بازدهی باورنکردنی اوراق سکه، ارز سهمیه‌ای و خودرو

فرارو نوشت:خودرو در بورس می‌تواند بین شش تا ۳۵ درصد سودآوری داشته باشد. خرید ارز سهمیه‌ای با احتمال کسب منفعت ۵.۵ میلیونی در یک روز روبرو است و بازدهی ۴۳ درصدی در قرعه‌کشی محصولات ایرانخودرو محتمل به‌نظر می‌رسد.

بازدهی باورنکردنی اوراق سکه، ارز سهمیه‌ای و خودرو

خرید دلار و سکه یک‌جور ابزار سرمایه‌گذاری است و خیلی‌ها با همین ترفند هر هفته در طرح‌های پیش‌فروش ایرانخودرو و سایپا ثبت‌نام می‌کنند. حالا بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت‌ها از آبان امسال عرضه اوراق گواهی سکه مرکزی را کلید زده و از 10 روز پیش فروش ارز سهمیه‌ای با سروشکل جدیدی ازسرگرفته شد و همزمان از اواسط سال شاهد فروش خودرو در بورس هستیم. بررسی‌های فرارو مشخص می‌کند آن‌هایی که در اولین روزهای عرضه اوراق سکه مرکزی برای خرید آن اقدام کردند، تا اینجا به سود 43 درصدی رسیدند. متقاضیان ارز دولتی با خرید پنج هزار یورو به‌عنوان سقف ارز سهمیه‌ای، الان در یک روز 5.5 میلیون سود به جیب می‌زنند و آن‌هایی که در اولین عرضه پژو 207 دستی در بورس سراغش رفتند، حالا می‌توانند این مدل را در بازار آزاد 35 درصد گران‌تر از قیمت تمام‌شده بفروشند. از طرفی خریداران پژو پارس سفارشی که در قالب طرح پیش‌فروش سه‌ماهه آبان تقریبا 209 میلیون به حساب ایرانخودرو واریز کردند، با نزدیک شدن به موعد تحویل می‌توانند روی سود 270 میلیونی حساب باز کنند.

ثبت‌نام در قرعه‌کشی فروش خودرو؛ سود 43 درصدی خریداران پژو پارس

فروش خودرو به‌شکل قرعه‌کشی از سال 98 آغاز شد و عرضه محصولات داخلی و مونتاژی به این شیوه، کماکان ادامه دارد. در این شیوه محصولات ایرانخودرو، سایپا و خودروسازان مونتاژی، با نرخ کارخانه به دست مردم می‌رسد و به‌همین دلیل هر از گاهی صحبت‌هایی درباره شکستن رکورد متقاضیان خرید خودرو در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان مطرح می‌شود. مثلا در پیش‌فروش سه‌ماهه آبان ایرانخودرو که موعد تحویل محصولات این کارخانه نیمه بهمن امسال تعیین شده بود، حدود 6.5 میلیون نفر ثبت‌نام کردند تا با احتساب 39 هزار دستگاهی که ایرانخودرو قصد فروششان را داشت، شانس برنده شدن در قرعه‌کشی یک به 166 برآورد شود. از این 6.5 میلیون نفر، حدود چهار میلیون نفر روی پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU7p دست گذاشتند و برنده‌های خوش‌شانس، بابت آن 209 میلیون تومان به حساب ایرانخودرو واریز کردند. حالا با گذشت سه ماه و نزدیک شدن به موعد تحویل، قیمت پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU7p به حدود 480 میلیون تومان رسیده است. یعنی برنده‌های طرح پیش‌فروش آبان ایرانخودرو بابت خرید و فروش پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU7p الان چیزی نزدیک 43 درصد کمتر از بازار آزاد دست به جیب شدند.

 

بازدهی باورنکردنی اوراق سکه، ارز سهمیه‌ای و خودرو

 

 

 

خرید خودرو از بورس؛ سود 35 درصدی خریداران پژو 207

عرضه خودرو در بورس شهریور امسال برای اولین بار کلید خورد و با گذشت تقریبا پنج ماه، اغلب مدل‌های داخلی به این شیوه فروخته شدند. در همان مرحله اول، شاهین از گروه خودروسازی سایپا با قیمت پایه 304 میلیون تومان عرضه شد و به‌خاطر اینکه رقابتی در مرحله فروش آن شکل نگرفت، نهایتا با قیمت پایه به‌فروش رسید. البته قیمت تمام‌شده شاهین در آن مرحله با احتساب هزینه‌های ناشی از مالیات، شماره‌گذاری و ... به حدود 344 میلیون تومان رسید. شرایط عرضه شاهین در آن روزها نشان می‌داد، موعد تحویل این خودرو سه ماه بعد، یعنی اواخر آذر امسال بوده است. به‌این ترتیب متقاضیانی که موفق به خرید شاهین از بورس شدند، می‌توانستند این مدل را در آخرین روزهای آذر حدود 100 میلیون گران‌تر یعنی 445 میلیون بفرشند و همین مدل در اولین روزهای بهمن امسال به جمع‌مدل‌های میلیاردی اضافه شد و حالا 515 میلیون ارزش دارد. یا مثلا پژو 207 فرمان‌برقی که پای آن به‌عنوان اولین محصول ایرانخودرو در آخرین روز آبان امسال به تالار بورس باز شد و هر هزار دستگاه آن ظرف یک ساعت فروخته شد. آن زمان قیمت پایه پژو 207 دستی فرمان‌برقی 187 میلیون و 400 هزار تومان اعلام شد و قیمت تمام‌شده برای خریداران به 391 میلیون تومان رسید. موعد تحویل این مدل‌ها آخرین روزهای بهمن امسال اعلام شده و تا همین الان که ارزش این مدل در بازار آزاد به 600 میلیون رسیده است، خریداران آن از بورس حدود 35 درصد کمتر از بازار آزاد هزینه کردند. ناگفته نماند که در مراحل قبلی عرضه خودرو در بورس، کمترین سودی که نصیب خریداران شده، بابت تارا اتوماتیک بوده و این عدد نزدیک شش درصد محاسبه شده اشت.

اوراق گواهی سکه در بورس؛ سود 43 درصدی

خرید اوراق سکه از بورس به‌عنوان ابزار جدیدی برای سرمایه‌گذاری از 18 آبان امسال امکان‌پذیر شده است. البته سررسید اوراق سکه شش‌ماهه است و این یعنی خریداران آن باید برای دریافت، حداقل تا 18 اردیبهشت 1402 دندان روی جگر بگذارند. با این حال مزیت خرید و فروش اوراق سکه، جذابیت معاملات آن را بالاتر برده است. یعنی کسی که روز 18 آبان برای خرید اوراق سکه اقدام کرده، همین الان می‌تواند برای فروش دست به کار شود. شخصی که روز 18 آبان هر برگه اوراق سکه را حدود 158 هزار تومان خریده، روز دوشنبه 10 بهمن می‌توانسته روی عدد 226 هزار تومان برای فروش حساب باز کند؛ یعنی در کمتر از سه ماه به سود 43 درصدی رسیده است. از طرفی خریداران اوراق سکه در بورس از پرداخت مالیات معاف هستند، به اشخاص حقیقی اجازه خرید حداکثر 100 قطعه تمام‌سکه معادل 10 هزار برگه اوراق – هر سکه معادل 100 برگه اوراق- داده شده و خریداران اوراق سکه می‌توانند از آن به عنوان وثیقه بانکی استفاده کنند.

خرید ارز سهمیه‌ای؛ سود 5.5 میلیونی خریداران دلار دولتی

فروش ارز سهمیه‌ای با سروشکل جدیدی از هشتم بهمن امسال ازسرگرفته شد. متقاضیان خرید ارز سهمیه‌ای از این به بعد به‌جای دو هزار یورو، می‌توانند تا سقف پنج هزار یورو یا معادل ارزی آن دریافت کنند و برای خرید، به‌جز کارت ملی به مدرک دیگری احتیاج ندارند. البته شرایط خرید ارز سهمیه‌ای مشخص می‌کند فقط افراد بالای 18 سال می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند و به هر متقاضی فقط سالی یک بار سهمیه ارز دولتی تعلق می‌گیرد. از طرفی قیمت دلار و یورو برای متقاضیان ارز سهمیه‌ای براساس آخرین نرخ صرافی‌ها در سامانه بازار متشکل ارزی محاسبه می‌شود. شخصی را تصور کنید که روز دوشنبه 10 بهمن به قصد خرید پنج هزار یورو – معادل 545 دلار- به‌عنوان سقف ارز سهمیه‌ای، راهی صرافی‌ها شده است. این شخص بابت هر دلار تقریبا 43 هزار و 650 تومان پرداخت کرده و اگر بتواند در بازار آزاد مشتری پیدا کند، می‌تواند آن را دو درصد گران‌تر بفروشد. به‌این ترتیب سود حاصل از خرید و فروش پنج هزار یورو – پنج هزار و 545 دلار- چیزی نزدیک پنج میلیون و 500 هزار تومان محاسبه می‌شود

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان