وزارت صنایع سنگین با همکاری سازمان ملی حمل و نقل هند هم اکنون در حال کار بر روی سیاست ترویج استفاده از خودروهای برقی است.
هند در طرح خود باید تا سال 2030 بیش از 10 میلیون خودروی برقی به فروش برساند.
بسیاری از کارشناسان از جمله سازمان جهانی انرژی این طرح هند را جاه طلبانه دانستند و اعلام کردند با توجه به اینکه هند تاکنون اقدام موثری برای دستیابی به این هدف انجام نداده، دستیابی به آن بسیار دشوار است.
براساس اعلام سازمان جهانی انرژی ،این طرح هند نیازمند افزایش هشت برابری ظرفیت تولید خودروهای برقی در سطح جهان است.
سازمان جهانی انرژی می گوید اجرای این طرح ،هند را در ردیف کشورهای پیشرو استفاده کننده از تکنولوژی پیشرفته خودروهای برقی قرار می دهد و گام مهمی برای کاهش واردات ، کنترل آلودگی هوا وکاهش گازهای گلخانه ای است.
هم اکنون براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بسیاری از کلان شهرهای هند بویژه دهلی نو پایتخت هند در ردیف آلوده ترین شهرهای جهان محسوب می شود به گونه ای که روزانه 80 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را دراین کشور از دست می دهند.
توشار بانسال رئیس شرکت جهانی انرژی می گوید اگر دولت هند می خواهد به این هدف دست یابد باید هرچه زودتر زیرساخت های لازم از جمله احداث ایستگاههای شارژ را در دستور کار خود قرار دهد.
وی تصریح کرد خودروهای برقی کنونی پس از طی مسیری کوتاه نیاز به شارژ دارد که این مشکل جایگزینی با خودروهای بنزینی و گازوئیلی را با مشکل مواجه می کند.
رئیس شرکت جهانی انرژی با بیان اینکه در سال گذشته تنها پنج هزار خودرو برقی در هند فروخته شده اظهار کرد در این مدت بیش از سه میلیون خودرو سواری در این کشور به فروش رفته است.
شرکت های ماهیندرا، ماروتی، بی ام دبلیو و تویوتا از شرکت هایی هستند که در هند خودرو های برقی و هیبریدی می فروشند.
ماهیندرا که شرکتی هندی است، خودرو برقی خود را با نام ای2 او پلاس(E2O) را به قیمتی معادل 626 هزار روپیه یا 9 هزار و 706 دلار در این کشور به فروش می رساند درحالی که با یک سوم این قیمت می توان یک خودرو ارزانقیمت در هند خریداری کرد.