وبلاگ مشرق

سه میراث گرانقیمت رئیسی برای دولت بعد/ صحبت‌های ظریف درباره شهدای وزارت خارجه

محمدجواد ظریف در گرامیداشت یاد "شهید امیرعبداللهیان"، وزیر فقید امور خارجه؛ ‌ سخنان مهمی را در تمجید از شهدا و ایثارگران وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

صحبت‌های مهم ظریف درباره شهدای وزارت خارجه

سه میراث گرانقیمت رئیسی برای دولت بعد/ صحبت‌های ظریف درباره شهدای وزارت خارجه

محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه در مصاحبه‌ای پیرامون حادثه شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش؛ به شهید امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید کشورمان اشاره کرد و گفت:

"وزارت امورخارجه مفتخر بوده که شهید امیرکبیر، شهید دکتر فاطمی و شهید رجایی که مدتی کوتاه سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده داشتند و امروز شهید امیر عبداللهیان را به ایران تقدیم کرده است. "

به گزارش ایلنا، ‌ او می‌افزاید: می‌دانید تعداد ایثارگران وزارت امور خارجه قابل توجه است و 40 درصد از کارمندان وزارت خارجه از ایثارگران هستند و شهید امیرعبداللهیان یکی از ایثارگران ما در وزارت خارجه بود که در جبهه شیمیایی شد و امروز این توفیق را پیدا کرد که به فیض بزرگ شهادت نائل شود."[1]

*جز این هم نیست که افتخار وزارت خارجه به شهدایی است که برای پیشرفت اسلام و ایران تلاش کردند.

شهدایی که وزیر فقید "امیرعبداللهیان" نیز به خیل آنها پیوست و نامش را بر جریده عالم جاودانه کرد.

بسیاری از کسانی که در حوزه رسانه و سیاست با شهیدامیرعبداللهیان آشنایی داشتند، نمی‌دانستند که این خادم ملت از جانبازان عزیز شیمیایی نیز بوده است.

باشد که فروتنی و مجاهدت‌های این شهید عزیز؛ به بهای گزافی در نزد حق‌تعالی خریداری شود.

***

روش‌ها و رفتارهایی از رئیس‌جمهور فقید که باید در دولت جدید ادامه یابد

انتخابات 50 روز بعد؛ یک مدیر جهادی با 3 میراث رئیسی

سه میراث گرانقیمت رئیسی برای دولت بعد/ صحبت‌های ظریف درباره شهدای وزارت خارجه

سانحه هوایی بالگرد حامل رئیس‌جمهور و درگذشت شهادت‌گونه وی اگرچه برای ایران و ایرانی یک حادثه تلخ بود و سبب تألمی عمومی شد اما رسم دنیا این است که باید از هر حادثه‌ای عبرت گرفت و پل جدیدی برای پیشرفت و تعالی ساخت.

همان مسیری که رئیس‌جمهور فقید هم بر همان پای گذاشت و اکنون نوبت مردم است که بر همان طریق راه بسپرند.

رئیسی در طول 3 سال دولت‌داری خود و در کنار کارنامه‌ای که بر جا گذاشت البته دستاوردهایی را هم برای سیاست ایران و مردم پدید آورد که باید در دولت جدید و در برنامه‌های رئیس‌جمهور جدیدی که 50 روز دیگر روی کار خواهد آمد نیز ادامه یابند.

آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی به این مثبتات است...

*یکی از وجوه مثبت دولت رئیسی "ابراز تقیّد به ولایت فقیه، مردم و ارزش‌ها" بود.

این ابراز تقیّد که در مقابل صفت بد مخالف‌خوانی قرار دارد؛ سبب نزدیکی قلوب به یکدیگر بود و خوب است دولتی که 50 روز بعد مشخص خواهد شد به این صفت نیز شناخته شود.

"سفرهای استانی رئیس‌جمهور" وجه مثبت بعدی بود که ثمرات زیادی در روان مردم داشت و اگرچه همه دیگر رؤسای جمهور سابق نیز آنرا انجام می‌دادند لکن سفرهای استانی در دولت رئیسی پررنگ‌تر بود.

مردم انتظار دارند که دولت آینده علاوه بر مواردی مثل کارآمدی و مدیریت جهادی؛ در بحث سفرهای استانی نیز سنگ تمام بگذارد.

"التزام به ارزش‌های شرعی و عرفی کشور" نیز صفت بارز دیگری بود که رئیس‌جمهور فقید به آن متّصف بود.

به عیان دیده می‌شد که در دولت رئیسی بر مقولاتی مثل حجاب، وظایف قانونی پلیس، لزوم قانونمندی هنرمندان سینما و توجه به محرومان تأکید وجود دارد.

دولت کارآمد و جهادی 50 روز بعد که فقط با "رأی خوب" از سوی مردم انتخاب می‌شود؛ اگر این 3 میراث رئیسی را نیز با خود به همراه داشته باشد؛ ‌ تبدیل به یک دولت تراز خواهد شد.

گفتنیست، مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت سانحه هوایی اخیر تأکید کردند:

"جناب آقای مخبر(معاون اول رئیس‌جمهور) طبق اصل 131 قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. " +

***

چرا باید به یک نامزد کارآمد و مقتدر رأی داد؟

سه میراث گرانقیمت رئیسی برای دولت بعد/ صحبت‌های ظریف درباره شهدای وزارت خارجه

مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اخیرا طی سخنانی با بیان اینکه وقتی طلاق اتفاق می‌افتد نیاز به مسکن را یک واحد بیشتر می‌کند، گفته است:‌ معتقدیم در شهر تهران در یک دوره 10 ساله بایستی حدود 1.5 میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز زوج‌های جوان در 10 سال 435 هزار واحد و تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز مهاجرین 93 هزار واحد است و در مجموع حدود یک میلیون و 400 هزار واحد نیاز مسکن در شهر تهران به ما تکلیف شده که در شهر تهران در یک دوره برای این که بتوانیم بافت‌های فرسوده را نوسازی کنیم و نیاز مسکن را در بعد کم مهاجرین، بعد زیاد ازدواج و ولادت و جلوگیری از فرسودگی کلی در تهران تامین کنیم باید بتوانیم تعداد مورد نیاز مسکن را تولید کنیم.

هدایت تصریح می‌کند: عدم تناسب میان عرضه و تقاضا و قرارگیری 42 درصد از خانوارهای شهر تهران زیر خط فقر، موضوع دیگری است که نیاز مسکن را تشدید می‌کند.

او همچنین گفته است: اعتقاد داریم که در شهر تهران در یک دوره 10 ساله بایستی حداقل 1.5 میلیون واحد مسکونی ساخته شود که ما در این دوره توانستیم زیرساخت‌های لازم برای ساخت 200 هزار واحد را در شهر تهران فراهم کنیم.

هدایت با بیان اینکه معتقدیم بایستی ساخت مسکن در شهر تهران تبدیل به یک جریان پایدار شود، در اشاره به واحدهای مسکونی مازاد در تهران نیز اضافه کرد: این واحدها عموما در مناطق شمال تهران قرار دارند که خیلی با آن گروه هدفی که ما به دنبالش هستیم که صاحبخانه کنیم، همخوانی ندارند.[2]

*اطلاعات و موارد موجود در سخنان این مقام مسئول در بحث مسکن؛ یک گزینه را کاملا هویدا می‌سازد.

و آن لزوم ایجاد دولتی مقتدر با رئیس‌جمهوری دارای کارنامه اجرایی است که بتواند گزینه‌های راه حل مشکل مسکن را با اقتدار در معادله قرار دهد و با اجرائیات قوی؛ مردم را به حل معضل مسکن و گرانی آن امیدوار سازد. ضمن اینکه در مقابل مشکل خط فقر نیز حصاری ضخیم ایجاد کند و به تقویت سبد معیشت خانوار و مسکن آنها بپردازد.

در راهبرد مذکور البته باید توجه داشت که باید فکری به حال مهاجرت به تهران نیز بشود و جلوی مهاجرت بی‌رویه به پایتخت ایران با تدابیری اقناعی گرفته شود.

باید بدانیم که راه حل مشکل گرانی صرفا به مردم و "رأی خوب" آنها در انتخابات به گزینه جهادی وابسته است وگرنه مشکل همچنان لاینحل خواهد ماند.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1483411

2_ https://irna.ir/xjQCpc

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان