ماهان شبکه ایرانیان

برای آنانکه دندان مصنوعی دارند (۱)

دندان مصنوعی به هنگام خوردن غذا جابجا می‌شود و فرد نمی‌تواند غذایش را بجود حتی گاهی اوقات در حین حرف زدن دندان از دهان خارج می‌شود.

برای آنانکه دندان مصنوعی دارند (1)

تحریریه دنیای سلامت

دندان از اعضاء مهم بدن برای خوردن غذا و پوسیدگی شایع‌ترین مشکل آن است. با خراب شدن دندان طبیعی، دندان مصنوعی جایگزین آن می‌شود تا به هنگام خوردن غذا و صحبت کردن به فرد کمک کنند. دندان مصنوعی همیشه در دهان ما عضوی بیگانه است و مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنیم.

وقتی که تمام دندان‌های طبیعی از بین می‌روند از دندان مصنوعی کامل استفاده می‌شود و با از بین رفتن تعدادی از آنها، از دندان‌هایی که به صورت پروتز، جایگزین دندان‌های خراب می‌شوند استفاده می‌شود. خوشبختانه با افزایش سطح آگاهی مردم در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان، این روزها دندان‌های مصنوعی کامل، کاربرد کمتری دارند ولی متأسفانه هنوز هم عده‌ای از پوسیدگی دندان‌ها رنج می‌برند و یا اینکه در اثر حادثه‌ای دندان‌های خود را از دست می‌دهند و از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند.

انواع دندان‌های مصنوعی: دندان‌های مصنوعی کامل به هیچ‌چیز وصل نیستند و به بافت‌های دهان گیر می‌کنند. افرادی که از دندان‌های مصنوعی کامل استفاده می‌کنند، گاهی اوقات بر اثر تحلیل رفتن و باریک‌‌تر شدن لثه، قدرت نگهداری دندان مصنوعی خود را از دست می‌دهند و مشکلاتشان شروع می‌‌شود.

دندان مصنوعی به هنگام خوردن غذا جابجا می‌شود و فرد نمی‌تواند غذایش را بجود حتی گاهی اوقات در حین حرف زدن دندان از دهان خارج می‌شود. در چنین مواقعی فرد نمی‌تواند از یک سری دندان مصنوعی کامل دیگر استفاده کند و آنها را جایگزین دندان‌های قبلی نماید. این مشکل را می‌توان با ایمپلنت‌های دندانی به شکل باثبات‌تری برطرف کرد. به این صورت که در هر فک از چند ایمپلنت استفاده می‌کنند و پروتز به آنها متصل می‌شود و بیمار با خیالی آسوده‌تر از دندان‌های مصنوعی‌اش استفاده می‌کند.

پروتزها را می‌توان به راحتی از دهان خارج کرد، آنها را تیز نمود و دوباره سر جای قبلی‌شان گذاشت. ایمپلنت‌ها، پیچ‌هایی از جنس تیتانیوم هستند و در داخل استخوان فک با عمل جراحی کاشته می‌شوند و به اندازه دندان‌های طبیعی استحکام دارند. جنس دندان مصنوعی، از اکریلیک زرین است که کمی ترکیبات فلزی به آن افزوده شده است. برخی افراد به مواد سازنده دندان‌های مصنوعی حساسیت دارند و دچار التهابات مزمن در لثه می‌شوند این مشکلات باید جدی گرفته شوند و حتماً به پزشک مراجعه کرد.

استفاده از دندان‌های مصنوعی قدمت چندصد ساله دارد. مردمان کشورهای باستانی (قسمت‌های غرب ایتالیا) با مهارت بسیار دندان‌های مصنوعی را از عاج فیل و استخوان می‌ساختند و با طلا آنها را به سایر دندان‌ها پل می‌زدند. حدود 700 سال قبل از میلاد، آنها نخستین کسانی بودند که این کار را انجام می‌دادند ولی متأسفانه ساخت و قرار دادن دندان مصنوعی به مدتی طولانی تا سال 1800میلادی انجام شد.

مثلاً ملکه الیزابت انگلستان (1603- 1533) برای پر کردن حفره میان دندان‌‌هایش از یک تکه پارچه استفاده می‌کرد. بعد از آن نخستین دندان‌های مصنوعی دست‌ساز را با کمک نخ‌های ابریشمی، در جایگاه‌شان سفت می‌کردند. در سال 1774 یک دندانپزشک فرانسوی، دندانی چینی را با استفاده از یک سوزن پلاتینی در دهان جاسازی کرد و این روش جایگزین روش قبلی (استفاده از دندان‌های افراد مرده) شد.

در سال 1817، دندان‌های چینی به آمریکا نیز رسیدند ولی کم‌کم دندان‌های مصنوعی پلاستیکی- سرامیکی جایگزین دندان‌های چینی شدند که بسیار هم از نوع اول مناسب‌تر بودند. دندان‌های مصنوعی از جنس پلاستیک و سرامیک بسیار طبیعی‌تر از دندان‌های مصنوعی چینی هستند و هنوز هم از این شیوه برای ساخت دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

استفاده از روکش

امروزه دیگر دلیلی وجود ندارد که فاصله بین دندان‌ها و یا دندان‌های بدشکل و کج خود را تحمل کنید. با استفاده از دندان مصنوعی و روکش دندان تمام این عیب‌ها برطرف می‌شوند. یک روکش دندان، ظاهر دندان شما را بهبود می‌بخشد. روکش دندان را می‌پوشاند و از دندانی که قبلاً شکسته و ضعیف شده محافظت می‌کند. برای دندان‌های بدرنگ و بدشکل نیز از روکش استفاده می‌شود.

علاوه بر آن برای پوشاندن ایمپلنت دندانی، نیز از روکش استفاده می‌شود هم‌چنین از روکش برای:  دندان‌هایی که تاج آنها شکسته است.  دندان‌هایی که نیاز به معالجه عصب و پوسیدگی وسیع دارند.  زیباتر کردن دندان‌های بدشکل  برای برطرف کردن ترک‌های دندان‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از بریج (یا همان پُل)

وقتی که همه دندان‌های شما دچار پوسیدگی نمی‌شوند و شما یک یا چند دندان را از دست می‌دهید، می‌توانید از شیوه بریج استفاده کنید. بریج نمای زیبایی به دندان‌های شما می‌دهد و دندان‌های ساخته شده را جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌کند. برای آنکه بریج‌ها محکم شوند به دندان‌های مجاورشان باند و یا به روکش روی آنها متصل می‌شوند.

این کار برای بریج‌های ثابت است ولی بریج‌های متحرک را می‌‌توان از دهان بیرون آورد، تمیز کرد و دوباره سرجایشان گذاشت. در بریج، ایمپلنت دندان ساخته شده را به طور مستقیم به استخوان فک متصل می‌کنند. این کار (استفاده از بریج) زمانی توصیه می‌شود که دندان‌های کناری دندان‌های از دست رفته قادر به تحمل فشار باشند...

برای خواندن بخش دوم- برای آنانکه دندان مصنوعی دارند- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان