فرادید؛ صنعت خودروسازی ایران که تاریخچه آن به دهه چهل هجری شمسی بازمی گردد، کار خود را در ابتدا با چهار خودروی پیکان، شاهین، ژیان و آریا آغاز کرد. اما حالا با گذشت 5 دهه، تعداد خودروهای سواری تولید داخل به بیش از 30 عدد رسیده است. حالا هم براساس گفتهها قرار است برخی از خودروهای تولیدی خودروسازان ایرانی در نیمه دوم برای نخستین بار وارد بازار شوند.
به گزارش فرادید، شرکت سایپا، ایران خودرو، زامیاد، بهمن، مدیران خودرو، خودروسازی بم و سروش دیزل وعده داده اند که محصولات جدیدشان در نیمه دوم سال 99 وارد بازار خودرو خواهد شد.
براساس گفتههای مدیران سایپا، این شرکت در نیمه دوم سال خودروهای ساینا نیوفیس، سایپا کراس کانتری، کوییک S و شاهین را به بازار عرضه خواهد کرد. ایران خودرو نیز قصد دارد رانا پلاس، دنا توربو پلاس اتومات و k 132 و k 125 را وارد بازار کند.
در این میان شرکت «زامیاد» با خودروی فودی، «سروش دیزل» با واز، «شرکت بهمن» با دانگ فنگ آی ایکس 5، «شرکت خودروسازی بم» با محصولی از لیفان و «مدیران خودرو» با چری تیگو 8 در نیمه دوم سال وارد میدان خواهند شد.
محصولات سایپا
براساس گزارش ها، «خودروی شاهین» نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید "SP" این شرکت است که بنا به برنامه ریزی مسئولان سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوهبر نسخه سدان که شاهین است، محصولات دیگری نیز با این پلتفرم در سگمنت کراساوور وارد بازار میشود. البته این احتمال هم وجود دارد که در آیندهای نزدیک، شرکت سایپا نسخه هاچ بک بر روی پلتفرم SP را معرفی کند.
ساینا نیوفیس با طرحی که در نمای جلو و عقب پیدا کرده بهتر از هر زمانی میتواند ماموریت خود در قبضه بازار پژو 405، تندر 90 و 206 اسدی را با موفقیت انجام دهد. ساینا نیوفیس که در دو نسخه اس و جی به دست مشتریان میرسد، به غیر از طراحی در بخش تجهیزات وضعیتی بهتر از قبل دارد.
سایپا کراسکانتری خودرو جذابی است و قطعا میتواند جای خالی یک محصول مدرن و کیفی ایرانی را بین انبوهی از چینیهای پرمدعا پر کند. اگر از موتورهای قدرتمندی که اخیرا زمزمه تولید آن در کشور شنیده میشود (پیشرانههای 3 سیلندر، توربو و کم مصرف تیوان) احتمالا بهتر از هر خودرو چینی دیگری در این کلاس میتواند عمل کند.
کوییک S یک جانشین اقتصادی و آپشنال برای ساندرو استپوی و همتایان چینی منتهی در رنج کیفی ایران و صنعت آن. داشبورد جدید کوییک نیوفیس که اوج کار طراحان آن است، خبر از تحولی جدی در نحوه تولید و طراحی خودرو در سایپا میدهد.
محصولات ایران خودرو
ایران خودرو تمرکز زیادی روی رانا گذاشته تا به این طریق برای خنثی کردن هدف سایپا در این بخش از بازار منسجم عمل کند. در واقع این شرکت رانا پلاس را وارد بازار کرده تا در مقابل ساینا و فیس لیفتهای متعدد آن دستش خالی نباشد.
دنا توربوپلاس اتومات پرچمدار ایران خودرو است و تا پایان سال حتما تعداد کثیری از آن را در خیابان خواهیم دید. البته با توجه به اینکه نسخه دنده دستی خودرو روی محدوده قیمتی 300 میلیون تومان خرید و فروش میشود، باید منتظر بهای 350 میلیونی نسخه اتومات باشیم. عددی که هنوز 100 میلیون از چری آریزو 5 توربو ارزانتر است.
گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی با انتشار ویدیویی از روند فعالیت هایش، چند نما از کراساوور ملی خود را به نمایش گذاشته است. این محصول قرار است تا با کد K 125 پس از K 132 به بازار بیاید. البته جزییات اصلی کراس اوور ملی ایران خودرو، سال گذشته فاش و خبر رونمایی اختصاصی آن برای متخصصان و کارشناسان منتشر شد. حالا قرار است این دو خودرو در نیمه دوم امسال به بازار عرضه شوند.
سال گذشته، برخی رسانهها اعلام کردند که k 125 کراس اوور ایران خودرو بر مبنای پلتفرم PF 1 و پژو 2008 طراحی و ساخته شده است.
از طرفی با رونمایی سدان K 132 و شباهت هایش به پژو 301، اعلام شد که ایران خودرو به صورت قانونی حق استفاده کامل از سازه PF 1 را دارد و در چند ماه قبل با تغییرات اعمال شده بر روی این سازه فرانسوی، پلتفرم ملی را برای خود آماده ساخته است.
سروش دیزل با «واز»
خودروساز کوچک، اما قدیمی روسیه یعنی uaz قرار است بعد از یک وقفه طولانی واقعا در ایران به تولید برسد. اول گفتند نسخه استیشن تولید میشود، اما حالا همه حرفها حول محور مونتاژ پیکاپ واز است. این خودرو که به تجهیزاتی نظیر گرمکن صندلی جلو، قفل دیفرانسیل، گرمکن فرمان و دو کیسه هوا مجهز است، احتمالا بهایی بالغ بر 400 میلیون تومان در ایران خواهد داشت. بررسیها نشان میدهد واز پاتریوت خودرو به روزی نیست و در بازارهای مختلف با دو پیشرانه دیزل و بنزینی عرضه میشود که پرمصرف، اما کمکششاند. پیشرانه بنزینی واز 150 اسب بخار قدرت دارد در حالی که موتور دیزلی این خودرو با 2٫2 لیتر حجم دقیقا 143 اسب بخار قدرت تولید میکند. در کاتالوگ رسمی منتشرشده از سوی سروش دیزل، جعبه دنده دستی 5 سرعته برای نسخه شاسی بلند و پیکاپ معرفی شده است.
بهمن با دانگ فنگ «ix 5»
خودروساز دولتی چین گویا بعد از ایران خودرو، شرکت فردا و پارس خودرو سومین شریکش در ایران را یافته است. بهمن جدیدترین شرکتی است که مجوز مونتاژ یکی از محصولات تازه دانگفنگ را گرفته است. این کراس کوپه کوچک و شهری که طرح ظاهری جذابی دارد، ix 5 نام دارد و از موتوری 147 اسبی بهره میبرد. این خودرو که احتمالا بین 550 تا 650 میلیون تومان قیمت خواهد داشت، در ایران با تریم متوسط عرضه خواهد شد که شش کیسه هوا، سانروف، تهویه مطبوع اتومات، کروز کنترل، رادار نقطه کور، رینگ و لاستیک 18 اینچی و صفحه نمایش لمسی از جمله امکاناتی است که دارد. طرح ظاهری خوب و کابین به روز بزرگترین امتیازات این چینی خوشپوش خواهند بود.
زامیاد با «فودی تیوان»
فودی یک شاسیبلند آفرودر، اما بسیار ارزان با ظاهری نازل و نه چندان کیفی که میتواند جانشین خوبی برای خودروهای آفرودر بازار باشد به شرط اینکه انتظار معقولی از آن داشته باشید. این خودرو که فعلا تیوان نام دارد، از چین آمده و محصول شرکت ناشناختهای به نام گوانگدونگ فودی است. این خودرو با پیشرانه 2 لیتری توربو که اخیرا در چین طراحی شده، به بازار ایران خواهد آمد که حدود 215 اسب قدرت دارد. عددی که با توجه به وزن 2 تنی لندفورت چندان شتاب حیرتانگیزی را عاید خریدارات نمیکند. درباره قیمت این خودرو رقمی در دست نیست، ولی برخی از اعداد عجیب 650 تا 750 میلیون تومانی خبر میدهند.
همکاری دوباره لیفان و خودروسازی بم
همین دو هفته پیش خبر تعطیلی قریب الوقوع شرکت چینی لیفان به دلیل افت شدید فروش به گوش رسید، ولی در ایران اعتنایی از سوی خودروسازان به این موضوع نشد. حالا هم خبر تولید قریبالوقوع شاسیبلند ایکس 70 لیفان جدیتر شده است. خودرویی که گویا سال گذشته خودروسازی بم در قالب قطعات منفصله بخش زیادی از مقدمات تولید آن را فراهم کرده است. این کراساوور 5 نفره که رقیب امویام ایکس 55 است، قطعا در همان محدوده قیمتی وارد بازار خواهد شد در حالی که طرح ظاهری متعادلی به نسبت گذشتگانش دارد.
مدیران خودرو با چری «تیگو 8»
چری که مدتهاست بازار خودروهای بالای 500 میلیون تومان را در ایران زیر نظر گرفته، تلاش میکند نسخه فیسلیفت و 2021 شاسیبلند تیگو 8 را در ایران تولید کند.
آنطور که گفته شده چری تیگو 8 مدیران خودرو با پیشرانه دو لیتری توربو 170 اسب بخار و 250 نیوتن متر گشتاور تولید خواهد شد و جعبه دنده CVT با قابلیت تعویض دنده مصنوعی 9 سرعته، توان این پیشرانه را به چرخهای جلوی این کراس اوور چینی میرساند. خودرو که از نظر طراحی داخلی تغییر چندانی نداشته، چیزی بین داشبورد آریزو 6 با برخی از طرحهای تازه هیوندای است که با کیفیتی متوسط مونتاژ شده است. در بیرون، اما بدنه در بخش جلو و عقب به کل تغییر کرده و به نسل دوم تیگو 7 شباهت پیدا کرده است.
این خودرو که قصد دارد جای کیا سورنتو و هیوندای سانتافه را در بازار ایران بگیرد، با داشتن طولی معادل 4.7 متر یکی از بزرگترین خودروهای ساخت چین است. خودرویی که تلاش میکند با یک صندوق بار 890 لیتری در وضعیت 5 نفره محیطی فراخ را پیش روی خریدارانش قرار دهد. پیشتر فوتون با مدل ساوانا و هاوال با مدل اچ 9 دست به عرضه محصولاتی مشابه زده بودند، اما در ایران توفیقی به دست نیاوردند و حال سوالی که مطرح است امکان موفقیت چری تیگو 8 در ایران است.