وبلاگ مشرق

"چپ‌های تحریمی" از پرونده روحانی چه می‌خواهند؟!/ تلاش‌های بی‌ثمر برای کنترل گرانی گوشت

با وجود هزینه زیادی که دولت صرف واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار کرده است اما قیمت گوشت همچنان به طرز عجیبی گران است. علت این مسئله را در کجا باید جستجو کرد؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"چپ‌های تحریمی" از پرونده روحانی چه می‌خواهند؟!

"چپ‌های تحریمی" از پرونده روحانی چه می‌خواهند؟!/ تلاش‌های بی‌ثمر برای کنترل گرانی گوشت

اعتمادآنلاین گزارش داد: اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب و از چپ‌های تحریمی به تازگی طی یادداشتی در واکنش به ردّ صلاحیت روحانی نوشته است:

"معتقدم شورای نگهبان، اساسا همتراز حسن روحانی نیست که بخواهد درباره رد صلاحیت او اعلام نظر کند. در این میان، سطوح بالاتری از ارکان حاکمیت باید به این بحث ورود و این رد صلاحیت را کان لم یکن کرده و روحانی را واجد صلاحیت اعلام کند. ما قبل از سال 1400، بارها هشدار و تذکر داده و پیش‌بینی کردیم که این نوع رد صلاحیت‌ها باعث کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود."[1]

*قبل از هر چیز باید دقت کرد که هرکس بتواند درباره ماجرای آقای روحانی سخن بگوید اما "چپ‌های تحریمی و مخالفان انتخابات" حق این کار را ندارند.

چه اینکه آنها از سال‌ها قبل فاز عبور از صندوق رأی را کلید زده‌اند و نشان داده‌اند که زبانشان زبان اسلحه و چماق است نه سیاست!

لذا هیچ سخنی از آنان در این زمینه مسموع نیست.

در عین حال مردم باید بدانند کسانی که یکی از اصلی‌ترین مظاهر قانون در جامعه یعنی انتخابات و صندوق رأی را بی‌اعتبار می‌کنند؛ طبعا نهادهای قانونی کشور مثل شورای نگهبان را نیز پایمال خواهند کرد. همچنانکه در اظهارات گرامی‌مقدم نیز این نکته آشکار است.

گرامی‌مقدم پیش از این و در اشاره به گزینه خیابان در پساانتخابات گفته بود: "واقع آن است هر زمان که مردم از صندوق‌های رای ناامید شوند و زمینه کنشگری سیاسی برای آنها مسدود شود، مسیرهای دیگری را برای بیان مطالبات خود امتحان می‌کنند"![2]

لازم به ذکر است که چپ‌های تحریمی آقای روحانی را ملعبه خود کرده‌اند وگرنه جالب است که بدانیم شیخ حسن روحانی حتی پس از ردّ صلاحیت خود نیز موضع مشارکت‌جویانه نسبت به انتخابات اتخاذ کرده و بر حضور در پای صندوق‌های رأی تأکید کرده است.

"فدائیان روحانی" عبارتی است مربوط به موضع‌گیری رسول منتجب‌نیا در ایام دولت اول روحانی که گفته بود اصلاح‌طلبان خود را فدایی دولت قرار داده‌اند.

***

گرانی گوشت و تلاش‌های بی‌ثمر دولت

"چپ‌های تحریمی" از پرونده روحانی چه می‌خواهند؟!/ تلاش‌های بی‌ثمر برای کنترل گرانی گوشت

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفته است: در حال حاضر در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز قیمت گوشت قرمز از 500 هزار تومان کمتر نیست. این در حالی است که دولت هزینه زیادی صرف واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار کرده است، اما با قیمت‌های کنونی و تضعیف قدرت مردم برای خرید واردات یک سیاست شکست‌خورده و مبتنی بر قیمت‌گذاری دستوری است.

به گزارش شرق، افشین صدر دادرس همچنین در مورد وعده نهادهای دولتی مبنی بر کاهش قیمت‌ها از نیمه دوم اسفند نیز تصریح می‌کند: از مهر ماه تاکنون وعده کاهش قیمت گوشت قرمز داده می‌شود و از آن زمان هر –بار- نیز اجرای این وعده تمدید می‌شود، اما به واقع آنچه از سوی دولتی‌ها درباره قیمت گوشت مطرح می‌شود، مبتنی بر حدس و گمان است و مبنای کارشناسی ندارد.[3]

*قطعه‌ای که از پازل "هزینه‌کرد دولت برای کاهش قیمت و گرانی گوشت" گم شده و باید به دنبال آن باشیم این است: "لزوم نظارت کارای دولت بر بازار"!

این نظارت اگر نباشد به مصایبی مثل مصیبت "گرانی بیقاعده" مبتلی می‌شویم.

گرانی بیقاعده‌ای که امروز در ابعاد مختلف بازار از قبیل گرانی گوشت، گرانی اجاره‌بها، گرانی قیمت مسکن، گرانی پوشاک و... شاهد آن هستیم و هر روز هم بیشتر می‌شود.

به دیگر سخن اینکه گرانی فعلی که مردم را به عسر و حرج افکنده است دلیل اقتصادی ندارد و صرفا به دلیل نبود نظارت و سوء مدیریت حادث شده است.

دقت کنیم که نباید مفتون آدم‌های بی‌عقلی که دائما به گزاره قیمت‌گذاری دستوری فحاشی می‌کنند و متوجه تبعات حرف خود نیستند، شد! البته که اقتصاد و روابط بازار و تورم و نقدینگی و... یک مقوله الزاما دستوری نیست. اما نباید از این گزاره نتیجه "بی‌نظارتی" هم گرفت.

چه اینکه هنگامی که یک بازار با مشکل بی‌نظارتی مواجه باشد؛ (مثل بازار ما) آنگاه قیمت‌ها از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نخواهند کرد، معیشت مردم مثل اکنون دچار سختی می‌شود و همه تلاش‌های دولت برای کاهش قیمت نیز هیچ اثری نخواهد داشت.

در این باره اشاره به جریمه نزدیک به 50 میلیون دلاری شرکت سامسونگ در کشور هلند به دلیل گرانفروشی و قیمت‌گذاری بیقاعده نیز یک ضرورت است.

باید کاری کرد...

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-649748

2_ mshrgh.ir/1500781

3_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-916455

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان