به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، به گفته پایگاه "Electrek"، شرکت خودروسازی تسلا(Tesla) ثبت اختراع جدیدی را برای بهبود شیمی باتری ارائه داده است. این حق ثبت اختراع جدید بین المللی به نام "دیوکسازولونها و سولفیتهای نیتریل به عنوان مواد افزودنی الکترولیتی برای باتریهای لیتیوم-یونی" از طریق یکی از شرکتهای تابعه تسلا در کانادا ثبت شده است.
این فناوری جدید برای وسایل نقلیه الکتریکی و شبکه ذخیره انرژی الکتریکی توسط باتریها طراحی شده است و هدف از این کار، بهبود سیستمهای باتری قابل شارژ تسلا با تنظیم شیمی سلولهای آنها است.
در خلاصه این ثبت اختراع آمده است: سیستمهای باتری بهبود یافته برای باتریهای مبتنی بر لیتیوم-یون ساخته شدهاند. این سیستمهای بهبود یافته شامل یک الکترولیت غیر آبی متشکل از یک یا چند نمک لیتیوم، یک یا چند حلال غیرآبی و یک افزودنی یا مخلوط افزودنی شامل یک یا چند ماده افزودنی عملیاتی هستند که از یک گروه انتخاب میشوند.
تسلا موفقیت خود را تا حد زیادی به باتریهای فوقالعاده خود مدیون است. این شیمی بینظیر سلولهای بیبدیل باتریهای تسلا است که به این شرکت اجازه میدهد بستههای باتری وسایل نقلیه خود را به حداکثر ظرفیت برساند.
به خاطر وجود همین باتریها است که خودروی مدل S تسلا با باتری 100 کیلووات ساعتی خود میتواند 600 کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید. بنابراین عاقلانه و از نظر اقتصادی به صرفه است که تسلا کار خود روی توسعه باتریها را ادامه دهد.
تسلا در پایان ثبت اختراع خود نوشت: این کار، ویژگیهای ذخیره سازی در دمای بالا و عملکرد چرخهای طولانی مدت سلولهای لیتیوم-یون NMC/گرافیت تهیه شده با یک افزودنی الکترولیتی جدید موسوم به "MDO" و دو ماده افزودنی جدید موسوم به "PDO" و "BS" را نشان میدهد. ظرفیت دارای ضریب متغیر در مقابل ولتاژ نشان میدهد که هم "MDO" و هم "PDO" لایههای SEI منفعل را بر روی سطح الکترود گرافیت در هنگام تشکیل سلول تشکیل میدهند، در حالی که "BS" چنین نیست. ویژگیهای کاهشی نیز به طور کلی با مقادیر پیشبینی شده "DFT" سازگار است. سلولهای حاوی "PDO" به عنوان افزودنیهای جداگانه، بهترین عملکرد را نشان میدهند.
این ثبت اختراع در اصل نشان میدهد که مخلوطهای دو ماده افزودنی جدید در حلال الکترولیت را میتوان با شیمی باتری "NMC" استفاده کرد که شیمی مورد استفاده در باتری خودروهای برقی توسط بسیاری از خودروسازان به جز تسلا است.