مشرق گزارش می‌دهد؛

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان/ نمایندگان مخالف و موافق چه گفتند؟

روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم با حضور نمایندگان مردم و اعضای کابینه پیشنهادی در حال برگزاری است.

به گزارش مشرق، جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم شروع شد.

متن و حاشیه روز اول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان+ عکس و فیلم
متن و حاشیه روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان+ عکس و فیلم

نمایندگان مجلس از روز شنبه 27 مرداد به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم می‌پردازند؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر 27 مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی نوبت صبح و بعدازظهر یکشنبه 28 مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسه علنی امروز ابتدا صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و به ترتیب نوبت به سایر وزرای پیشنهادی می‌رسد.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه 31 مرداد خواهد بود.

موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی
 سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 29 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوابق و برنامه‌های نوری قزلجه، وی را حائز صلاحیت لازم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دانستند.

حجت الاسلام ذاکر: نوری قزلجه برنامه خود را برای کاهش مصرف آب ارائه نداده است
سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه به‌عنوان اولین مخالف غلامرضا نوری قزلجه پشت تریبون مجلس رفت.

وی گفت: بنده از استانی آمده‌ام که قریب به ده میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارد و اقتصاد ما نوعاً از کشاورزی است. در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌برداری آمده اما توضیح نداده چگونه می‌خواهد صادرات کشاورزی را به بهره برداری برساند و از چه روشی در این زمینه استفاده کند.

بخشایش: برنامه نوری قزلجه چارچوب فکری ندارد
نماینده مردم اردستان در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنده علاقه مند بودم که گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی حداقل یک شاخص به ما دهد تا ما حداقل وی را با همان یک شاخص ارزیابی کنیم اما وی همه مسائل حوزه کشاورزی را در برنامه خود آورده است، گویا سنگ بزرگ علامت نزدن است.

مصطفوی: برنامه نوری قزلجه در حوزه تأمین امنیت غذایی مطلوب است
مصطفوی در موافقت با نوری قزلجه با اشاره به اینکه برنامه وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی در حوزه تأمین امنیت غذایی مطلوب است، ادامه داد: تحول در حوزه کشاورزی و اصلاح نظام بهره‌وری و آب حوزه کشاورزی از جمله برنامه‌های او است و به اقتصاد جوامع روستایی توجه ویژه دارد.

سبزی: نوری قزلجه روستازاده است و درد کشاورز را می‌فهمد
محمد سبزی نماینده مردم زرندیه و ساوه در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی روستازاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و مشکلات را با پوست و گوشت خود درک می‌کند. در تصویب قوانین برنامه هفتم توسعه نقش داشته است و همینطور که رهبری هم گفته بودند، او معتقد به مبانی انقلاب اسلامی است و اعتقاد قلبی دارد.

کوثری: نوری قزلجه فقط در سطح شهرستان و استان مسئولیت داشته است
اسماعیل کوثری در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: آشنایی با مجموعه وزارتخانه اهمیت زیادی دارد چرا که باید در یک وزارتخانه قراردادها، تصمیمات با سیاست‌های کلان اتخاذ شود. بنده درباره نوری قزلجه همین احساس را دارم که وی آن طور که باید و شاید نمی‌تواند در این سمت عملکرد خوبی داشته باشد. در وزارتخانه باید تصمیمات کلان گرفته شود اما گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در سطح شهرستان و استان مسئولیت داشته است.

نوروزی: نوری قزلجه چگونه می خواهد جلوی واردات بی رویه را بگیرد؟
رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با نوری قزلجه با اشاره به واردات بی رویه گوشت گفت: حذف ارز 4200 تومانی برای عشایر، روستاییان و دامداران مشکلاتی را ایجاد کرد و سوال ما آن است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای برای جلوگیری از واردات به ویژه واردات محصولات کشاورزی دارد؟

نوروزی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نوری قزلجه! شما می‌خواهید با دلالان و سلطان واردات چه کنید؟ 

بیات: قطعی برق و آب به حوزه کشاورزی آسیب زده است
محمد بیات، نماینده مردم خمین، در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عنوان کرد: قطعی برق و آب به حوزه کشاورزی آسیب زده است. لایروبی و مرمت قنات‌ها، هدررفت آب را زیاد می‌کند و در نتیجه برنامه ریزی برای اولویت بخشی به مسائل کشاورزی نیازمند توجه است.

جلالی در حمایت از نوری قزلجه صحبت کرد
محمد جلالی، نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در حمایت از نوری قزلجه صحبت کرد.

غلامرضا نوری قزلجه جهت تشریح برنامه‌های خود پشت تریبون مجلس رفت

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه رأی اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی گفت: در مخالفت با من اعلام شده بود که با بخش آشنایی ندارم و ممکن است در این موضوع دچار مشکل شوم، آشنایی من با کشاورزی بیش از 30 سال است. به عنوان یک روستایی و کشاورز و عضو شورای نظام مهندسی و تحصیل کرده به بخش کشاورزی نگاه کرده‌ام.

