معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس روسای دانشگاه‌ها دستور داد

تشکیل کارگروه ویژه برای بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی

شماره روزنامه: ۶۱۰۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ ...

به گزارش «ایسنا»، معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فضای دانشگاه‌ها گفت: هنر ما تا کنون برخوردهای امنیتی بوده است. فضایی که در چند سال اخیر بر دانشگاه‌ها حاکم بود این‌گونه بوده است که دانشگاه به جای اینکه مرکز تمدن و فرهنگ باشد در تلاش بوده است که با نیروهای غیردانشگاهی و فضای امنیتی دانشگاه را آرام کند که به درد نمی‌خورد. عارف در ادامه تصریح کرد: ذهنیتی برای جذب اساتید به ویژه در بین استادان جوان وجود دارد که گویی جذب برایشان یک لولو است. چرا ما این کار را کردیم؟ اگر جذب بر طبق قانون باشد نباید کسی از جذب ترسی داشته باشد. محافظه‌کاری بی‌جایی در بین جوانان هیات علمی ایجاد شده است که باید رفع شود و در شأن کشور ما نیست. باید به این امر رسیدگی جدی شود و اصلاح ساختاری جدی می‌خواهد. وی همچنین درباره ضرورت رفع امور دانشگاهی توسط دانشگاه و نه نیروهای خارجی تاکید کرد: دانشگاه حق ندارد به محض اینکه با کوچک‌ترین مساله روبه‌رو شد به دلیل بی‌تجربه بودن رئیس دانشگاه به نیروهای خارج از دانشگاه متوسل شود. دخالت در دانشگاه باید در سطح بالاتر تایید شود.

عارف در ادامه گفت: روسای دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر بسیار محافظه‌کار شده‌اند. چقدر ماندگاری و بقا در یک پست و صندلی برای ما ارزشمند است که وظایف ذاتی و وظایف اجتماعی خودمان را کنار را بگذاریم؟ عارف درباره برخوردهایی که با برخی دانشجویان در سال‌های اخیر شده است نیز گفت: تعدادی از اساتید و دانشجویان در سال‌های اخیر مسائلی داشتند که احساس می‌کنند فرا قانونی یا سلیقه‌ای با آنها برخورد شده است. خواهش دارم سریع‌تر مساله روشن و بسته شود. نباید کش‌دار بماند. اگر احیانا برخورد سلیقه‌ای شده سریع مساله حل شود، ما به ایجاد فضای صمیمی و فرهنگی در دانشگاه نیاز داریم. دانشگاه باید با نشاط و دانشجو باید فعال باشد، دانشجوی فعال پرخاش هم می‌کند؛ چراکه عین دختر و پسر ماست. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: در این رابطه باید جلساتی برگزار یا کارگروهی تشکیل و این مساله بسته شود. باید مشخص شود برخوردی که با دانشجویان شده چند درصد براساس ضوابط بوده که باید توجیه شوند و مشکلشان حل شود. همچنین اگر برخورد سلیقه‌ای با دانشجویان صورت گرفته، مساله‌شان باید حل شود.

وضع مهاجرت نخبگان نگران‌کننده است

حسین سیمایی‌صراف، وزیر علوم نیز در این اجلاس، وضع مهاجرت نخبگان را نگران‌کننده خواند و گفت: میل به مهاجرت نخبگان افزایش نگران‌کننده‌ای پیدا کرده و به عکس میل به بازگشت کاهشی شده است و در حوزه جذب و نگه‌داشت نخبگان مشکلات زیادی داریم. بیکاری، معیشت و برخی مواجهه‌های سیاسی از عوامل این وضعیت اسفناک هستند. ما برای کم کردن میل مهاجرت چند برنامه در دستور کار قرار دادیم. حسین سیمایی‌صراف در ادامه گفت: ما در تعامل با جامعه علمی جهانی ضعف‌ها و کاستی‌های فراوانی داریم؛ برخی سختگیری‌های قانونی باید کاهش یابد. وزیر علوم در جمع خبرنگاران نیز توضیحاتی درمورد بازگشت اساتید منتقد که در دوره دولت قبل اخراج شدند، ارائه داد. به گزارش مهر، سیمایی‌صراف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اساتیدی بوده‌اند که در دوره قبل تعلیق یا اخراج شده‌اند، اما در دولت جدید به دانشگاه بازگشته باشند، گفت: بله، کم و بیش بازگشته‌اند، اما حضور ذهن ندارم که چه تعداد هستند. وی در واکنش به استعفای رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: رئیس دانشگاه تربیت مدرس در دوره آقای زلفی‌گل استعفا داده بودند، اما موافقت نشد. مجدد ایشان استعفا داده‌اند و در حال حاضر سر پست خود نیستند.

وزیر علوم همچنین در واکنش به احکام تعلیق چندین دانشجو در هفته‌های اخیر در دانشگاه‌های تبریز، تربیت مدرس و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: این افراد مجدد می‌توانند شکایت کنند. اگر کسی محکومیت انتظامی و انضباطی پیدا کرد، می‌تواند شکایت کند و از فرصتی که رئیس‌جمهور و معاون اول در این رابطه ایجاد کرده‌اند، می‌توانند استفاده کنند و در کمال بی‌طرفی بررسی خواهد شد. حسین سیمایی‌صراف در جمع خبرنگاران تاکید کرد: قاعدتا در خصوص دانشجویان یا اساتید بازداشتی یا آنهایی که پرونده قضایی دارند، ما دخالتی در امور قضایی نمی‌توانیم داشته باشیم، ولی یک تفاهم خیلی خوبی با قوه قضایی داریم که در خصوص پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیات علمی که احیانا در این قضایا و حوادث گرفتار شدند در کارگروهی نظرات ما را هم بشنوند.

وی ادامه داد: من مطمئن نیستم قوه‌قضائیه مجدد پرونده را بررسی بکند، ولی به ما این قول را داده‌اند که در یک کارگروهی پرونده‌ها دوباره مطرح بشود. سیمایی‌صراف گفت: امیدواریم که با طرح آن پرونده‌ها و شنیدن حرف‌ها و شناخت و گزارش‌ها و کارشناسی‌های ما، تجدیدنظری در آرای آنها هم صورت بگیرد. در ادامه محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه قصد ندارد از محدودیت‌ها صحبت کند، خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم با کمک جنابعالی واگذاری زندان اوین و انتقال این محل به دانشگاه که در گذشته مطرح شده بود، اجرایی شود و امیدواریم بتوانیم مشکل کمبود فضای دانشگاه را حل کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان