اردکانیان:

بیش از ۵۰ تالاب عمده کشور سیراب شدند/افزایش تعرفه‌های آب و برق بیش از میزان مصوب نخواهد بود

ایسنا/مرکزی وزیر نیرو گفت: از دو سال پیش، هیئت وزیران با توصیه و تاکید رئیس جمهور، وزارت نیرو را درخصوص افزایش سالیانه تعرفه‌های آب و برق به رقم هفت درصد محدود کرد و بیش از این مقدار، افزایش تعرفه نخواهیم داشت.

بیش از 50 تالاب عمده کشور سیراب شدند/افزایش تعرفه‌های آب و برق بیش از میزان مصوب نخواهد بود

رضا اردکانیان روز سه شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه در حاشیه افتتاح پروژه های صنعت آب و برق استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت نیرو به دنبال افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات در شبکه‌ها و اجرای برنامه 099 به معنی تابستان 99 با خاموشی صفر در قالب مشارکت وزارت نیرو و مردم، بدون ایجاد وقفه در چرخه تولید کشور است.

وزیر نیرو هدف از اجرای این برنامه را کاهش اوج بار در تابستان ضمن حفظ آسایش و امنیت خاطر مردم عنوان کرد و گفت: تلاش ما بر این است که بتوان با همکاری و مشارکت مردم و وزارت نیرو ضمن ارائه بیشتر خدمات، اوج بار کاهش یافته و مصرف در ساعات مختلف مدیریت شود که بتوانیم سال جهش تولید را به عنوان یک سال با معنا از حیث آب و برق سپری کنیم و ضمن نبود خاموشی در تابستان 99، تعهدات برای صادرات برق هم انجام شود.

اردکانیان بیان کرد: خوشبختانه در استان مرکزی وضعیت نسبتا خوبی حاکم است و در حال حاضر 25 پروژه بزرگ آب و برق با حدود 20 هزار میلیارد تومان در حال اجراست. امروز تعدادی از پروژه های به اتمام رسیده از جمله سه پست برق 63 به 20 کیلو ولت در ساوه و خمین و دو نیروگاه برقابی کوچک و آبرسانی به شهر جدید امیرکبیر به بهره برداری رسید. استان مرکزی از حیث ظرفیت برقابی‌های کوچک که جزو انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر محسوب می‌شود در صدر لیست استان‌های  کشور است و بیش از 25 درصد کل ظرفیت نصب شده در این استان قرار دارد.

وی با اشاره به کلنگ زنی پست 463 کیلو ولت در زرندیه اضافه کرد: زرندیه منطقه صنعتی مهمی است و این پست برای توسعه در ساوه و زرندیه و مامونیه نقش مهم و کلیدی خواهد داشت.

وزیر نیرو اضافه کرد: در مجموع، اعتبار هزینه شده برای طرح‌هایی که امروز به بهره برداری رسید حدود 350 میلیارد تومان است که با کمک شرکت های مختلف وزرات نیرو و حمایت استاندار و سایر مسئولان استانی و همراهی و حمایت فعالین این عرصه و بویژه با پشتیبانی ها و همراهی‌های مردم استان به ثمر رسید.

اردکانیان در پاسخ به این سوال که  چرا مردم استان مرکزی از منافع سد 15 خرداد بهره مند نمی‌شوند، بیان کرد: تقاضای من از اصحاب رسانه این است که موضوع آب و برق که جزو موضوعات ملی هستند را به هیچوجه موضوع منطقه‌ای ندانند، در آینده با نگاه به پشت سر اگر نقش و سهمی در دامن زدن به این گونه مسائل داشته باشیم خرسند نخواهیم بود، لذا استفاده از تعابیری مبنی بر تفکیک مناطق و استان‌ها در کلام، علیرغم اینکه به حل مسائل کمک نخواهد کرد بلکه یک فضای نامناسبی برای پیشبرد کارها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ملاک ما تامین آب و برق با کمیت و کیفیت مناسب برای مردم است که دولت نیز انجام همین مهم را برعهده دارد، با توجه به خشک و نیمه خشک بودن ایران، در صورت تفکیک منطقه ای کشور در کلام درمی‌یابیم که تنها بخش کوچکی از وسعت این کشور منطقه شدیدا سبز و پرآب است، اما نمی‌توان از بقیه مناطق صرف نظر کرد. تقدیر خداوند اینگونه بوده که همه به عنوان یک خانواده به شکل عادلانه و منطقی و همراه با ضوابط فنی و اقتصادی و زیست محیطی از این نعمت بهره ببریم و اگر اختلالی در عرضه خدمت وجود دارد رفع آن وظیفه دولت و وزارت نیروست و ما نیز سعی می کنیم اینگونه عمل کنیم.

وزیر نیرو افزود: در نتیجه می طلبد که اصحاب رسانه نقش خود را در دامن نزدن به اینگونه تقسیم بندی ها دست کم نگیرند.

اردکانیان در خصوص میزان دریافتی از محل قبوض آب و برق بیان کرد: متاسفانه در این خصوص شرکت های آب و برق وضعیت خوبی ندارند و حدود 20 درصد مبلغ اصلی که باید توسط مردم پرداخت می شد، دریافت شده است و در صورتی که این شرایط ادامه داشته باشد با توجه به اینکه اتکای چندانی به بودجه دولت نداریم، ممکن است در عرضه محصول و ارائه خدمت شرمنده مردم شویم، البته به هوشمندی و همکاری مردم دلگرم هستیم و امیدواریم به جز قشر خاصی که به سبب کرونا تحت فشار بوده و پرداخت هایشان با درخواست مهلت همراه شد، باقی اقشار پرداخت‌های خود را به موقع انجام دهند.

وی در خصوص مصرف آب توسط مردم در ایام کرونا عنوان کرد: طبیعی است که مردم در این ایام استفاده بیشتری از آب در راستای رعایت مسائل بهداشتی داشته باشند که در این راستا در برخی از مناطق گاها میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد و به طور متوسط 12 تا 15 درصد افزایش داشته است. یکی از مشکلات و خصوصیات شبکه آب در کشور سیستم یک شبکه ای است به این معنی که آب مورد مصرف بهداشت، آب قابل شرب و با کیفیت است و در این شرایط چاره ای نیست جز اینکه رعایت مصرف به اندازه آب را به عنوان یک مسئله اخلاقی مورد توجه قرار دهیم چراکه جریمه اسراف کردن کاهش نعمت است. اگر در 20 ثانیه شستشوی دست 10 ها لیتر آب مصرف شود قطعا در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد شد و امیدواری ما این است که مردم بویژه در ماه مبارک رمضان این اخلاق مصرف بهینه را در خود نهادینه کنند.

وزیر نیرو بیان کرد: از دو سال پیش، هیئت وزیران با توصیه و تاکید رئیس جمهور، وزارت نیرو را درخصوص افزایش سالیانه تعرفه‌های آب و برق به رقم هفت درصد محدود کرد و بیش از این مقدار افزایش تعرفه نخواهیم داشت، حتی کسانی که در الگوی مصرف، مصرف کمتری داشته باشند پاداش دریافت خواهند کرد.

اردکانیان اضافه کرد: در سال گذشته در حوزه برق، صنایع بزرگ که همراهی خوبی در تعجیل ساعت استفاده از برق برای کمک به خاموشی صفر در تابستان داشتند بیش از 200 میلیارد تومان پاداش گرفتند و همچنین به بخش خانگی نیز 106 میلیارد تومان پاداش به اشکال مختلف تعلق گرفت.

وی تاکید کرد: متقابلا برای کسانی که به هر دلیلی مصارف بالاتری از الگوی مصرف داشتند بر اساس مصوبه هیئت وزیران از دو سال پیش، 16 درصد افزایش اعمال می‌شود که البته این افزایش با هدف تامین درآمد نبوده و هدف هدایت و تشویق به سمت خوش مصرفی این مصرف کنندگان بوده است. در حال حاضر بیش از 70 درصد مشترکان یا در محدوده الگوی مصرف یا زیر الگوی مصرف هستند و افزایش قیمت تعرفه ها نیز خارج از موارد ذکر شده به هیچ وجه اعمال نخواهد شد. اگر مستندی در این زمینه مشاهده شد اطلاع رسانی با شماره مستقیم وزارت نیرو انجام شود تا بنده شخصا موضوع را پیگیری کنم.

اردکانیان با اشاره به میزان بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی گفت: وزارت نیرو، بدهکار خوش سابقه‌ای است چرا که دیر یا زود پرداخت بدهی‌ها انجام می‌شود. در سال 97 و 98 به اتکای راهگشایی قانون بودجه، هزاران میلیارد تومان از بدهی‌های بخش خصوصی تسویه حساب شده که بخشی از بدهی‌ها ناشی از واگذاری‌های صورت گرفته و خرید برق و بخش دیگری نیز مربوط به مطالبات اجرای طرح‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری ساز و کارهای مناسبی در قانون بودجه پیش بینی شده و از ابتدای سال درصدد هستیم که نسبت به پرداخت بدهی به بخش خصوصی به میزان بیشتری از سال گذشته اقدام کنیم.

وزیر نیرو درخصوص ذخیره وضعیت سدهای موجود در کشور با بیان اینکه بدنبال بارش های مناسب انجام شده چند دریاچه بویژه در فلات مرکزی کشور به دریاچه های موجود شد، اظهار کرد: امسال از حدود 51 میلیارد مکعب حجم مخازن ساخته شده در کشور 76 درصد ظرفیت پر است و برخی از مقادیر خالی برای دریافت سیلاب های احتمالی خالی نگه داشته شده است.

اردکانیان بیان کرد: بیش از 50 تالاب عمده کشور نیز سیراب شده و تالاب های بزرگی از جمله تالاب بین المللی هامون در شرایط بسیار خوبی به سر می برد که بخشی از این بهبود وضعیت ناشی از بارش های سرزمینی ما و بخشی حاصل سیلاب های دریافتی از کشور همسایه است.

وی خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها تاکنون به طور متوسط حدود 300 میلی متر است که در مقایسه با متوسط بارش های 50 ساله 35 درصد افزایش و نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش دارد و امیدواریم امسال بتوانیم استفاده های بهتری را از نعمت بارش ببریم. سال گذشته سیلاب های وسیعی در ابتدای سال رخ داد و توجه خوبی نیز از ناحیه دولت صورت گرفت که منافع آن از خسارت ها بیشتر بود و با مدیریت خوب انجام شده بر روی مخازن سدها حادکثر بهره برداری از این سیلاب ها انجام شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان