ارتباط دو جانبه درد و افسردگی

در این مقاله به این مساله پرداخته شده است که آیا دردهای مزمن باعث افسردگی می‌شوند و یا افسردگی و اختلالات روانی باعث درد می‌شود؟ به این ترتیب رابطه‌ای بین درد و افسردگی وجود دارد.

ارتباط دو جانبه درد و افسردگی

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

بر اساس کشفیات اخیر دانشمندان، دردهای مزمن معمولاً چیزی بیش از یک فشار فیزیکی یا جسمانی هستند.

این شواهد نشان می‌دهد که این دردها می‌توانند یک فاکتور مؤثر در تشخیص افسردگی محسوب شوند.

تا کنون امکان پاسخ دادن به این سؤال برای هیچیک از دانشمندان فراهم نگشته است که آیا درد منجر به افسردگی می‌گردد یا افسردگی موجب پدیدار شدن دردهای مزمن می‌شود، اما بر اساس تحقیقاتی که اخیراً توسط کورت کرونکه، استاد دانشگاه ایندیانا صورت گرفته، روشن شده است که در حدود 60 درصد از بیماران افسرده از دردهای مزمن در ناحیه گردن، شکم، یا کمر رنج می‌برند.

در این میان، افراد زیادی نیز از سرگیجه و تنگی نفس شکایت داشته‌اند.

از سوی دیگر این محقق دریافته است که تقریباً در حدود یک سوم بیمارانی که به علت رنج بردن از دردهای مزمن تحت درمان قرار دارند، از نوعی حالت افسردگی برخوردارند.

دلیل اصلی این ارتباط، شاید به پیام‌رسان‌های شیمیایی در بدن مربوط شود.

براساس‌ تحقیقات و یافته‌های "جان کار زوبیتا" استادیار روان‌پزشکی دانشگاه میشیگان، "سرتونین" و "نور‌اپی‌نفرین" (ترکیب متبلوری با فرمول C8H11NO3 که همراه آدرنالین از غده‌های فوق کلیه ترشح می‌شود) دو پیام‌رسان شیمیایی شناخته شده هستند که علاوه بر تأثیر بر حالات عاطفی فرد، نقش مهمی در تنظیم و تعیین سیگنال‌های درد نیز دارند!

بدین ترتیب به نظر می‌آید که افسردگی و استرس، قادر به ایجاد نوعی اختلال در عملکرد کامل و صحیح این دو «نوروترنس ‌میتر» است و این همان پیوندگاه ارتباطی میان این دو پدیده به ظاهر جدا از هم است.

با وجود مدارک بدست آمده مبنی بر تأیید این ارتباط دوطرفه بین درد و افسردگی از سوی جامعه پزشکی، هنوز تعدادی از پزشکان در دریافت چنین ارتباطی دچار مشکل هستند.

اغلب در مواجهه با دردهایی از این دست، طرح سؤالاتی در رابطه با افسردگی بیمار بسیار ساده است.

از نظر این محقق، پزشکان باید دردی مزمن و غیر قابل توضیح (بدون دلیل خاص) را به عنوان نشانه‌ای برای افسردگی بیمار تلقی کنند.

غیر از افسردگی، همه حالات عاطفی ما به نوعی بر چگونگی روند درک و دریافت سیگنال‌های درد مؤثر هستند. چیزی که تا حدی قادر به کنترل آنیم.

بر اساس نتایج تحقیقات، افرادی که به نوعی درگیر درمان دردهای مزمن خود هستند می‌توانند با ایجاد یک فضای عاطفی و درونی آرام، به خود کمک کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان