باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شگرد جدید خودروسازان؛ خرید تریلی با ارز دولتی تحویل با ارز آزاد

شرکت سایپا دیزل با دریافت پول از تریلی داران اقدام به فروش تریلی برخلاف توافق قبلی و با ارز آزاد کرده است.

شگرد جدید خودروسازان؛ خرید تریلی با ارز دولتی تحویل با ارز آزاد

شگرد جدید خودروسازان؛ خرید تریلی با ارز دولتی تحویل با ارز آزاد

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود دو سال پیش بود که شرکت سایپا دیزل فراخوانی جدید برای رانندگان خودرو‌های بزرگ صادر کرد،  فراخوانی که از هر لحاظ برای تعویض تریلی‌های فرسوده مناسب بود.

این فراخوان که ابتدا به نام نوسازی ناوگان فرسوده بود و بعد‌ها به طرح کلید به کلید تغییر نام پیدا کرد، سبب شد که تعداد زیادی از تریلی داران به فکر نوسازی خودرو‌های خود بیفتند و به هوای تازه کردن خودرویشان آن را بفروشند و در شرکت سایپا دیزل ثبت نام کنند.


بیشتر بخوانید: اولتیماتوم تعزیرات به 2 غول خودروسازی کشور


موضوع از آن قرار بود که در سال 95 این شرکت به تریلی داران اعلام کرد که برای نوسازی خودرو‌های خود می‌توانند وام 300 میلیون تومانی با 9 درصد سود را دریافت کنند و ضمن فروش خودروی قدیمی خود و پرداخت مبلغ اندکی از مابه‌التفاوت قیمت اصلی تریلی، خودروی جدید را دریافت کنند.

پارادوکس صحبت‎‌های مسئولان شرکت سایپا با تصاویر لو رفته از انبارها

این شرکت که قرار بود بعد از یک سال پس از دریافت پول خودرو را  به تریلی داران تحویل بدهد همچنان به قول خود عمل نکرده و هم اکنون در سال 99 اکثر خودرو‌ها به تریلی داران تحویل داده نشده‌اند؛ در حالی که مدیران شرکت تحریم را بهانه کرده‌اند و از ناتوانی خود برای خرید خودرو‌های جدید صحبت می‌کنند، اما شواهد گویای آن است که انبار‌های این شرکت مملو از خودرو‌هایی است که قرار بود به رانندگان تحویل داده شوند و از بابت تحویل خودرو و وجود آن هیچ مشکلی جود ندارد.

اما با وجود آن که مدیران این شرکت به مالباختگان گفته اند که خودرویی برای تحویل ندارند، اما تصاویر هوایی این انبار چیز دیگری می‌گوید و اطلاعیه جدید این شرکت برای ثبت نام دوباره خودرو هم حاکی از تکرار این اتفاقات است.

سایپا دیزل

به گفته این تریلی داران خودرو در زمانی که ثبت نام شد  500 تا 600 میلیون تومان قیمت داشت، اما اکنون قیمت آن به حدود 3 میلیارد تومان رسیده است.

حالا این رانندگان مالباخته در دادگاه نسبت به این اقدام شرکت خودروسازی شکایت کرده‌اند و حکم  تحویل خودرو در مجتمع شهید مفتح تهران برای تعدادی از این تریلی داران صادر شده است.

البته علاوه بر فروش و تحویل خودرو توقیف مال شرکت هم برای تعدادی از تریلی داران صادر شده و عده‌ای توانسته اند با  توقیف مال از شرکت پول خود را بگیرند و عده‌ای دیگر هم موفق شدند، خودروی خود را دریافت کنند.

شرکتی که نه به تعهداتش عمل کرد و نه به قوانین

به گفته شرکت سایپا دیزل تعداد این تریلی داران حدود 1700 نفر است، اما مالباختگان می‌گویند به دلیل آن که شرکت خود را عاجز از ناتوانی و پرداخت پول خودرو نشان دهد، این عدد را بزرگنمایی کرده است.


بیشتر بخوانید: جزئیات تبانی یک زن و شوهر با مدیرعامل سابق سایپا برای خرید حدود 168 هزار خودرو


یکی از مالباختگان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این اقدام شرکت سایپا دیزل گفت:  برای من جای تعجب است چرا پس از ثبت نام خودرو در حالی که شرکت باید بر اساس تعهداتش عمل می‌کرد و خودرو‌ها را به ما تحویل می‌داد، پیش فروش نقدی گذاشت؟ بر اساس قانون این شرکت  ابتدا باید تعهدات خود نسبت به ما را عملیاتی می‌کرد و سپس  فروش نقدی خود را ادامه می‌داد.

وی ادامه داد: البته هم اکنون هم با وجود آن که این شرکت به ما خودرو بدهکار است، خط فروش جدیدی را راه اندازی کرده و می‌خواهد خودروها را با ارز آزاد به فروش برساند و به فکر آن‌هایی که با ارز دولتی تریلی خریده‌اند، نیست.

سایپا دیزل

این مالباخته تصریح کرد: هم اکنون تعداد زیادی از رانندگان بیکار شده‌اند و از آنجایی که خودروی خود را فروخته‌اند مجبور به کارگری روی خودروی دیگران شده اند و همین موضوع مشکلات اقتصادی بسیاری را برای تریلی داران به وجود آورده است.

وی با اشاره به صحبت‌های مدیران این شرکت اظهار کرد: جالب است که مدیران شرکت می‌گویند می‌خواهند با پول ما بروند و تریلی چینی خریداری کنند، در حالی که خودروی قبلی ما اروپایی بود و قرار بود خودرو اروپایی به ما تحویل داده شود؛ اگر بنا بود که خودروی چینی از این شرکت دریافت کنیم اصلاً خودروی قبلی خود را نمی‌فروختیم و پولی هم به این شرکت نمی‌دادیم.

بهانه‌های مختلف برای فرار از پرداخت دین

تحریم، بالا رفتن قیمت و افزایش صعودی قیمت دلار همه بهانه‌هایی هستند که این شرکت برای این مالباختگان می‌آورد و از به تعویق افتادن تحویل خودرو‌ها صحبت می‌کند، در حالی که شعبات مختلف دادگاه‌ها آرای مختلفی برای این مالباختگان صادر کرده‌اند، اما هنوز احکام آن‌ها صادر نشده است و سردرگمی این مالباختگان ادامه دارد و باید دید که چه زمانی این شرکت می‌خواهد به تعهداتش عمل کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان