جوابیه

احیای اعتماد و حفظ حقوق سهامداران؛ مبنای حمایت دولت از بورس

شماره روزنامه: ۵۹۴۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ...

به گزارش «شادا» مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 4بهمن روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با تیتر «بورس پس‌‌‌‌‌‌‌از مداخله بد‌‌‌‌‌‌‌موقع» تاکید کرد: احیای اعتماد سهامداران مهم‌ترین رویکرد دولت سیزدهم در قبال بورس است و اقداماتی نیز در این راستا انجام شده‌است اما به هر حال نوسانات بورس امری طبیعی است و اینکه هر نوسانی به ریزش و سقوط تعبیر شود، درست نیست. لازم است در تحلیل روند روزانه بازار سرمایه، اقداماتی که دولت سیزدهم در دو سال‌گذشته برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران و حفظ حقوق سهامداران انجام‌داده را نیز لحاظ کرد. دولت سیزدهم علاوه‌بر تعریف و اجرای بسته‌های حمایتی تلاش‌کرده با اقداماتی در راستای پیش‌بینی‌پذیر‌کردن اقتصاد و کاهش نااطمینانی‌‌‌‌‌‌‌ها، ثبات نسبی را به اقتصاد بازگرداند تا متاثر از آن وضعیت بازار سرمایه نیز باثبات شود.

در همین حال اقداماتی همچون تاکید بر متنوع‌سازی ابزارهای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری‌های غیر‌مستقیم و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه در این دولت انجام شده‌است.برای نمونه می‌توان توسعه کمی و کیفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید، پذیره‌‌‌‌‌‌‌نویسی شرکت‌های سهامی عام پروژه به‌منظور تامین مالی پروژه‌های کلان اقتصادی از بورس، تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس و فرابورس، تسهیل‌گری و کاهش مدت‌‌‌‌‌‌‌زمان فرآیندهای افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق‌بهادار، متنوع‌‌‌‌‌‌‌سازی روش‌های تامین مالی مسکن و ثبات بازار سرمایه، طراحی نسل جدید الگوریتم‌ها و هشدارهای نظارتی (بورس‌بان)، تعیین‌تکلیف متوفیان سهام عدالت، توسعه بر‌‌گزاری مجامع الکترونیکی و واریزهای منظم صندوق توسعه‌ملی به صندوق تثبیت اشاره کرد.

معرفی و طراحی ابزارهای جدید در راستای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری آحاد جامعه، پرداخت سود سهام و تسویه سودهای معوق، بیمه‌کردن پرتفوی سهام متعلق به اشخاص حقیقی در راستای حمایت از بازار سرمایه، ایجاد امکان توثیق الکترونیکی سهام، اصلاح سازوکارهای صندوق‌های ETF دولتی، اصلاح آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت و... مجموعه اقداماتی است که در جهت حمایت از بازار سرمایه انجام‌شده یا در دست انجام است. در سوی دیگر شاهد بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی هستیم که این بهبود شاخص‌ها در رفع نااطمینانی‌ها و ایجاد ثبات اقتصادی و به‌دنبال آن ثبات بازار سرمایه اثرگذار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان