جبران عقب‌ماندگی در ۱۴۰۳

۱۴۰۳ سال ‌بورس است؟

شماره روزنامه: ۵۹۷۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۴ ...

 ریسک‌های بزرگ و کمرشکنی مانند سیاست‌های انقباضی دولت و نرخ بالای بهره را با خود به سال‌جدید خواهد برد اما محرک‌ها نیز کم نیست. تحلیلگران خوشبین هستند که با توجه به آمادگی بنیادی و تکنیکال بازار با ظهور محرکی قوی مانند افزایش تدریجی نرخ دلار نیمایی بازار سرمایه می‌تواند سال‌1403 را به کام خود به پایان ببرد و عقب‌ماندگی‌‌‌‌‌اش نسبت  به  بازارهای موازی  را  نیز جبران کند.

 جبران عقب‌ماندگی در 1403

علی حیدری copy

علی حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه: با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که همواره مورد‌توجه بازار است و حتی می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتوری است که می‌تواند وضعیت بازار را نشان دهد ارزش معاملات است، گفت: در روزهای آخر سال ‌میانگین ارزش معاملات بین 4 تا 5‌هزار ‌میلیارد‌تومان بوده‌است و این ارزش معاملات به این معنی است که بازار از رونق بیشتری نسبت به دوماه گذشته که ارزش معاملات 3همت بود، برخوردار است. وی ادامه داد: موضوع دیگر صف خرید‌نشدن یک دست تمام صنایع بازار سرمایه است که نشان می‌دهد ما همچنان ریسک نرخ بهره را داریم. بانک‌ها در حال‌حاضر 35‌درصد سود بدون‌ریسک می‌دهند و بانک‌مرکزی تمام تلاش خود را می‌کند سیاست‌هایی اعمال کند که تورم را کنترل کند و در جریان این سیاست‌ها در تمام بازارها رکود ایجاد شده‌است.

در این میان بورس نسبت به سایر بازارها عقب‌ماندگی دارد که این عقب‌ماندگی را حداقل در 10 سال‌گذشته همیشه جبران کرده و این‌بار هم قطعا جبران خواهد کرد، منتها زمان آن مشخص نیست. این تحلیلگر افزود: چیزی که باعث‌شده بازار از رونقی که تحلیلگران انتظار داشتند برخوردار نباشد، ریسک نرخ بهره است؛ این موضوع باعث‌شده ورود پول‌های بزرگ به بازار سخت شود. به‌نظر می‌رسد بانک‌مرکزی مقداری نرخ را کاهش دهد اما نه آنقدر که تورم‌زا باشد چون مهم‌ترین هدف اقتصادی دولت کنترل تورم و دلار است، با این‌وجود نسبت به دو ماه گذشته ارزش معاملات بهتری را شاهد هستیم و وضعیت بهتری داریم. حیدری گفت: جنس بازار سرمایه همیشه متفاوت است، الان جنس بازار با سه ماه پیش و یک سال‌گذشته متفاوت است.

جنس بازار این روزها به این‌صورتی است که گروه به گروه و تک نمادها مورد‌توجه قرار می‌گیرند. برای مثال الان در گروه خودرویی می‌بینیم که نماد خودرویی بازدهی 35‌درصدی داشته اما سایر نمادها اینطور نبودند. اینطور نبوده که چون خودرو خبر تغییر مدیریت یا افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها یا فروش سهام تودلی داشته، کل صنعت رشد کند و رشد‌ها را در تک نمادها شاهدیم. یا مثلا پیش‌بینی می‌شد با انتشار خبر تجدید اریابی دارایی‌ها با توجه به جلسه بانک‌مرکزی با سایر بانک‌ها کل گروه سبز شود اما دیدیم که اینطور نشد و فقط سه نماد از این گروه مورد‌توجه بودند. در سایر گروه‌ها نیز وضعیت همینطور است. جنس بازار الان به این‌صورت است که به دلیل ریسک کلی که وجود دارد کل بازار را رشد نمی‌دهند ولی در گروه‌های مختلف با خبرهایی که می‌آید تا چند روز برخی از نمادها سبز هستند. معمولا چنین بازاری بعد از یک خبر خوب بزرگ و ظهور یک محرک قوی شروع به رشد خواهد کرد. این تحلیلگر درخصوص وضعیت بازار سرمایه در سال‌آینده نیز گفت: بانک‌مرکزی نمی‌تواند به افزایش مداوم نرخ بهره ادامه دهد، بنابراین یا افزایش نرخ را متوقف می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد. یکی از راه‌های که می‌توان تورم را کنترل کرد افزایش سرمایه‌گذاری است و افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌تواند تورم را کنترل کند به همین دلیل فکر نمی‌کنم در سال‌آینده بانک‌مرکزی از سیاست افزایش نرخ بهره کوتاه بیاید و سطح نرخ بهره را ثابت نگه دارد یا کاهش دهد، اما در هر صورت سال‌بعد را سال‌خوبی برای بازار می‌بینم به این جهت که وقتی متد تحلیلی بنیادی را برای تحلیل بازار ملاک قرار دهیم، با دلار 50‌هزار‌تومانی در تحلیل‌ها عمده نمادها را P/E ‌  4یا 5 در می‌آوردیم. وی افزود: وقتی پیش‌بینی این است که در سال‌آینده با فرض اینکه ترامپ روی کار نیاید دلار بین 70 تا 80‌هزار‌تومان باشد و وقتی با دلار 50‌هزار‌تومانی P/E‌ حدود4 داریم با دلار 70هزار‌تومان P/E بازار خیلی پایین‌تر می‌آید و کلیت بازار و مخصوصا صادراتی‌ها رشد خوبی خواهند داشت، چراکه این به‌معنای رشد درآمدی بسیار خوب برای سال‌آینده است و پول هوشمند است و قطعا به سمت سهام ارزان و جذاب جذب خواهد شد و بازار عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد آمد. به‌نظر خودرو و قطعات، بانکی‌ها و احتمالا با حذف ارز دارویی‌ها این گروه نیز به کانون توجهات می‌آیند و نمادهای خوبی در آنها پیدا می‌شود.

رشد آرام و متعادل در سال‌جدید

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه قبل از هر پیش‌بینی باید دید در موقعیت فعلی چه موضوعی می‌تواند محرک رشد بازار بعد از صعود اندکی که در بهمن ماه داشت شود، گفت: با توجه به عبور از چالش‌های عمدتا داخلی پیش‌روی بازار سرمایه ناشی از سیاست‌های بانک‌مرکزی به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه آماده رشد است اما نیازمند یک محرک قوی است. در موقعیت فعلی با توجه به رشد اندک قیمت دلار نیمایی ولی خبر مهم ورود آن به کانال 40هزار‌تومان است که  می‌توان خوشبین بود جلوی تثبیت نرخ فروش نیمایی دوم گرفته‌شده و احتمالا در آینده هم شاهد رشد باثبات آن البته با نرخ کمتر از تورم در سطح اقتصاد باشیم و در صورت وقوع این رخداد احتمالی خوش‌بین هستم که بازار سرمایه هم موج جدید حرکتی خود را رو به بالا شروع کند.

وی افزود: با توجه به پایین‌تر‌بودن نرخ فروش متاثر از نرخ دلار نیمایی و به‌تبع آن قیمت بسیار پایین تابلوی معاملات امیدواریم در آینده نزدیک بازار سرمایه نیز بتواند جاماندگی خود را تا حدود قابل‌توجهی جبران کند و در ادامه حرکت اخیر خود در انتهای سال ‌و در بهار پیش‌رو شاهد صعود بازار سرمایه باشیم. در مجموع به رشد بازار خوشبین هستم. میرزایی ادامه داد: البته باید توجه داشت که رشد قبلی دلار نیمایی در ابتدای امسال جهش‌وار بود و به‌رغم مخالفت سنگین رئیس‌کل بانک‌مرکزی و همراهان و همفکران او در آن زمان دلار 28‌هزار و 500‌تومانی با توجه به هجمه منطقی که از سوی رسانه‌ها و فعالان بازار شکل‌گرفت،  به 38‌هزار و 500‌تومان افزایش یافت و این رشد 40‌درصدی طبیعتا بازار سرمایه را با استقبال زیادی روبه‌رو کرد و شاخص‌کل تا محدوده دو‌میلیون و 500‌هزار‌واحدی یعنی بیش از 40‌درصد رشد را ثبت کرد و بعید است در موقعیت فعلی بانک‌مرکزی سیاست جهش دلار نیمایی را پیش بگیرد، با توجه به اینکه فکر می‌کنند شوک قیمتی وارد می‌کند(هرچند لزوما این اتفاق نمی‌افتد).  این تحلیلگر تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمالا شاهد رشد آرام دلار نیمایی خواهیم بود می‌توان خوشبین بود که تقریبا همپا با تورم رشد دلار نیمایی نیز رخ دهد و متناسب با آن به مرور بازار سرمایه نیز واکنش نشان دهد و رشد آرام و متعادلی را شاهد خواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان