مشاوره قبل از بارداری

بسیاری از زوج‌ها مانند همیشه تقاضای مراقبت‌های قبل از بارداری دارند تا به زودی جهت فرزندآوری اقدام کنند، البته داشتن فرزند، حق مسلم هر خانواده‌ای است، ولی آنچه امروز می‌خواهیم بیان کنیم این است که آیا در هر شرایطی این اقدام صحیح است؟

مشاوره قبل از بارداری

د‌کتر مریم خاد‌م - جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بسیاری از زوج‌ها مانند همیشه تقاضای مراقبت‌های قبل از بارداری دارند تا به زودی جهت فرزندآوری اقدام کنند، البته داشتن فرزند، حق مسلم هر خانواده‌ای است، ولی آنچه امروز می‌خواهیم بیان کنیم این است که آیا در هر شرایطی این اقدام صحیح است؟ بهترین سن فرزند آوری بر اساس سن خانم و همسر وی، سنین بین 20 تا 30 سالگی است، اما تنها سن تقویمی ملاک نیست. یک زن بعد از ازدواج باید بتواند مستقل از القائات اطرافیان جهت داشتن بارداری سالم اقدام کند، چه از نظر عقلی و چه از نظر جسمی توانایی بارداری داشته باشد و در صورت شاغل بودن، شرایط کاری با ثباتی داشته و از کمک و حمایت دیگران به ویژه همسر در طی بارداری و بعد از زایمان مطمئن باشد.

 

بیشتربخوانید:

چه زمان‌هایی تپش قلب کاملا طبیعی داریم؟

 

 

 

لزوم داشتن علم و حوصله برای فرزندآوری

زنی که در زیر 20 سالگی و به خصوص در زیر 18 سالگی اقدام به فرزندآوری می‌کند، چون از تجربه، علم و حوصله کافی در مراقبت از نوزاد برخوردار نیست و به عبارتی خودش هنوز بچه است، لذا مراقبت را به گردن اطرافیان که اغلب دارای تفکر قدیمی بوده و با خرافات بیگانه نیستند، می‌اندازد و کودک نیز درگیر توصیه‌های عجیب و غریب و گاهی خطرناک آنان می‌شود. محض نمونه، دادن عناب در زمان زردی، پاشویه شیر خشت در تب و تشنج، ریختن سرمه در چشم نوزاد دختر و بدتر از همه ممانعت از رساندن نوزاد به پزشک در صورت بروز مشکل با جمله معروف «چیزی نیست که، خودمان ده تا بچه بزرگ کرده‌ایم». این کودکان چون از داشتن مادری پرحوصله، باسواد و باثبات رای محرومند، در ادامه زندگی هم در آغوش همان افراد با همان سطح پایین سواد، تفکر و فرهنگ بزرگ می‌شوند و ناخواسته همان تفکرات را می‌آموزند. ایراد اصلی در این زمان متوجه مادر است که با ناآگاهی و بارداری در سن پایین، خود و نوزادش را آلت دست افراد ظاهرا دلسوز، اما ناوارد می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

ملاحظات بارداری در مبتلایان به التهاب روده‌

عصبانیت ناشی از بارداری و مدیریت آن

 

فرزندآوری در زمان کرونا

همواره نیز باید این نکته را در نظر داشت که کرونا هنوز قربانی می‌گیرد و در ایران، دورنمای تولید و مصرف واکسن هنوز مشخص نیست. هر بارداری، از نظر لزوم مراجعه به مراکز تخصصی، سونوگرافی و آزمایشگاه، مواجهه بیشتر با مکان‌های آلوده و افراد بیمار را به همراه دارد. گاهی نیز یک بارداری در مسیر درستی پیش نمی رود و به حاملگی خارج رحمی یا سقط یا کورتاژ یا زایمان زودرس منجر می‌شود که باز هم بستری مادر در بیمارستان و عمل جراحی و بیهوشی، بر مخاطرات احتمالی می‌افزاید. پس به جا است خانم‌های به خصوص زیر 30 سال و بدون بیماری زمینه ای، فرزندآوری در شرایط بحران کرونا را برای مدتی هم که شده تا تعیین وضعیت و ثبات بیماری، به تاخیر بیندازند.

 

 

آیا آماده فرزندآوری هستید؟

تصمیم به بارداری اصولا بر اساس این جملات، کار غلطی است: «خودم بچه نمی‌خواهم، حوصله‌اش را ندارم، ولی شوهرم خیلی بچه دوست دارد»، «خانواده‌ام خیلی می‌گویند»، «مادرشوهرم خیلی اصرار دارد»، «گفتم یک بچه بیاید که همسرم دست از اعتیاد بردارد»، «شوهرم کارگر است و دستمان تنگ است. حالا یک بچه بیاید، خدا کریم است» و ... .

 

 بیشتر بخوانید:

مصرف کافئین در حاملگی

مراقبت‌های زمان بارداری، هزینه‌بر است

به عنوان متخصص زنان باید بگویم افرادی با این تفکرات در زمان بارداری با مشکلات جدی از نظر حمایتی و اقتصادی مواجه می‌شوند. مراقبت‌های زمان بارداری، هزینه‌بر است. مکرر دیده شده است که خانمی به دلیل فقر یا عدم همکاری همسر، تست‌های ژنتیک توصیه شده را انجام نداده و متاسفانه نوزاد با مشکلات متعددی به دنیا آمده است. سونوگرافی‌ها و آزمایشات غربالگری وقتی بر اساس فقر مالی خانواده یا فشار همسر و اطرافیان حذف می‌شوند، ممکن است تشخیص قبل از تولد یک جنین عقب‌مانده یا دچار نقص جسمی شدید را به تعویق بیندازند و با تولد آن، بار سنگین مضاعفی بر دوش این خانواده تحمیل شود.

 

 

کلام پایانی

از خـانـم‌هـای جـوان می‌خواهیم تا با تفکر باز و مستقل و با در نظر گرفتن تمام جوانب علمی، حمایتی و اقتصادی و نه فقط طبق القائات اطرافیان و درخواست همسر، اقدام به فرزندآوری کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان