ممنوعیت ورود کارگران فلسطینی به اسرائیل، ضرر اقتصادی به دو طرف

نرخ بیکاری در کرانه باختری فلسطین، بیش از دو برابر شده و از ۳۰ درصد فراتر رفته است.

ممنوعیت ورود و کار کارگران فلسطینی در اسرائیل و تاثیرات آن، موضوع گزارش خبرگرازی رویترز است.

به گزارش عصرایران،  هزاران فلسطینی هر روزه از کرانه باختری و غزه به اسرائیل می آمدند و در کارگاه های ساختمانی کار می کردند اما بعد از 7 اکتبر (زمان حمله حماس به اسرائیل) و جنگ اسراییل علیه غزه، مقامات اسرائیلی، ورود کارگران فلسطینی را ممنوع کردند.

به گفته رویترز، این موضوع هم حدود 200 هزار کارگر فلسطینی را از درآمد خوب محروم کرد هم باعث شد کارگاه های ساختمانی در اسرائیل متوقف شوند.

رویترز در گزارش با تیتر "غیبت کارگران فلسطینی در کارگاه های ساختمانی اسرائیل از نظر اقتصادی به ضرر اقتصادی دو طرف است" نوشت:

صدای برش تیغه اره برقی بر روی لوله های فلزی در گوشه ای از سوله ای که در تپه های قدس / اورشلیم در حال ساخت است بلند می شود. در آن سوی کارگاه تاریک، دو کارگر مشغول کار هستند. غیر از این، کارگاه کاملا خالی است.

تا قبل از جنگ غزه، هزاران کارگر فلسطینی هر روز برای کارکردن از کرانه باختری و غزه وارد اسرائیل می شدند و شب به خانه خود باز می گشتند. کرانه باختری با جمعیت 3 میلیون نفر فلسطینی تحت اداره غیرنظامی دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان) به ریاست محمود عباس است. این منطقه در اشغال نظامی ارتش اسرائیل است.

منطقه غزه هم با جمعیت 2.3 میلیون نفری تحت اداره دولت حماس است ولی هم اکنون جنگ ادامه دارد. در حال حاضر نیروی زمینی ارتش اسرائیل شمال و مرکز منطقه غزه را اشغال کرده است.

عکس آرشیوی - ورود کارگران فلسطینی به اسرائیل

ورود کارگران فلسطینی به اسرائیل

اکنون تنها 25 کارگر در این ساختمان سه طبقه مشغول به کار هستند، در حالی که شش ماه پیش 125 کارگر در آن مشغول به کار بودند.
اینجا یکی از کارگاه های ساختمانی اسرائیل است که قبلا محل کار کارگران فلسطینی بود.

کارگران غایب در این کارگاه از جمله حدود 200 هزار فلسطینی هستند که روزانه از کرانه باختری به اسرائیل می آمدند. علاوه بر این، 18 هزار و 500 کارگر فلسطینی هم روزانه از غزه برای کار به اسرائیل می رفتند اما از زمان آغاز جنگ غزه، اسرائیل به دلیل نگرانی امنیتی، ورود همه آنها را ممنوع کرد. این موضوع باعث ایجاد خسارت اقتصادی برای دو طرف شد.

در میان این کارگران، حدود 80 هزار فلسطینی وجود دارند که در آهن‌کاری، کف‌سازی و گچ کاری تخصص دارند. آنها معمولاً کارهای مقدماتی سخت را در اکثر کارگاه های ساختمانی اسرائیل انجام می‌دهند.

 

عکس آرشیوی - ورود کارگران فلسطینی به اسرائیل

ورود کارگران فلسطینی به اسرائیل

برای فلسطینی‌ها، این به معنای محروم کردن ناگهانی خانواده‌ها از درآمد کارگرانی است که می‌توانند در اسرائیل دستمزدی چند برابر بیشتر از منطقه شان دریافت کنند.

"محمد دبوس" که سال هاست از روستای خود در نیلین در شمال کرانه باختری برای کار ساختمانی به اسرائیل می رفت گفت: "وابستگی و کار اصلی ما در اسرائیل است... درباره کارگران، نابود شدند. یعنی من یکی از افرادی هستم که نابود شدم. من دو فرزند دانشگاهی دارم... یعنی کارگر وابسته به اسرائیل می ماند. وقتی کار نیست، از ما چه انتظاری دارید؟

او ادامه داد: چاره ای برای کارگر نیست که باید برای زن و بچه اش پول بیاورد. اکثر کارگران اینجا تعهداتی دارند. یکی با چک (قرض گرفتن) خانه ساخت، آن یکی با چک ماشین خرید... همه اینها نابود شدند.

مقامات اسرائیلی گفته اند به دنبال وارد کردن نیروی کار از دیگر کشورها برای پرکردن جای کارگران فلسطینی هستند. تاکنون خبرهایی درباره وارد کردن کارگر از هند منتشر شده است.

"محمد" کارگر فلسطینی که در کارگاه های ساختمان سازی در اسرائیل کار می کرد گفت: هیچ کس جای ما را پر نمی کند، کسی جای کارگر فلسطینی را نمی گیرد، هیچکس جای ما را پر نمی کند. اولین چیز این است که کارگر خارجی وقتی می آید پول به خارج از کشور می رود اما پول ما همین جا باقی می ماند و اینجا خرج می شود. دومین موضوع زبان است.
منظور او این است کارگران خارجی در اسرائیل زبان نمی دانند. بسیاری از کارگران فلسطینی، زبان عبری می دانند و بسیاری از اسرائیلی ها عربی بلدند.

حذف دستمزدهای این دسته از کارگران تأثیر منفی اقتصادی جنگ غزه و ناآرامی در کرانه باختری را تشدید کرد.

گزارش سازمان بین المللی کار قبل از این اعلام کرد انتظار می رود بیکاری در کرانه باختری و غزه به بیش از 50 درصد افزایش یابد و در مجموع 500 هزار شغل از بین برود.

بیش از دو سوم فلسطینی هایی که قبل از جنگ غزه در اسرائیل کار می کردند، در بخش ساختمانی و ساخت و ساز، فعال بودند.

بلومبرگ نوشت: غیبت کارگران فلسطینی در اسرائیل می تواند 1.5 تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی اسرائیل در سال آینده هزینه داشته باشد.
وزارت دارایی اسرائیل گفته بود: جلوگیری از کارگران فلسطینی در بخش‌های ساختمانی، کشاورزی و صنعتی اسرائیل منجر به ضرری معادل 840 میلیون دلار در ماه برای اسرائیل می‌شود.

بلومبرگ هم گزارش داد: "فادی ساجدیه" یک کارگر ساختمانی از شهر رام الله در کرانه باختری است. او تا قبل از این در اسرائیل کار می کرد اما اکنون مانند 150 هزار کارگر دیگر، بیکار است.

فادی 37 ساله گفت: "من تنها نان آور خانواده ام هستم... هم اکنون به جز خریدهای ضروری، خرج دیگری نمی کنیم".

عکس آرشیوی - کار کارگران فلسطینی در کارگاه های ساختمانی در اسرائیل

کار کارگران فلسطینی در کارگاه های ساخت و ساز اسرائیل

به دلیل ادامه ممنوعیت ورود کارگران فلسطینی، کارگاه‌های ساختمانی در سراسر اسرائیل متوقف شده‌اند. ممنوعیت ورود کارگران فلسطینی همچنان پابرجاست و هیچ پایانی برای لغو آن دیده نمی شود. این وضعیت، بخش ساخت و ساز اسرائیل را به کانون بحران اقتصادی تبدیل کرده است.

اقتصاد اسرائیل پس از جنگ غزه تقریباً 20 درصد کوچک شده است. پس از حمله حماس در 7 اکتبر، مقامات اسرائیل به دلیل نگرانی های امنیتی، مرز با کرانه باختری و غزه را به طور کامل بستند. از آن زمان، تل آویو درصد کارگران خارجی مجاز به ورود به اسرائیل را سه برابر کرده و به 65 هزار نفر رسانده است که بیشتر آنها از هند و سریلانکا هستند اما تاکنون تنها 850 کارگر وارد شده اند.

وزارت دارایی اسرائیل تخمین می زند غیبت کارگران فلسطینی در بخش های ساختمانی، کشاورزی و صنعتی اسرائیل باعث زیان تولید 3 میلیارد شیکل (واحد پول اسرائیل و معادل 840 میلیون دلار) در ماه می شود.

 نرخ بیکاری در کرانه باختری فلسطین، بیش از دو برابر شده و از 30 درصد فراتر رفته است. جایی که 17 هزار فلسطینی در شهرک های یهودی نشین کار می کنند.

قبل از جنگ، یک پنجم کارگران کرانه باختری در اسرائیل یا شهرک‌های آن کار می‌کردند؛ به گفته سازمان ملل متحد آنها بیش از دو برابر میانگین دستمزد محلی دریافت می‌کردند. کل درآمد آنها سالانه حدود 4 میلیارد دلار بود که معادل یک چهارم تولید ناخالص داخلی (تشکیلات خودگردان فلسطین) است.

اشتغال کارگران فلسطینی از کرانه باختری و غزه در اسرائیل به تدریج در دو دهه گذشته افزایش یافت.  بخشی به دلیل تقاضا برای کارگران کم دستمزد در اسرائیل است. 

در حمله 7 اکتبر / 15 مهر گذشته حماس به اسرائیل، 1200 نفر کشته و حدود 250 نفر به اسارت گرفته شدند. بعد از آن ارتش اسرائیل جنگ گسترده ای را علیه حماس و غزه آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. این جنگ تاکنون بیش از 30 هزار کشته در غزه به جا گذاشته که اکثریت آنها افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان