ویژه‌های مشرق

رئیسی راه برجام موشکی و منطقه‌ای را نبندد/ قنبری: درصد اصولگرایان در کابینه روحانی بیشتر بود

در این ۸ سال کابینه روحانی در اختیار اصلاح طلبان و به عبارتی در اختیار اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی موسوی و کروبی بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** «رئیسی» راه برجام موشکی و منطقه ای را نبندد

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «رئیسی راه برجام را نبندد» به قلم «علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«آمریکایی‌ها مدعی بودند که برجام سال 2015 تمام شده و حاضر هستند برجام جدیدی را امضا کنند که موضوعات دیگری هم دربرگیرد. موضوعات چهارگانه رعایت حقوق بشر، موشکی، کشورهای منطقه و کمک اقتصادی. بنابراین اختلاف از همان اواخر دوره پنجم در وین آغاز شد و ایران حاضر نبود راجع به چهار موضوع وارد مذاکره شود. از طرفی بایدن هم تحت فشار کنگره و هم تحت فشار عربستان سعوی و اسرائیل بود که ایران پذیرای شرایط چهارگانه هم باشد. دوره ششم با بن بست مواجه شد و در ادامه همچنان اختلاف بر سر همین است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«به‌رغم تلاش‌هایی که کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه به خرج دادند اما نتیجه‌ای حاصل نشد تا ایران را در شرایطی که آمریکایی‌ها کاملا موافق بودند تحریم‌های حاصل از شکست برجام را بردارند، وادار کنند تن به پذیرش چهار شرط دهد... دولت آقای رئیسی اگر بخواهد مشکلاتی که گریبانگیر کشور شده را حل کند، راهی جز مذاکره ندارد. درحقیقت بازگشت به برجام کافی نیست».

روزنامه آرمان در این یادداشت تصریح کرد:«چندی پیش عربستان سعودی اعلام کرد حاضر است ارتباطات با ایران را تقویت و احیا کند، مشروط بر بیرون رفتن ایران از کشورهای عربی که دقیقا همان خواست آمریکاست. بنابراین نزدیکی و رابطه ما با شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و عربستان هم  در گروی مذاکره است».

«رئیسی» راه برجام موشکی و منطقه‌ای را نبندد/ قنبری: درصد اصولگرایان در کابینه روحانی بیشتر بود

برخی از رسانه ها و فعالین اصلاح طلب آشکارا به بلندگوی کاخ سفید در ایران تبدیل شده اند. نویسنده یادداشت مذکور تاکید کرده که بازگشت به برجام کافی نیست و ایران باید در گام بعد وارد مذاکرات موشکی و منطقه ای شده و از کشورهای عربی- عراق و سوریه- خارج شود.

یک سوال؛ چرا دولت آقای روحانی در قلب راکتور هسته ای بتن ریخت؟! چرا غنی سازی 20 درصد به واسطه برجام متوقف شد؟! چرا سانتریفیوژها از کار افتاد؟! چرا بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور منتقل شد؟!

این اقدامات انجام شد چرا که مقامات ارشد دولت از جمله آقایان روحانی، ظریف، عراقچی و صالحی تاکید داشتند که به واسطه این اقدامات، تمامی تحریم ها از جمله تحریم های مالی، بانکی، نفتی، پتروشیمی، بیمه ای، کشتیرانی، تسلیحاتی و... بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق.

اما در نهایت همانطور که منتقدان دلسوز و کارشناسان و صاحبنظران هشدار داده بودند، هسته ای رفت ولی تحریم ها در جای خود باقی ماند و چه بسا دامنه گسترده تری نیز پیدا کرد.

واقعیت این است که علیرغم تجربه تلخ و پرهزینه برجام، افراطیون اصلاح طلب اصرار دارند که صنعت موشکی و توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران نیز به سرنوشت هسته ای دچار شود.

برخلاف وعده های فراوان مقامات دولت روحانی و اصلاح طلبان، تحریم های ضدایرانی در 8 سال اخیر لغو نشد. در حقیقت با امضای برجام، آمریکا به جای رفع تحریم های هسته ای، برچسب تحریم ها را عوض کرد و آن را به تحریم های تسلیحاتی، تروریسم، حقوق بشری و...تغییر دادتغییر برچسب های تحریم، یکی از ترفندهای دولت های آمریکا- هم دموکرات و هم جمهوری خواه- است.

آمریکا باید به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را لغو کند. در این صورت عملا ترفند تغییر برچسب های تحریمی نیز بلااثر می شود. اما این مسئله به هیچ عنوان از سوی افراطیون اصلاح طلب مطرح نمی شود.

** قنبری: درصد اصولگرایان در کابینه روحانی بیشتر بود

«داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده سابق مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«در دولت آقای روحانی دیدیم که ایشان با یک شعار فراجناحی آمدند ولی در میدان عمل از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار شدند و توانستند به پشتوانه این حمایت دو بار پیروز شوند اما در زمان تشکیل کابینه ایشان از حامیان سیاسی خودش فاصله گرفت و درصد اصولگرایان در کابینه روحانی بیشتر بود».

قنبری در ادامه نوشت:«همه ما می‌دانیم که رای اصولگراها یک رای محدودی است و در آن حد نبود که 18 میلیون رای را برای آقای رییسی ایجاد کند. در واقع آرای آقای رییسی در انتخابات گذشته فراتر از جریان اصولگرایی بوده است و احتمالا بخشی از مردم هم به او رای دادند».

«رئیسی» راه برجام موشکی و منطقه‌ای را نبندد/ قنبری: درصد اصولگرایان در کابینه روحانی بیشتر بود

برخلاف ادعای این فعال اصلاح طلب، کابینه روحانی همان کابینه موسوی و کروبی با چهارسال تاخیر بود. آخوندی، زنگنه، ربیعی، شریعتمدار، حسین فریدون، نعمت زاده، محمدعلی نجفی، عیسی کلانتری، ابتکار، جهانگیری و...همگی از جمله افرادی بودند که در صورت پیروزی موسوی یا کروبی در سال 88، در کابینه حضور داشتند.

در این 8 سال کابینه روحانی در اختیار اصلاح طلبان و به عبارتی در اختیار اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی موسوی و کروبی بود.

همین جریان سیاسی در این 8 سال، دلار را 8 برابر و مسکن را 6 برابر گران کرد و مرغ 35 هزارتومانی و تخم مرغ شانه ای 45 هزارتومانی و نایاب شدن روغن خوراکی و قطعی مکرر برق و آب را در کارنامه خود ثبت کرد.

اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شکست سنگینی را متحمل شدند. برهمین اساس به طرق مختلف در پی تقلیل حامیان جریان انقلابی هستند.

این در حالی است که علیرغم فراخوان های گسترده خاتمی و تاجزاده و بهزاد نبوی و کروبی و تبلیغات پرحجم روزنامه ها و سایت های اصلاح طلب، در نهایت «همتی» به عنوان کاندیدای اصلی این طیف در انتخابات تنها حدود 2 میلیون و چهارصد هزار رای کسب کرد و لیست جمهور نیز در انتخابات شورای شهر تهران 21 بر هیچ باخت.

** اجرای 95 درصدی FATF چه دستاوردی داشت؟!

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«"وقتی FATF را اجرا نمی‌کنیم، یعنی نمی‌توانیم با بانک‌ها مرتبط باشیم"؛ این بخشی از سخنان دیروز حسن روحانی بود که از بلاتکلیفی لوایح FATF گله‌مند بود. دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماه‌هاست در انتظار بررسی و تعیین تکلیف هستند. این در حالی است که یکی از لوایح تصویب مجلس و شورای نگهبان را دارد و فقط لایحه CFT به تأیید شورای نگهبان نرسیده بود که انتظار می‌رفت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود اما یکباره لایحه پالرمو که مراحل قانونی خود را طی کرده و باید توسط دولت ابلاغ می‌شد نیز سر از مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورد و اصولگرایان مخالف پیوستن ایران به FATF با کمک مجلس ‌یازدهم که همه اصولگرا هستند، تلاش خود را در مجمع به کار بستند تا این لوایح به سرانجام نرسند».

«رئیسی» راه برجام موشکی و منطقه‌ای را نبندد/ قنبری: درصد اصولگرایان در کابینه روحانی بیشتر بود

دولت روحانی از 41 دستور FATF به 39 دستور کاملا عمل کرده است. دو مورد باقیمانده، پالرمو و سی اف تی است. نکته قابل توجه اینجاست که سازمان اف ای تی اف اعلام کرده که با اجرای این دو مورد هم انتظارات از ایران پایان نمی یابد و تازه وارد گام های بعدی، خارج از «اکشن پلان» این سازمان می شویم.

پیش از این کره شمالی هم به سی اف تی پیوست و هم به پالرمو، اما اف ای تی اف اعلام کرد که باید در مرحل بعد وارد حوزه موشکی شویم.

کارشناسان معتقدند که اگر ایران پیوستن به پالرمو و سی اف تی را هم تایید کند، FATF در گام بعدی سراغ حوزه موشکی خواهد رفت. اگر ایران اصلاحات حوزه موشکی را هم بپذیرد، FATF به حوزه حقوق بشر ورود می کند، حتی اگر ایران اصلاحات حوزه حقوق بشر را هم بپذیرد، اف ای تی اف در گام بعد سراغ قانون اساسی ایران خواهد رفت و...این داستان سرِ دراز دارد و بهانه های FATF هیچگاه تمام نمی شود.

مسئله اصلی در تبادلات بانکی ایران، تحریم های آمریکاست و این تبادلات هیچ ارتباطی به FATF ندارد. اتفاقا FATF اهرمی برای وزارت خزانه داری آمریکا در هوشمندسازی تحریم است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر