وبلاگ مشرق

توضیحات عارف درباره "تحریم خاموش انتخابات"! / سومین وحدت‌شکنی جبهه پایداری

وزیر کشور دولت اصلاحات در یک القاگری تأکید کرده است که فضای انتخابات یخ زده و غیر مشارکتی است! این رفتار، در حاکمیت های دنیا به مثابه تلاش برای خروج از دموکراسی انگاشته می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

توضیحات عارف درباره "تحریم خاموش انتخابات"!

محمدرضا عارف، فعال اصلاح طلب و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون تصمیم این شورا برای انتخابات پیش رو اظهار کرده است: در شهر تهران نیز شورای­‌عالی اصلاح‌طلبان راسا ورودی به عرصه انتخابات نخواهد داشت و این امر به احزاب عضو واگذار شده است. احزاب عضو می‌­توانند به معرفی کاندیداهای مورد نظر خود بپردازند که این اقدام آنها مورد احترام قرار خواهد گرفت و به معنای تخطی از مصوبه شورای‌­عالی اصلاح‌طلبان قلمداد نمی‌شود و شخصا نیز از احزابی که کاندیداهای آنان تاکنون تایید صلاحیت شدند یا دیگر احزاب اصلاح‌طلب درخواست می­‌کنم در زمینه معرفی کاندیداهای مورد نظر خود با هماهنگی دیگر احزاب تلاش کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه احزابی که امکان معرفی کاندیدا دارند آیا باید صرفا به تنهایی به معرفی کاندیداهای خود بپردازند یا چند حزب می­‌توانند با یکدیگر ائتلاف کنند؟ گفت: اینکه یک حزب بخواهد کاندیداهای خود را معرفی کند یا با جمعی از احزاب دیگر به تصمیم خودشان بازمی‌­گردد اما از لوگو و برند شورای ­عالی اصلاح‌طلبان نمی‌­توانند استفاده کنند. [1]

*آنچه که آقای عارف توضیح داده است همان معنای "تحریم خاموش انتخابات" توسط اصلاح طلبان است که با گفتمان "رأی می دهیم ولی لیست نمی دهیم" مطرح شد.

مطرح شدنی که ما پیش از این در مجموعه وبلاگ مشرق بارها و بارها درباره آن توضیحاتی را به مخاطبان محترم ارائه کردیم و هدف این تئوری شوم -که بر طراحی سعید حجاریان با عنوان "مشارکت مشروط" ابتنا یافته بود- برای کم رمق سازی انتخابات و نامشروع جلوه دادن نظام اسلامی را توضیح دادیم.

ما این مظلومیت نظام مقدس جمهوری اسلامی که حاصل خون هزاران شهید گلگون کفن است را به درگاه الهی عرضه می داریم و رجاء واثق داریم که توطئه کسانی که شهید لاجوردی آنها را "منافقین انقلاب" می نامید در خروج از دموکراسی و طراحی برای سرنگون کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی هرگز محقق نشود.

بدیهیست که حضور چشمگیر مردم عزیز ایران در انتخابات و روشنگری خواص کشور درباره این طراحی شوم اصلاح طلبان؛ بستری است که مدد و پشتیبانی الهی بر آن مترتب خواهد شد.

***

موسوی لاری: فضای انتخابات یخ زده و غیر مشارکتی است!

عبدالواحد موسوی لاری، از فعالان اصلاح طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد درباره انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه گفته است:

"فضای انتخابات به دلیل رد صلاحیت فضای یخ زده و غیر مشارکتی است. "

او درباره کیفیت حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیز با تأکید تلویحی بر مفهوم "تحریم خاموش" اظهار می کند: جریان اصلاحات در قالب یک جبهه وارد عرصه انتخابات شده است و با توجه به این ردصلاحیت‌ها به طور طبیعی زمینه لیست دادن جبهه‌ای و ائتلافی برای اصلاحات از بین رفته اما امکان حضور فردی یا حزبی در انتخابات وجود دارد. مخالفتی باحضور در انتخابات از ناحیه احزاب و چهره‌های اصلاح طلب من نشنیده‌ام. حضور ما در انتخابات راهبرد قطعی است اما دادن لیست اقتضایی است.[2]

*آقای موسوی لاری که خود زمانی در دولت اصلاحات در سمت وزارت کشور حضور داشته است نیک می داند که القای مفاهیم سوء انتخاباتی به ذهن مردم هیچ معنایی غیر از دشمنی با نظام و خیانت ندارد.

خاصّه اینکه دلیل قانع کننده ای هم وجود ندارد و اصلاح طلبان حاضر به این روراستی با مردم نیستند که بگویند تحریم خاموش آنها به این علت است که برای نظام اسلامی شرط گذاشته اند تا پیرمردهای ضد امنیتی و مسئله دار این جریان حتما در انتخابات تأیید صلاحیت شوند وگرنه از لیست خبری نخواهد بود.

و همانطور که خودشان هم می دانستند نظام اسلامی در بحث قانون و شرع حتی یک قدم نیز به عقب نخواهد رفت.

افکار عمومی باید بدانند که یخ زدگی و غیر مشارکتی بودن فضا که موسوی لاری بر آنها اصرار دارد در واقع آرزوهای ستاد اصلاحات هستند که به فضل الهی با حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات دوم اسفند، محقق نخواهند شد.

اصلاح طلبان همچنین در حالی وانمود می کنند که لیست ندادن اشکالی ندارد و این کار یک امر اقتضایی است که بر اساس منطق سیاست، هنگامی که یک طیف یا رجل سیاسی به مردم مصداق انتخاباتی ندهد و نگوید که از نظر او اصلح کیست!؟ عملا فعالیت سیاسی از معنا تهی می شود.

چپ ها در اینجا باید به مردم توضیح بدهند که غیر از "گرانی" چه اثری در زندگی مردم دارند و وجه حضورشان در سیاست ایران چیست!؟

***

سومین وحدت شکنی جبهه پایداری

جبهه پایداری بر اساس رفتار و تصمیمات اعلامی خود قصد وحدت با اصولگرایان را در انتخابات مجلس یازدهم ندارد و در سودای لیست جداگانه به سر می برد.

در همین رابطه غلامعلی حداد عادل، فعال اصولگرا و رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز به تازگی نامه ای سرگشاده خطاب به دبیر جبهه پایداری نوشت و اغلاط جبهه پایداری را در مقابل مردم تهران مطرح کرد.

به گزارش ایلنا، حداد عادل در این نامه نوشته است: متاسفانه جبهه پایداری هیچ‌گاه در جلسات اولیه شورا و جلسات شورای ائتلاف حضور پیدا نکرد و تا امروز نیز توفیق دیدار شما در جلسات شورا حاصل نشده است.

او در ادامه می نویسد: در آخرین جلسه ای که نمایندگان شورای ائتلاف با جنابعالی و آقای محصولی و دو نفر دیگر از جبهه پایداری داشتند، از سوی جبهه پایداری پیشنهاد شد که برای رسیدن به حداکثر اشتراک در دو لیست تهران، لیست 60 نفره تهیه شده توسط پایداری مبنا قرار گیرد و 24 نفر مشترک این لیست با لیست 90 نفره شورای ائتلاف یکجا در هر دو لیست نهایی 30 نفره قرار گیرد.

پایداری این پیشنهاد را تأمین کننده وحدت حداکثری می دانست اما در همان جلسه توضیح داده شد که شما در فهرست 60 نفره خود بنا داشته اید که هیچ فردی از بعضی از احزاب و تشکلهای حاضر در شورای ائتلاف را در آن فهرست قرار ندهید و قبول پیشنهاد شما عملا به معنی نفی فلسفه وجودی ائتلاف و فروپاشی آن است و به معنی آن است که شورای ائتلاف اختیار تعیین 24 نفر از لیست 30 نفره انتخابات تهران را فقط به پایداری که در شورای ائتلاف شرکت ندارد تفویض کرده باشد و تنها در حد 6 نفر امکان تصمیم گیری مستقل داشته باشد.[3]

*متأسفانه جبهه پایداری از رفتارهای وحدت شکنانه خود درس نمی گیرد و متوجه نیست که این رفتارها چگونه می تواند مقولاتی مثل دولت اعتدال را در دامن مردم ایران بگذارد.

جالب است که افرادی در سطوح بالای این جبهه هستند که معتقدند آقای روحانی ولایتمدار هست اما مثلا در ولایتمداری محمدباقر قالیباف تشکیک وجود دارد! دیپلماسی روحانی ناب است و ما اگر او را می شناختیم به هم او رأی می دادیم.

این اغلاط به وضوح نشان می دهد که مستقیمِ این راه کج است و آقایان حتما باید در براوردهای سیاسی خود از مشورت و اجماع نیز بهره ببرند.

اما شاهد یکی از تلخ ترین بلایای سیاست ایران یعنی "عدم توبه از اشتباهات و اصرار بر ادامه یک مسیر غلط" هستیم.

اصراری که اگرچه امیدواریم انتخابات مجلس یازدهم مهری بر پایان آن باشد اما این صرفا یک امیدواری است و مبنای تحلیلی دقیق و قابل تخمینی برای آن وجود ندارد.

حتما بایستی این سوال را از اعاظم جبهه پایداری پرسید که نقش تفرقه را در باخت سیاسی و حضور جریانات نامعتقد به خدمتگزاری به مردم چه می دانند!؟

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-870032

2_ https://etemadonline.com/content/383466

3_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-870213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان