارد تومان است که نسبتا به سال 98 از 4 درصد رشد برخوردار شدهاند. همچنین اعتبارات هزینهای استان تهران، در سال 99 نیز بالغ بر 944.3 دهم هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال 98 از 21 درصد رشد برخوردار شده است.
وی ادامه داد: در سال آینده اعتبارات تملک دارایهای سرمایهای بالغ بر 70.4 دهم هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری 5 درصد رشد داشته است . این اعتبارات برای استان تهران در سال آینده بالغ بر 1025.4 دهم میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری 8 درصد رشد داشته است.
ترکی تاکید کرد: در بخش اعتبارات تملک داراییهای مالی کشور نیز در سال 99 رقمی معادل 47 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری حدود 60 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به این که دولت نوع مصرف سیاستهای مورد نظر در اجرای بودجه سال آینده را به سه دسته سیاستهای مصرف اعتبارات هزینهای، سیاستهای مصرف اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای و سیاستهای مصرف اعتبارات تملک داراییهای مالی تقسیم کرده است، افزود: در این سیاستها جبران کاهش قدرت خرید با پرداخت افزایش متوسط 15 درصدی حقوق و دستمزد شاغلین و بازنشستگان ، پرداخت 6000 میلیارد تومان برای همسازی سازی بازنشستگان ، پرداخت 3000 میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان، پرداخت 31 هزار میلیارد تومان برای حمایت معیشتی به حدود 60 میلیون نفر و پرداخت 43 هزارمیلیارد تومان و برای هدفمندی یارانهها به حدود 78 میلیون نفر لحاظ شده است .همچنین سیاستهایی در بخشهایی همچون کاهش فقر مطلق، استمرار طرح تحول سلامت و مهار تورم در نظر گرفته شده است.
وی در تشریح سیاستهای مصرف اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای در استان تهران برای سال آینده ، به تامین اعتبار برای اتمام 30 طرح در سطح کشور و 6 طرح در استان تهران اشاره کرد و افزود: ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر جدید پردیس ، احداث بیمارستان جایگزین شهدای تجریش و احداث بیمارستان آموزشی جایگزین مسیح دانشوری از جمله طرحهایی است که در این حوزه انجام خواهد شد.
ترکی ادامه داد: در سطح استان تهران مطالعه و احداث قطارهای حومهای جدید ، شبکه حمل و نقل ریلی مسافری حومه کلان شهر تهران و قطار حومهای تهران – پاکدشت و شریف آباد گرمسار در قالب این سیاستها دنبال خواهد شد.
وی در تشریح اولویتهای اجرایی استان تهران به طرح توسعه شبکه حمل و نقل ریلی به احداث و برقی کردن راهآهن تهران، همدان، سنندج ، اتصال شهر اسلامشهر به مترو تهران، احداث قطار حومهای کلانشهر تهران به شهر جدید پرند، احداث و تکمیل خطوط اولویت دار متروی تهران و احداث قطار حومهای کلانشهر تهران به شهرهای جدید هشتگرد و پردیس اشاره کرد.
ترکی همچنین در تشریح اصلیترین جهتگیریهای بودجهای سال آینده استان تهران در بخش سلامت به احداث بیمارستان آموزشی جایگزین بهارلو و بیمارستان شریف آباد اشاره کرد و افزود: در این بخش احداث بیمارستانهای جایگزین شریعتی، شهدای هفتم تیر، شهدای شهر ری و امام خمینی تهران نیز مد نظر قرار گرفتهاند.
وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد تشکیل استان تهران جنوبی گفت: یکی از چالشهای اصلی کلان شهرهای همجوار تهران موضوع استقرار جمعیتی است. در مورد تشکیل استان تهران جنوبی نیز برخی از نمایندگان تهران درخواستی را مطرح کردند که در آن مورد باید مشورت صورت گیرد. باید این موضوع کارشناسی شود و آثار مثبت و منزوی آن احصا شود. قطعا در چنین مواردی رویکرد ارائه خدمات بیشتر به جمعیت مد نظر قرار میگیرد. اما باید به این نکته توجه داشت که در استان تهران افزایش سرانه جمعیت تهران، نسبت به سنوات گذشته در شهر تهران منفی بوده. یعنی مهاجرت کمتری اتفاق افتاده و جمعیت بیشتر به سمت شهرستانهای پیرامونی مهاجرت کردند. به شکلی که تقریبا سالی 300 هزار نفر به شهرستانهای پیرامونی مهاجرت میکنند. لذا باید چنین تصمیماتی با مطالعات کارشناسی انجام شود.
ترکی در خصوص توازن بودجه در سطح استان تهران نیز گفت: توازن بودجه در میان شهرستانهای استان تهران بر اساس شاخصهای مدنظر دولت تبیین شده است. برای مثال شهرستان بهارستان با سطح تراکم بسیار بالایی تلاش شده که سرانههای این شهرستان در همه بخشها تا پایان سال آینده به عدد و رقم قابل قبولی برسد. این اقدام با توجه به تدوین سند آمایش هر یک از شهرستانها که ظرفیتهای منطقهای را مد نظر قرار میدهد، انجام شده است.