وی همچنین، افزود: از وجوه مختلف به بخش کشاورزی نگاه کرده‌ام و جز معدود کسانی هستم که وجوه مختلف بخش کشاورزی را می‌شناسند و زوایای پیدا و پنهان آن را هم می‌دانم.

مشروح سخنان نوری قزلجه را اینجا بخوانید.

رئیس مجلس شورای اسلامی: برنامه هفتم تبدیل به قانون شده است و همه وزرا مکلف به اجرای آن هستند
حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 29 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی، اظهار کرد: بر اساس گزارش رسمی معاونت قوانین مجلس برنامه‌های برخی از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بعضاً 60 تا 70 درصد با برنامه هفتم و اسناد بالادستی منطبق نیست.

محمد باقر قالیباف در ادامه جلسه خطاب به این نماینده، گفت: اخطار شما وارد نیست چرا که قانون برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون شده است و هر فردی که از مجلس رأی اعتماد بگیرد، باید این قانون را اجرایی کند و نباید کسی بر خلاف آن عمل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کار خوبی از سوی مرکز پژوهش‌ها و معاونت نظارت مجلس انجام شد مبنی بر اینکه مغایرت‌های برنامه‌های وزرای پیشنهادی با برنامه هفتم و اسناد بالادستی به آنان اعلام شد تا آنان برنامه‌های خود را اصلاح کرده و به صحن مجلس ارائه دهند.

موافقت کمیسیون حقوقی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری
 علی آذری، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز از موافقت اعضای این کمیسیون با صلاحیت امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری خبر داد.

توضیح مهم رئیس مجلس درباره موافقان و مخالفان وزرا 

حجت الاسلام حمید رسایی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم گفت: روز گذشته عراقچی در صحبت‌های خود با خطاب قرار دادن آقای ثابتی طوری صحبت کرد که انگار نقض برنامه و کارنامه ایشان به معنای زیر سوال بردن ولایت‌پذیری مجلس است.

در این هنگام قالیباف با قطع صحبت‌های رسایی از او درخواست کرد که در دستور مجلس تذکر دهد؛ در این هنگام، رسایی در واکنش به قالیباف گفت که تذکرش در دستور است که رئیس مجلس آن را نپذیرفت.

در پاسخ، رسایی خطاب به قالیباف گفت که شما دیروز اجازه صحبت را ندادید. قالیباف نیز در پاسخ گفت که نمی‌توان تذکری درباره دستور دیروز داد وگرنه خانم سارا فلاحی و آقای ثابتی با استناد به ماده 75 قصد بیان تذکر داشتند که هیچ‌کدام از این تذکرها وارد نبود.


رسایی نیز در واکنش به قالیباف گفت: حالا که اجازه طرح این تذکر را نمی‌دهید، چیز دیگری می‌گویم که ببینم شما برای آن جواب دارید یا خیر.

رسایی با استناد به ماده 204 آیین‌نامه گفت: طبق آیین‌نامه باید قبل از تشکیل جلسه موافقان و مخالفان وزرا برای طرح اظهارات خود ثبت‌نام کنند تا قرعه‌کشی صورت گیرد منتها هیات رئیسه به آن عمل نکرده و نیم ساعت مانده به شروع بررسی صلاحیت هر وزیر، اعلام ثبت‌نام می‌کند و قرعه‌کشی صورت می‌گیرد.

وی خطاب به قالیباف گفت: در این باره چه پاسخ دارید؟ توجیه نکنید و یک کلمه جواب دهید.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر رسایی گفت: تذکر شما بازهم در دستور نبود چون اکنون از بررسی کلیات برنامه عبور کرده‌ایم منتها شما که از پیشکسوتان مجلس هستید می‌دانید که پیش از این در دوره‌های قبلی برای صحبت نمایندگان موافق و مخالف همه وزرا، ثبت‌نام انجام می‌شد و معلوم بود چه کسانی مخالف هستند در نتیجه افراد به سمت نمایندگان مخالف می‌رفتند که چرا مخالفت می‌کنند؛ اکنون کار درست و منظمی صورت گرفته و چند ساعت قبل از آغاز صلاحیت هر وزیر قرعه‌کشی می‌شود.

حاجی دلیگانی: امکان استعلام برخط و آنی در برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری نیست
حسینعلی حاجی دلیگانی به‌عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری پشت تریبون مجلس رفت و عنوان کرد: امکان استعلام برخط و آنی باید در وزارت دادگستری و قوه قضائیه فراهم باشد اما در برنامه وزیر دادگستری نیامده است. در بند «پ» همین ماده قانونی آمده است که سامانه شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی برای مردم شفاف باشد اما در برنامه جنابعالی نیامده است و ما مؤمن و برادر هستیم و به شما می‌گوئیم این برنامه را بیاورید.‌

مشروح سخنان حاجی دلیگانی را اینجا بخوانید. 

اسحاقی: درد ما تحریم نیست بلکه سوء مدیریت‌ و بی‌توجهی‌ها است
سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار داشت: آقای دکتر عارف! اگر به مدیریت و توانمندی شما ایمان نداشتم درد مردم را امروز و اینجا بیان نمی‌کردم. درد ما تحریم نیست که ابزار خباثت دشمن است، بلکه درد ما سو مدیریت‌ها و بی توجهی‌ها است که مشکلات مردم را بیشتر می‌کند.

مشروح سخنان اسحاقی را اینجا بخوانید


نقدعلی در حمایت از برنامه‌های رحیمی پشت تریبون رفت
حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در حمایت از برنامه‌های رحیمی پشت تریبون رفت و نکات خود را بیان نمود.

شهرکی: هیچ انسان منصفی قادر به دفاع از وضعیت سیستان و بلوچستان نیست
فرهاد شهرکی، نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مخالفت با امیرحسین رحیمی اظهار کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان نسبت به آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، از سال 57 تاکنون فاصله زیادی دارد. با توجه به حجم عقب افتادگی نیروها در این استان مطابق شایسته سالاری به کار گرفته نشده‌اند. هیچ انسان منصفی قادر به دفاع از وضعیت استان سیستان و بلوچستان نیست. این به واسطه مدیرانی است که هیچگاه چه در زمان فعالیت و چه در زمانی که صندلی‌ها را ترک کرده‌اند شاهد رسیدگی به رفتار و اعمال آنها نبوده‌ایم.

مشروح سخنان شهرکی را اینجا بخوانید.

توسلی: وزیر پیشنهادی مسئولیت خود را از دادیاری آغاز کرده است
فتح الله توسلی در موافقت با امیرحسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: رحیمی الان وزیر دادگستری است و مسئولیت‌های خود را از دادیاری آغاز کرده و به بالاترین مسئولیت‌ها در قوه قضائیه رسیده است.

وی تاکید کرد: از وزیر دادگستری می‌خواهیم که با مردم تعامل داشته باشد. وزارت دادگستری اهمیت زیادی دارد. در سیاست‌های کلی نظام به صراحت، اصلاح ساختار نظام قضائی کشور در جهت تنظیم عدالت و تحقق حقوق فردی همراه با سرعت و دقت آمده است. کاهش مراحل دادرسی و یکسان سازی آئین دادرسی هم در سیاست‌های کلی آمده است و قریب به 22 سال از این قانون می‌گذرد و ما از رحیمی می‌خواهیم که به این موضوعات اهتمام داشته باشد.

مشروح سخنان توسلی را اینجا بخوانید.

صباغیان: رحیمی تعامل خوبی با مجلس دارد
محمدرضا صباغیان بافقی به‌عنوان آخرین نماینده موافق با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: ما به وزیر پیشنهادی دادگستری رأی می‌دهیم، اما انتظاراتی هم از وی داریم چرا که مهم‌ترین رسالت وزارت دادگستری ایجاد ارتباط و تعامل بین قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی است. وزارت دادگستری باید پویایی و چابکی لازم را داشته باشد.

مشروح سخنان صباغیان را اینجا بخوانید.

رحیمی: تمام سمت‌های قضائی را طی کرده‌ام
امیرحسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری دولت چهاردهم به توضیح برنامه‌های خود پرداخت.

وی عنوان کرد: من قاضی دادگستری هستم و تمام سمت‌های قضائی را طی کرده‌ام. به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شدم و از طرف مجلس به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات انتخاب شدم. لذا هیچ زمانی از مجلس جدا نشدم. زمان ریاست قوه قضائیه آقای رئیسی معاون ایشان شدم.

رحیمی خاطرنشان کرد: ریاست محترم قوه قضائیه اعتماد کاملی به تعامل مجلس و دولت دارند. اگر ریاست قوه قضائیه اعتقادی به تعامل نداشته باشند وزیر دادگستری نمی‌تواند این تعامل را ایجاد کند. در دوره قبل رئیس قوه قضائیه با همه کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها جلسه داشتند. نقص بسیار جدی ای در تعامل با نمایندگان مجلس در سطح شهرستان‌ها وجود دارد. برنامه ما تثوبت تعامل با نمایندگان در سطح شهرستان است که برای اجرای حق و عدالت، وزیر دادگستری با مدیران قضائی ارتباط داشته باشد.

مشروح سخنان رحیمی را اینجا بخوانید.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع
ابراهیم رضایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت امیر عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را قرائت کرد.

وی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اکثریت آرا، صلاحیت امیر نصیرزاده را برای تصدی این وزارتخانه تأیید کردند.

سعیدی: کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع موافقت کرد
زهرا سعیدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت امیر عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با رأی قاطع، امیر نصیرزاده را فردی حائز شرایط لازم برای تصدی این وزارتخانه دانستند.

جلسه پنجم بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم پایان یافت
با اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی، جلسه پنجم بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم پایان یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان