توجیه جدید پامپئو برای ترور سردار سلیمانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در واکنش به موجی از انتقادات علیه تصمیم دولت «دونالد ترامپ» در ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران مدعی شد که ترور سپهبد سلیمانی بعنوان بخشی از راهبرد بزرگتر آمریکا در مهار چالش‌های دشمنان آمریکا بوده است که این دشمنان چین و روسیه را نیز در برمی‌گیرد.

بنا به گزارش پایگاه خبری «سی ان ای»، وزیر خارجه آمریکا طی سخنرانی در مؤسسه «هوور» دانشگاه استنفورد برخلاف ادعاهای پیشین خود، دیگر اشاره‌ای به تهدید «قریب‌الوقوع» سپهبد سلیمانی نکرد و گفت که «راهبرد بزرگتری» پشت ترور سپهبد سلیمانی بوده و توضیح داد: «رئیس‌جمهور ترامپ و آنهایی از ما که در تیم امنیت ملی وی حضور داریم، مجدداً در حال ایجاد بازدارندگی و یک بازدارندگی واقعی علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم».

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده است که اخیراً مقام‌ها و نمایندگان‌ کنگره، ادعاهای اخیر ترامپ و پامپئو درباره تهدید «قریب‌الوقوع» سپهبد سلیمانی علیه آمریکا را به چالش کشیده‌اند.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه هفته جاری تصریح کرد که قبل از ترور سپهبد سلیمانی، هیچ‌گونه هشدار قبلی درباره حملات قریب‌الوقوع ایران به چهار سفارتخانه آمریکا دریافت نکرده‌ بودند.

ترامپ نیز روز گذشته با فرافکنی در این خصوص مجبور شد بگوید «چه اهمیتی دارد» که سلیمانی یک تهدید قریب‌الوقوع بوده یا خیر و همین سوابق گذشته این سردار ایرانی برای تأیید ترور وی کافی بوده است.

آنطور که وزیر خارجه آمریکا توضیح داد، سخنرانی وی تحت عنوان «احیای بازدارندگی: نمونه ایرانی» بر راهبرد دولت ترامپ برای «بازدارندگی واقعی» علیه ایران متمرکز شده بود.

علیرغم آنکه واشنگتن بیش از یکسال پیش با وجود پایبندی ایران به برجام، از این توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه خارج شد، بار دیگر بر لزوم تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه تهران تأکید کرد و گفت: «تحریم‌های ما (علیه ایران) تا زمانی ادامه خواهد داشت که این رژیم فعالیت‌های تروریستی خود را متوقف کند و متعهد شود که هرگز تسلیحات هسته‌ای نخواهد داشت و اجازه نظام راستی‌آزمایی را بدهد تا جهان اطمینان حاصل کند که چنین چیزی (تسلیحاتی شدن ایران) رخ نمی‌دهد».

پامپئو در سخنان خود مدعی شد که تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه ایران بسیار کارآمد بوده و در این خصوص گفت: «آمریکا هم‌اکنون بیش از هر زمانی از بیشترین موضع قدرت در قبال ایران برخوردار است».

وی مدعی شد: «ما مجدداً بازدارندگی را (در قبال ایران) ایجاد کرده‌ایم اما می‌دانیم که این امر ابدی نیست و خطر همچنان وجود دارد. مصمم هستیم که این بازدارندگی را از دست ندهیم».

وزیر خارجه آمریکا به دیگر رقبای آمریکا همچون روسیه و چین نیز اشاره کرد و گفت: «اهمیت بازدارندگی به ایران محدود نمی‌شود. در تمامی موارد، ما باید دشمنان را برای دفاع از آزادی مهار کنیم. کل نکته دولت ترامپ این است که ارتش ما را به قویترین حد برساند».

پامپئو توضیح داد: «دشمن شما باید بفهمد که نه تنها شما ظرفیت تحمیل هزینه را دارید بلکه در حقیقت تمایل به انجام چنین کاری نیز دارید».

وی به افزایش رزمایش‌های نیروی دریایی آمریکا در دریای جنوب چین و همچنین اقدام ترامپ در افزایش تعرفه‌های واردات کالاهای چینی اشاره کرد و آن را جنبه‌هایی از راهبرد بازدارندگی دولت ترامپ خواند و گفت: «ما در حال احیای اعتبار بازدارندگی هستیم».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان