در سوپرشارژر دو چرخ پره دار در دو سر یک محور نصب شده که یکی وظیفه توربین را ودیگری نقش کمپروسور را ایفا می کند به این صورت که دودهای حاصل از احتراق که در حال خارج شدن از موتور می باشند وارد توربین می شوند و آن را به گردش در می آورند از گردش حاصل کمپرسوری که در یک راستا بر روی یک محور قرار دارد به حرکت در آمده و هوای تازه را وارد کرده و آنرا فشرده می کند .
به علت فشار زیاد تقویتی وروردی که به وسیله توربوشارژر تولید می شود در بعضی از مواقع باعث تخریب و آسیب رسانی به اجزای موتور می شود که برای کنترل این امر توربوشارژرها مجهز به یک مجرای تخلیه می باشند این شیر کنترل کننده در هنگامی که فشار تقویت شده را به میزان وارد کرد دود حاصل را به جای هدایت به سمت توربین به خارج فرستاده و دورآن را کنترل می کند .
البته در موتورهای جدید که مجهز به ECUیا همان واحد کنترل الکترونیکی هستند این امر توسط سنسوری که در منیفولد بنزین وجود دارد کنترل می شود که این سنسور با اندازه گیری دقیقتری از افزایش فشار جلو گیری کرده و با انتقال سیگنال به ECU آن را کنترل می کند .
یکی از مشکلاتی که درکار توربو شارژر وجود دارد افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .
در توربو شارژرها پره های متحرکی وجود دارند که به نیاز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام می دهند که در موتورهای که مجهز به ECUهستند این امر توسط سوپاپهای مغناطیسی کنترل می شوند و فرمان می گیرند از این رو با پایین بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته می شوند از مزایایی این مکانیزم تولید گشتاور بالادر سرعتهای پایین موتور و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد .
سوپرشارژر با توربو شارژر تفاوت می کند و طرز کارشان با یکدیگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از گاز های خروجی کار می کند ولی سوپرشارژر به صورت مکانیکی با توسط تسمه یا زنجیر از میل لنگ مستقیم نیرو می گیرد که با وجود این امر با فشردن پدال گاز سوپرشارژر ها در موتورهای احتراق داخل توسط تسمه به حرکت در می آیند .
کوپلینگ سوپرشارژر هم می تواند ثایت و هم از طریق کلاچ فراهم می شود سوپرشارژر روتس دو روتر دارد و هر روتر دو یا سه بر آمدگی دارد که یا به حالت صاف یا حلزونی شکل می باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگیر شده و به وسیله تسمه یا زنجیر از موتور نیروی حرکتی می گیرند که به علت کوچک بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر سوپرشارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور می شود استفاده از سوپرشارژر زمانی که موتور در زیر بار کامل قرار دارد باعث کاهش توان موتور می شود که برای بر طرف کردن این مشکل در اکثر سوپرشارژرها از یک کلاچ الکترونیکی بهره گرفته می شود که هماهنگ با فشار وارده به موتور حرکت کند .
در کل توربو شارژرها و سوپرشارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها در مصرف بنزین و یا سوخت تاثیر مثبتی گذاشته واز فشار بالابر روی موتور نیز کاهش می دهد که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود البته نا گفته نماند که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپرشارژر نیاز به علم بالا دارد و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقهاین کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی و چه بسا خطر ساز مواجه می شویم .
موتور توربو شارژر
موتور سوپر شارژر