ویژه‌های مشرق؛

فرصت سوزی نکنید بایدن دست دشمنان ایران را بسته است/ آرمین: اینکه بگوییم دولت روحانی مسبب وضعیت موجود است بی‌صداقتی است

اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که امکانات و اختیارات رئیس‌جمهور در ایران بسیار گسترده است، برای همین روز به روز بر تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در طیف اصلاح‌طلب افزوده می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** فرصت سوزی نکنید بایدن دست دشمنان ایران را بسته است

«احمد نقیب زاده» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران که پیش از این گفته بود «برای کسب رضایت اروپا، بُرد موشک هایمان را کاهش دهیم»! در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «وضعیت پیش‌آمده در این برهه زمانی برای هر دو طرف(ایران و آمریکا) یک فرصت است. این اراده وجود دارد که از این فرصت استفاده شود تا مشکلات کنار گذاشته شود و مسائل را حل کنند.ایالات‌متحده آمریکا... به ایران نشان داده است که دست دشمنان کشورمان را بی‌چون ‌و چرا باز نخواهد گذاشت تا ایران را در تنگنا قرار دهند. اینها نشانه‌های مثبتی است که از سوی دولت بایدن ارسال می‌شود و در این میان باید توجه داشت ایران نیز چاره‌ای جز این ندارد که به توافق برسد و از بن‌بست فعلی خارج شود. در غیر اینصورت، شرایط برای ما سخت‌تر خواهد شد».

نقیب زاده در ادامه گفت: «ایالات‌متحده پذیرفته که باید گام به گام پیش رود و از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کند و این همان روزنه‌ای است که در این برهه زمانی ایجاد شده تا اختلافات کم شود...اکنون از رقبای خود عقب افتاده‌ایم، صرفا به این علت که رابطه ما با غرب مخدوش است».

همچنین «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «طرح مجلس درباره تحریم ها، دولت را در بن بست قرار داد...با رویکرد دستوری نمی توان با بایدن مواجه شد...تفاهم دارای پیش‌زمینه‌هایی است که با تهدید و ترغیب همخوانی ندارد. اگر قرار است تفاهمی صورت بگیرد باید پیش‌زمینه‌های آن به وجود بیاید. این پیش زمینه‌ها نیز شامل گفت‌وگو و رویکرد مسالمت‌آمیز می‌شود».

فرصت سوزی نکنید بایدن دست دشمنان ایران را بسته است/ آرمین: اینکه بگوییم «دولت روحانی مسبب وضعیت موجود است» بی‌صداقتی است

در روزهای گذشته «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرد: «قانون مجلس(تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها) برای پیشبرد کار ما عالی بود...قانون مجلس از منظر فنی بسیار فرصت خوبی بود. واقعاً این را در دولت هم گفتم و اینکه این قانون یک فرصت طلایی برای ما ایجاد کرد. من مباحث سیاسی را کنار می‌گذارم. این قانون فرصتی را به ما داد و خداوند فرصتی پیش آورد و ما ظرف 24 ساعت غنی‌سازی 20 درصد را راه انداختیم».

همچنین در هفته های گذشته «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه «پرس تی وی» گفت: «بایدن سیاست ترامپ را دنبال می کند...هیچ چیز تغییر نکرده است، بایدن مدعی شد که سیاست فشار حداکثری ترامپ، شکست حداکثری بوده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند. حقیقت این است که آمریکا به تحریم، فشار و قلدری اعتیاد پیدا کرده است».

اما در شرایطی که دولتمردان از یکسو تاکید می کنند که قانون مجلس فرصتی طلایی در اختیار دولت قرار داد و از سوی دیگر تاکید می کنند که بایدن سیاست ترامپ را دنبال می کند، فعالین و رسانه های اصلاح طلب با سانسور این اظهارات، همچنان ایران را متهم کرده و دشمن را بزک می کنند.

اکنون به واسطه اقدام بسیار مهم مجلس یازدهم در تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، در پرونده برجام ابتکار عمل در دست دولت ایران قرار گرفته است. اما اصلاح طلبان در اقدامی مسبوق به سابقه در مسیر لغو تحریم ها سنگ اندازی کرده و طرف مقابل را به گستاخی و عهدشکنی و زورگویی ترغیب می کنند.

** آرمین: اینکه بگوییم «دولت روحانی مسبب وضعیت موجود است» بی صداقتی است

روزنامه شرق در مطلبی به نقل از «محسن آرمین»  از نمایندگان متحصن در مجلس ششم و از دستگیرشدگان فتنه 88 نوشت: «حملات تند و عوام‌فریبانه راست‌گرایان افراطی علیه روحانی علت دارد، نه دلیل. عملکرد روحانی برای کشور با عملکرد فاجعه‌بار احمدی‌نژاد قابل مقایسه نیست... علت حمله آنان به روحانی نه قیمت ارز است و نه بی‌کاری و نه گرانی؛ زیرا آنها بهتر می‌دانند که این همه نتیجه تحریم‌هاست و تحریم‌ها نتیجه سیاست‌هاست. برعکس آنها از پایین‌آمدن قیمت ارز دلواپس می‌شوند. سهم تصمیمات خطا و مدیریت ضعیف در پدیدآمدن وضعیت کنونی بسیار اندک بلکه خود یک معلول است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نقل از آرمین نوشت: «اگر روحانی در این حوزه آزادی عمل داشت، قطعا اثر تصمیمات غلط و ضعف برخی از مدیرانش اساسا دیده نمی‌شد. علت حمله اقتدارگرایان به دولت روحانی، انحراف افکار عمومی از عوامل اصلی وضعیت نامطلوب کنونی، ناامیدکردن جامعه از امکان بهبود شرایط از طریق مشارکت در انتخابات و بلکه ممتنع‌بودن اصلاح و بهبود است. با دلسردی و بی‌تفاوتی جامعه به انتخابات، حذف کاندیداهای رقیب ممکن و نتیجه انتخابات تضمین می‌شود».

آرمین در ادامه گفت: «اصلاح‌طلبان نباید تصور کنند که اگر حملات خود را علیه روحانی تشدید نکنند، از قافله عقب می‌مانند. این درست است که پشتوانه اجتماعی اصلاح‌طلبان به سبب حمایت از روحانی تضعیف شده است، اما علت این امر آن است که اقشاری بر اثر تبلیغات شبانه‌روزی باور کرده‌اند که دولت روحانی مسبب وضعیت موجود است و اصلاح‌طلبان در پدیدآمدن آن سهیم هستند؛ بنابراین ورود اصلاح‌طلبان به این مسابقه متوجه‌کردن مسئولیت‌ها به سوی روحانی، مغایر با صداقت و پرنسیپ‌های اصلاح‌طلبانه است».

فرصت سوزی نکنید بایدن دست دشمنان ایران را بسته است/ آرمین: اینکه بگوییم «دولت روحانی مسبب وضعیت موجود است» بی‌صداقتی است

همچنین «مرتضی مبلغ» معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «امپراتوری‌های رسانه‌ای تلاش کردند با فرافکنی، همه مشکلات را به دولت نسبت دهند. بسیاری از مشکلات کشور ناشی از عوامل متعددی است که ریشه در فعالیت و عملکرد دستگاه‌های موازی گوناگونی دارد که دست به دست هم دادند و این وضع را به وجود آوردند».

مبلغ در ادامه گفت: «نمی‌توان با قضاوت احساسی و غیرواقع‌بینانه با دولت مواجه شد. این‌گونه قضاوت‌ها در راستای خواست و اهداف جریان‌های تندرو است. باید مشکلات را به ‌طور اساسی ریشه‌یابی کنیم و عملکرد همه دستگاه‌ها را کنار یکدیگر ببینیم. باید ببینیم هر دستگاه چقدر در وضع موجود سهم داشته است؛ نه اینکه همه مشکلات و ناکارآمدی‌ها به ‌طور ناجوانمردانه به سمت دولت فرافکنی شود».

فرصت سوزی نکنید بایدن دست دشمنان ایران را بسته است/ آرمین: اینکه بگوییم «دولت روحانی مسبب وضعیت موجود است» بی‌صداقتی است

محسن آرمین چندی پیش گفته بود «دولت روحانی مثل یک بوکسور با دست های بسته است»! افراطیون اصلاح طلب در سال 96 مدعی بودند که اگر رقبای روحانی پیروز شوند، در پیاده روها دیوار می کشند و دلار 5 هزارتومان خواهد شد. اما علیرغم پیروزی روحانی در انتخابات 96، دلار تا آستانه 32 هزارتومان افزایش یافت.

در سوی مقابل، آقای رئیسی در قوه قضاییه اقدامات بسیار قابل توجهی انجام داد. تنها به عنوان یک نمونه در روزهای گذشته پلمب کارخانه قند یاسوج شکست و حدود هزار کارگر به سر کار بازگشتند.

از سوی دیگر آقای قالیباف در قوه مقننه نیز اقدامات بسیار قابل توجهی انجام داد. تصویب طرح اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی و تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تنها دو نمونه از اقدامات بسیار مهم مجلس در ماههای گذشته بوده است.

اصلاح طلبان به خوبی می دانند که امکانات و اختیارات رئیس جمهور در ایران بسیار گسترده است. برای همین روز به روز بر تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 در طیف اصلاح طلب افزوده می شود و تا این لحظه تعداد کاندیداهای اصلاح طلب از 30 نفر نیز فراتر رفته است.

اصلاح طلبان در سال 96 تاکید کرده بودند که تضمینِ دولت روحانی هستند. اما حالا فعالین این طیف در زنگ حساب بجای پاسخگویی به مردم، مدام طفره رفته و با آسمان و ریسمان بافتن، قصور و تقصیرهای خود را به گردن دیگران می اندازند.

** اصرار حامیان FATF برای اجرای خود تحریمی!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «امر اجتناب ناپذیر پیوستن به FATF» نوشت: «آن چه کشور ایران را مجبور می‌کند که به اف ای تی اف بپیوندد همچون بانکی است که از روبه‌رو شدن با شبکه شتاب عقب بیفتد. یعنی خدمات را از دست می‌دهد و به علاوه اینکه ممکن است کل عملکرد آن نهاد زیر سؤال برود. کشورهایی که عضو اف ای تی اف می‌شوند و قوانین آن را می‌پذیرند ممکن است از طرف سازمان‌های بین‌المللی دنیا مورد اتهام قرار گیرند و معاملات مشکوکی را برخی از کشورها با آنها انجام دهند که این معاملات مشکوک شامل قاچاق، دور زدن ممنوعیت‌ها و اقدام‌های تروریستی می‌شود».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت: «یعنی منابع مالی آن جابه‌جا می‌شود. به همین منظور این موضوع از نظر جهانی اجتناب‌ناپذیر است و ما نمی‌گوییم اجباری است. ممکن است کشوری بدون عضو شدن با کشورهایی که اف ای تی اف را دور می‌زنند معامله کنند. در کل این مسأله به گونه‌ای زیر سؤال رفتن سیستم بانکی است».

فرصت سوزی نکنید بایدن دست دشمنان ایران را بسته است/ آرمین: اینکه بگوییم «دولت روحانی مسبب وضعیت موجود است» بی‌صداقتی است

دولت از سال 95 تاکنون از 41 دستور سازمان FATF به 39 دستور عمل کرده است. اما این اقدامات عملی به هیچ عنوان موجب گشایش در امور بانکی و تسهیل روابط با بانک های خارجی نشده است.

دو دستور باقیمانده عبارت است از پیوستن به کنوانسیون پالرمو و همچنین پیوستن به کنوانسیون سی اف تی. نکته قابل توجه اینجاست که FATF صراحتا اعلام کرده که حتی اگر ایران به این دو کنوانسیون پیوسته و هر 41 دستور را نیز اجرا کند، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که این سازمان ایران را از لیست سیاه خود خارج کند.

کارشناسان معتقدند که اگر ایران پالرمو و سی اف تی را نیز اجرا کند، اف ای تی اف بهانه جدیدی مطرح کرده و این بار سراغ مسئله موشکی می رود. بر فرض محال اگر ایران دستورات اف ای تی اف در حوزه موشکی را نیز اجرا کند، این سازمان در گام بعد سراغ مسائل حقوق بشری می رود و...این ماجرا ادامه دارد و بهانه های FATF هیچگاه به پایان نمی رسد.

کارنامه سازمان FATF نشان می دهد که این سازمان نه در پی مبارزه با پولشویی است و نه در پی مبارزه با تروریسم. بلکه این سازمان بازوی وزارت خزانه داری آمریکا با کارویژه هوشمندسازی تحریم هاست.

بر همین اساس بازی در پازل FATF چیزی نیست جز اجرای خودتحریمی در کشور، چرا که بانک های ایرانی موظف می شوند که در امور بانکی، به دستورات وزارت خزانه داری آمریکا پایبند بوده و براساس لیست تحریمی اتاق جنگ اقتصادی آمریکا عمل کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان