وبلاگ مشرق

زبان‌گشایی اقلیت تحریمی علیه اکثریت قانونی! / کاهشی شدن تقاضای مردم برای خرید شیرینی

سخنگوی گروه سیاسی امنا هنوز بدیهی‌ترین الزامات سیاسی را نمی‌داند. از جمله اینکه نمی‌شود با بدگویی به جنگ "کارنامه خوب" رفت.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کاهشی شدن تقاضای مردم برای خرید شیرینی

زبان‌گشایی اقلیت تحریمی علیه اکثریت قانونی! / کاهشی شدن تقاضای مردم برای خرید شیرینی

علی بهرمند، رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره بازار شب عید شیرینی در تهران گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که قدرت خرید مردم در همه چیز از جمله شیرینی کاهش پیدا کرده است.

او می افزاید: هنوز خرید شیرینی شب عید شروع نشده اما پیش‌بینی می‌شود همان طور که در طول امسال تقاضا برای شیرینی نسبت به سال گذشته کاهشی بود، حتی با وجود تقارن ماه رمضان و نوروز باز هم تقاضا برای شیرینی شب عید امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.

این مقام صنفی همچنین درباره نحوه نظارت بر قیمت ها در صنف شیرینی و قنادی گفته است: هر چند قیمت شیرینی مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شود، اما به هر حال در هر منطقه‌ از رقمی که معمول است نباید فراتر رود و این رقم توسط بازرسان اتحادیه تشخیص داده می‌شود. [1]

*ما قضاوت درباره سخنان رئیس اتحادیه قنادان مبنی بر کاهشی بودن نرخ تقاضا برای شیرینی و علل و عوامل آنرا بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

پر واضح آنکه بازار کالا و خدمات در ایران دچار یک "گرانی بیقاعده" شده است. گرانی عجیب و غریبی که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند و راه رفع آن نیز صرفا و فقط از دالان "نظارت کارای دولت بر بازار و قیمتها" می گذرد.

در بحث کاهشی شدن تقاضای مردم برای شیرینی همچنین باید اذعان کرد که قدرت خرید مردم نسبت به 2 سال گذشته در ابعاد مختلفی کاهش یافته است و مسئولان دولت باید فکری به حال این قضیه بکنند.

***

زبان‌گشایی اقلیت تحریمی علیه اکثریت قانونی کشور!

زبان‌گشایی اقلیت تحریمی علیه اکثریت قانونی! / کاهشی شدن تقاضای مردم برای خرید شیرینی

عمادالدین باقی، از دستگیرشدگان فتنه 88 و شاگرد مرحوم منتظری به تازگی در یادداشتی با عنوان "حاکمیت قسری" که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در طعنه به مشارکت 41 درصدی در انتخابات اخیر، گفته است:

"حکومت اقلیت بر اکثریت هم متزلزل است و با تفنگ و زندان هم نمی‌شود آن را ادامه داد. به قول فلاسفه، القسر لایدوم. (حرکت قسری به حرکت خلاف قواعد طبیعی گفته می‌شود مانند شیئی که برخلاف مسیر جاذبه پرتاب می‌شود و حرکتش دوام نمی‌آورد و اجبارا سقوط می‌کند). تجربه همه کشورها نشان می‌دهد حکومتی که مجبور باشد تمام قوایش را برای خنثی کردن اکثریت ناراضی بسیج کند، برآیند نیروها به جای اینکه پیش برنده باشد، صفر شده و اجازه توسعه به کشور را نخواهد داد. "[2]

* عمادالدین باقی یا خواب است و یا خود را در قبال این حقیقت به خواب زده که اکثریت یک کشور را با "آمار سینوسی یک انتخابات" نمی سنجند و بلکه برای فهم اکثریت بودگی یک ملت به "میزان استحکام قانون" می‌نگرند.

یعنی مادام که در کشوری قانون اجرا می شود و ضمانت های اجرایی لازم برای آن وجود دارد یعنی مردم به میثاق ملی یا همان قانون احترام می گذارند و حاکمیت بعنوان مجری قانون نیز مستظهر به حمایت اکثریت قاطع ملت است. چون توانایی اجرای قانون دارد.

از همین روست که می دانیم و می بینیم که مجلس یا هر نهاد انتخابی دیگر در نظام جمهوری اسلامی ایران با هر میزان مشارکتی در انتخابات پیرامونش اما به پشتوانه قانون تشکیل می شود و قوانینش نیز برای همه لازم الاتباع است.

پس از بیان این حقیقت باید دقت کرد که آقای باقی و دوستان ایشان طی 3 انتخابات اخیر علنا مرتکب "خیانت تحریم انتخابات" شده اند و هیچکس منکر اثرات سوء این خیانت نیست.

خیانتی که امروز شاهدیم حتی بصورت رسمی از سوی لیدر اصلاح طلبان هم اعلام می شود و متأسفانه برخوردی با آن نمی شود!

مشرق از چند سال پیش با رصد توطئه تحریم انتخابات؛ ضمن معرفی بانیان این توطئه به مردم کرارا بیان کرده بود که مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک امتیاز است لکن تعیین کننده چیزی نیست و مادام که قانون در کشور جاری است یعنی حاکمیت دارای پشتوانه ای قاطع و اکثریتی است.

***

منتخبی که مصداق "رأی بد" است

عبرت معاون سیاسی صداوسیما برای زریبافان!

زبان‌گشایی اقلیت تحریمی علیه اکثریت قانونی! / کاهشی شدن تقاضای مردم برای خرید شیرینی

مسعود زریبافان، سخنگوی گروه سیاسی امنا در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین به رقابت های انتخاباتی اشاره کرده و گفته است: در حال حاضر افرادی که صلاحیت آنها از طرف شورای نگهبان تأیید شده با تشویق، تطمیع و تهدید آنها را از گردونه انتخابات خارج می‌کنند و این امر باعث می‌شود ظرفیت‌ها کاهش پیدا کند و رقابت هم خیلی جدی نباشد، لذا حذف افراد تایید صلاحیت شده، توسط پدرخوانده‌ها را من دیکتاتوری حزبی و جناحی می‌دانم که از دیکتاتوری‌های نظامی بدتر است. حتی اگر فردی آمده و می‌خواهد هزار رأی بیاورد، اجازه بدهیم، بیاید بالاخره او هم یاد می‌گیرد که چگونه وارد عرصه سیاست شود. بنابراین مخالف این نکته هستم که عده‌ای تصور می‌کنند اول و آخر سیاست و مدیریت خودشان هستند و باعث حذف دیگران می‌شوند.

او می افزاید: در این دوره از انتخابات مجلس، عده‌ای از افراد می‌گفتند، اگر چندتا گروه بیایند، رأی اصولگرایان شکسته می‌شود، دیدیم که آراء تقسیم شد و اتفاقا نتیجه خوب بود و وزن ائتلاف های مختلف معلوم‌ شد. همچنین می‌گفتند با چند لیسته شدن، ممکن‌ است اصلاح طلبان رای بیاورند، چه اشکالی دارد اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده رأی بیاورد؟ و همانطور که گفته‌ام‌ یک‌اقلیت قوی را در مجلس به وجود بیاورد؟ [3]

*درباره اظهارات زریبافان بیان چند نکته ضروریست:

اولا او باید سند خود درباره خارج شدن برخی نامزدها از عرصه رقابت های انتخاباتی با تطمیع یا تهدید را ارائه کند... این کدام نامزد انتخاباتی بوده که در همین ابتدای کار با تهدید و تطمیع از دور خارج شده و توانایی حرف زدن و اعتراض هم ندارد؟

ثانیا زریبافان در حالی تقلا کرده امر موهومی به نام پدرخوانده ها را پررنگ کند که نگفته نامزدهای مورد اشاره او وقتی توسط پدرخوانده ها حذف شده اند (یعنی داخل لیست قرار نگرفته اند) پس چرا منفردا وارد عرصه انتخابات نشده اند؟ سوالی که می تواند سنجه دقیقی به دست بدهد در این باره که اظهارات زریبافان درباره وجود چیزی به نام پدرخوانده؛ حرفهای دقیق هستند یا سخنان محفلی!

ثالثا در ماجرای وحدت و شکسته شدن آرا پر واضح است که زریبافان متوجه اصل ماجرا و فلسفه آن نیست و از همین رو به رخدادهایی مثل رأی آوری رسایی در تهران عبارت "نتیجه خوب"(!) را اطلاق می کند.

مسئله وحدت لزوما کارکردی رقابتی ندارد بلکه کارکرد محتوایی نیز دارد و مردم را از "رأی بد" باز می دارد. چیزی که البته زریبافان متوجه آن نیست!

لازم به توضیح است که ائتلاف شورای هماهنگی نیروهای انقلاب طی 20 سال گذشته توانسته در قالب های مختلف خود کارنامه و مدیران مطلوبی را به جامعه ایران عرضه کند و از این نظر کاملا خوشنام است.

گروه های سیاسی دیگر باید بیاموزند که رقابت با کارنامه خوب دیگران صرفا با ارائه کارنامه بهتر میّسر است و از مسیر بدگویی و ترویج اباطیل چیزی عاید آنها نخواهد شد.

تجربه معاون سیاسی سازمان صداوسیما که عملکرد محفلی و تخریبگرانه وی منجر به تذکرات سطح بالا و عزلش شد باید برای امثال زریبافان یک درس بزرگ باشد.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1457652

2_https://www.etemadonline.com/tiny/news-654131

3_khabaronline.ir/xkZLH

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان