ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی:

جریانات تکفیری بنیه‌های علمی و اقتصادی جهان اسلام را هدر می‌دهند

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس پژوهشکده حج و زیارت جریانات تکفیری را عامل ایجاد اختلاف میان مسلمانان برشمرد و عنوان کرد: این جریانات بنیه‌های علمی و اقتصادی جهان اسلام را به شدت با مشکل روبرو می‌کنند و این منابع را هدر می‌دهند.


حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی علیزاده موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی امروز جهان اسلام مسئله تکفیر است، این مسئله مانند آفت و غده سرطانی در حال ضربه زدن به پیکر و بدنه اسلام است.



وی ادامه داد: مسئله تکفیر در چند محور به مسلمانان آسیب می‌رساند، محور اول مربوط به مسائل داخل جهان اسلام است که باعث اختلاف شدید میان مسلمانان می‌شود و از جهتی دیگر باعث دامن زدن به فرقه‌گرایی در درون جهان اسلام می‌شود؛ همچنین بنیه‌های علمی و اقتصادی جهان اسلام را به شدت با مشکل روبرو می‌کند و این منابع را هدر می‌دهد.



فعالیت جریانات تکفیری منجر به اسلام‌هراسی می‌شود



رئیس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: محور دومی که مسئله تکفیر به آن ضربه می‌زند برون دینی است در حقیقت فعالیت جریانات تکفیری باعث اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی می‌شود، این مسئله باعث شده است که اسلام در جهان به عنوان یک دین خشن معرفی شود؛ این در حالی است که کشورهای استعمارگر به صورت ویژه‌ای به دنبال این هستند که اسلام را به عنوان یک دین خشن، خون‌ریز و ستیزه‌گر در جهان معرفی کنند.



علیزاده موسوی بیان کرد: با توجه به این وضعیت متاسفانه تکفیر ابعاد وسیعی پیدا کرده است که اوج آن را در کشورهای اسلامی مانند پاکستان، عراق و افغانستان و سوریه مشاهده می‌کنیم که هر روز شاهد این هستیم که مسلمانان زیادی با بهانه تکفیر و خارج شدن از اسلام به خاک و خون کشیده می‌شوند، در حالی که همه اهل قبله هستند.



وی تصریح کرد: این وضعیت علمای جهان اسلام به ویژه مرجعیت شیعه را به این فکر واداشت که باید یک موضع اساسی و رسمی در مقابل این جریان خشن در اسلام بگیرند و به صورت رسمی به این مسئله ورود پیدا کنند و راه‌حل‌هایی برای حل این معضل در داخل جهان اسلام ارائه کنند.



رواج مسئله تکفیر در جهان اسلام ناشی از جهل است



رئیس پژوهشکده حج و زیارت تصریح کرد: مشکل تکفیر ناشی از جهل است، بسیاری از افرادی که دست به این رفتارهای خشن و شنیع می‌زنند، معمولا جاهل هستند که باید برای اینها اتمام حجت شود که این کارهایی که انجام می‌دهند، موافق اسلام نیست؛ بنابراین عدم شناخت مسلمانان از این جریان‌هاست که باعث روی آوردن آنها به این تفکر و رویکرد می‌شود.



مبانی اعتقادی جریانات تکفیری باید نقد و تحلیل شود



وی ادامه داد: در حقیقت باید مردم ماهیت و هویت این جریان‌ها را بشناسند، در سایه این شناسایی مردم از آنها فاصله خواهند گرفت، همچنین برای بازداشتن مردم از حرکت به سمت این افکار خشن و ظالمانه باید مبانی اعتقادی جریانات تکفیری مورد نقد و تحلیل قرار بگیرد و در نهایت راه‌های برون رفت از این شرایط بررسی شود.



فعالیت علمای جهان اسلام برای براندازی جریانات تکفیری



دبیر کنگره خطر جریانات تکفیری گفت: در همین راستا آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تصمیم گرفتند که کنگره‌ای را برگزار کنند و از سراسر جهان اسلامی ارباب و علمای مذاهب اسلامی را دعوت کنند و یک صدای جمعی و همگرا با تمام وجود فریاد بزند و پرونده این جریان در جهان اسلام ان شاالله بسته شود.



رئیس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: اما قبل از برگزاری کنگره قرار بر این شد که به طور رسمی و برای جا انداختن این مسئله در جهان اسلامی پیش نشست‌هایی در کشورهای مختلف دنیا برگزار شود که در خلال این پیش نشست‌ها به نوعی موجی در جهان علیه تکفیر ایجاد شود و رسما به نمایندگی از مراجع عظام تقلید در این نشست‌ها مطالبی بیان شود و در نهایت این کنگره در سال آینده در قم برگزار شود.



برگزاری پیش نشست‌های علمی در کشورهای اسلامی



علیزاده موسوی تاکید کرد: مقرر شد هشت تا ده پیش نشست در کشورهای مختلف اسلامی برگزار شود و رسما علمای مذاهب اسلامی در این پیش نشست‌ها دعوت شوند و به بیان نظریات و اندیشه‌های خود در این موضوع بپردازند. در بررسی‌های انجام شده بنا شد که این مسئله از بحران خیزترین منطقه جهان اسلامی در مورد مسئله تکفیر یعنی سوریه شروع شود؛ چرا که حدود 12 هزار کودک در سوریه کشته شدند و بیش از صد هزار نفر انسان در طول دو سال گذشته در سوریه کشته شده‌اند.



برگزاری اولین پیش نشست کنگره جریانات تکفیری در سوریه



رئیس پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد: مسئله مهمی که در سوریه در خلاق برگزاری پیش نشست کنگره جریان‌های تکفیری اتفاق افتاد استقبال بسیار زیاد علمای مذاهب در سوریه بود. تصور نمی‌کردیم که آنها اینقدر پر شور از این مسئله استقبال کنند و به این پیش نشست بیایند و در مورد این مسئله مهم در جهان اسلام نظریات خود را بیان کنند.



وی بیان کرد: در جلسه‌ای که برگزار شد غریب به 120 نفر از علمای شیعه و سنی در سوریه شرکت کردند. شیخ احمد بدرالدین حسوم مفتی عام کشور سوریه که بالاترین شخصیت مذهبی سوریه است از برگزاری این همایش استقبال کرد و در دو دیداری که با ایشان در منزلشان داشتیم به شدت از این مسئله حمایت کرد تقریبا می‌توان گفت هیچ عالم سرشناسی در سوریه نبود که در این نشست شرکت نکند.



رئیس پژوهشکده حج و زیارت تصریح کرد: شبکه‌های المیادین، المنار، الاخباریه، المیسره این نشست را پوشش دادند و پخش کردند اما متاسفانه در فضای ایران علی‌رغم هماهنگی‌های انجام شده پوشش رسانه‌ای لازم در مورد این نشست صورت نگرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان