بازدید هیئت قضایی جمهوری خلق چین از دیوان عالی کشور

غلامرضا انصاری معاون امور هیئت عمومی در دیدار با هیئت قضایی جمهوری خلق چین به ریاست هو دائو چای، رئیس دادگاه عالی استان هنان، ضمن خوش آمدگویی به اعضای این هیئت با بیان اینکه دیوان عالی کشور عالی‌ترین مرجع رسیدگی به شکایات و دعاوی است، توضیحاتی پیرامون ساختار و سازوکار قانونی تشکیلات دیوان عالی کشور ارائه کرد.

اعضای هیئت قضایی جمهوری خلق چین با معاون دیوان عالی کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا انصاری معاون امور هیئت عمومی در دیدار با هیئت قضایی جمهوری خلق چین به ریاست هو دائو چای، رئیس دادگاه عالی استان هنان، ضمن خوش آمدگویی به اعضای این هیئت با بیان اینکه دیوان عالی کشور عالی‌ترین مرجع رسیدگی به شکایات و دعاوی است، توضیحاتی پیرامون ساختار و سازوکار قانونی تشکیلات دیوان عالی کشور ارائه کرد.

انصاری توضیحاتی پیرامون روند صدور آراء وحدت رویه در هیات عمومی دیوان عالی کشور ارائه داد و گفت: مطابق ماده 471 قانون آیین دادرسی کیفری رئیس دیوان‌عالی‌کشور و دادستان کل کشور به هر نحوی که از 2 رأی با استنباط مختلف از یک ماده قانونی آگاه شوند، می‌توانند موضوع را در هیئت عمومی دیوان‌عالی‌کشور مطرح کنند.

وی ادامه داد: همینطور کلیه قضات و وکلا می‌توانند مواردی را که به نظرشان آراء متفاوت صادر شده را به معاونت هیئت عمومی اعلام کنند. این درخواست‌ها به ریاست دیوان و یا دادستان کل اعلام می‌شود و در نهایت به معاونت دیوان در امور هیئت عمومی ارسال می‌شود.

معاون امور هیئت عمومی تصریح کرد: این معاونت دارای یک اداره کل است که در آن اداره درخواست‌ها توسط کارشناسان باسابقه به صورت یک گزارش تهیه می‌شود و به 2 کمیسیون حقوقی و کیفری ارائه می‌شود و در خصوص درخواست وحدت رویه بررسی لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: دیوان عالی کشوراز 52 شعبه و حدود 120 قاضی تشکیل شده است، این قضات که از نخبگان دستگاه قضایی است عموما بیش از 40 سال سابقه قضایی دارند.

در ادامه محمد نقی صوفی سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی آراء دیوان عالی کشور پیرامون اهمیت حفظ محیط زیست در کشورمان گفت: قانون ایران برگرفته از منابع اسلامی و فقه است که برای انسان‌ها و تمام جاندران احترام قائل بوده و حقوقی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: برای حفاظت از حقوق عامه در دادستانی کل کشور معاونتی تشکیل شده است که هرگونه تجاوز به حقوق افراد از جمله محیط زیست، هوای پاک و بهداشت عمومی و... را مورد پیگیری قضایی قرار می‌دهد و در دادگاه‌های کیفری با جرایمی از این دست با جدیت برخورد می‌شود.

صوفی افزود: آن چیزی که در حقوق ما معیار است حفظ حقوق عمومی است و دادگاه‌های ما در ارتباط با جرایم محیط زیست با توجه به قوانین موجود برخورد قاطعی دارند.

سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی آراء دیوان عالی کشور تصریح کرد: یکی از اصول قانون اساسی ما به محیط زیست اختصاص دارد و در آن تاکید شده که حفاظت از محیط زیست برای نسل‌های آینده ضروری است و همه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی ما باید با محوریت حفظ محیط زیست باشد و در قانون مجازات اسلامی تخریب محیط زیست جرم شناخته شده است.

صوفی با اشاره به جنایات اسرائیل در فلسطین اشغالی و محکومیت آن گفت: قضات دیوان عالی کشور در راستای همدردی با مردم غزه و اعلام انزجار از کشتار ددمنشانه رژیم صهیونیستی همچنین حمایت آمریکا از اسرائیل و تروریست‌هایی که مسبب شهادت شهدای بسیاری طی 4 دهه انقلاب اسلامی شدند، بیانیه‌ای صادر کردند.

امانی شلمزاری سرپرست اداره کل هیئت عمومی دیوان عالی کشور نیز در این دیدار پیرامون درجه بندی دادگاه‌ها در نظام قضایی ایران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اصل رسیدگی در دادگاه‌های ایران دو مرحله‌ای است؛ دادسراها در معیت دادگاه کیفری کار تحقیق را انجام می‌دهند، در دادگاه‌های حقوقی و خانواده و تجارت، دعاوی مربوط به هر کدام به صورت جداگانه و تخصصی رسیدگی می‌گردد و در دادگاه‌های تجاری به دعاوی مطرح شده به صورت تخصصی‌تر رسیدگی می‌شود.

حجت الاسلام سید محسن هاشمی مسئول دفتر ریاست دیوان عالی کشور و مدیر روابط عمومی، امور فرهنگی و تشریفات نیز در ارتباط با جایگاه دیوان عالی کشور دیوان عالی کشور تصریح کرد: دیوان عالی کشور عالی‌ترین مرجع قضایی قوه قضاییه در جمهوری اسلامی است و اختیارات وسیعی در قانون اساسی برای آن تصریح شده است، قضاتی که در دیوان عالی هستند بعضاً بیش از 40 سال یا بیشتر سابقه قضایی دارند بسیاری از این قضات از اساتید مجرب دانشگاه و دارای تالیفات و کتب متعدد حقوقی هستند و ریاست بر این مجموعه عالی قضایی بر عهده یک مجتهد عادل و از قضات مبرّز است.

وی ادامه داد: دیوان عالی کشور نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم کل کشور را برعهده دارد و در هیئت عمومی آراء وحدت رویه با نظر اکثریت قضات صادر می‌شود که نظر این هیئت در طراز قانون است و همه دادگاه‌ها ملزم به تبعیت از آن هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان