ماهان شبکه ایرانیان

انواع طعم دهنده چای که کدبانوهای با سلیقه استفاده می کنند!

طرفداران چای می توانند با اضافه کردن انواع طعم دهنده چای از نوشیدن آن بیشتر لذت ببرند. پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه نموده تا با این طعم دهنده ها آشنا شوید.

انواع طعم دهنده چای که کدبانوهای با سلیقه استفاده می کنند!

می توان با افزودن انواع میوه خشک، ادویه ها و … از نوشیدن یک چای عالی و خاص لذت برد. برای آشنایی با انواع طعم دهنده چای مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود. ضمنا با برخی خواص این طعم دهنده ها نیز آشنا خواهید شد.

انواع طعم دهنده چای و خواص آن ها

به طور کلی طرفداران چای می توانند از طعم و مزه خالص چای لذت ببرند ضمنا می توانند با اضافه کردن انواع طعم دهنده چای مانند میوه های خشک، ادویه جات و … طعم چایی را لذت بخش تر نمایند. قابل ذکر است چای ارل گری یکی از طعم های محبوب چای در دنیا می باشد که نوعی چای سیاه با طعم نارنج است.

در صورت تمایل برای تجربه نوشیدن یک چای عالی و خاص می توانید از انواع طعم دهنده چای که در ادامه مطلب اشاره می شود، استفاده کنید.

خواص چای

هر 2 فنجان چای حاوی آنتی اکسیدان فراوان به اندازه مصرف 5 وعده سبزیجات می باشد. چای مانع از لخته شدن خون در رگ های اصلی می شود. پلاک در حقیقت ترکیبی از چربی و کلسترول خطرناک می باشد. نوشیدن سه فنجان چای در روز روش موثر برای پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی می باشد.

در مطالعات جدید اشاره شده که مصرف منظم چای سیاه یا چای سبز می تواند ریسک حمله قلبی را تا یازده درصد کاهش دهد. کارشناسان تغذیه نیز عقیده دارند وجود آنتی اکسیدان موجود در دو فنجان چای با مصرف دو عدد سیب برابری می کند.
خواص چای به علت محتوای فلانویید آن بسیار زیاد است. این مواد در حقیقت آنتی اکسیدان هایی هستند که با بیماری های قلبی عروقی مقابله می کنند. هر فنجان چای حدود 150-200 گرم فلانویید دارد و میزان آن در چای سیاه و سبز به یک اندازه می باشد.

روش های طعم بخشیدن به چای

روش های زیادی برای طعم بخشیدن به چای وجود دارد. از آنجا که افراد زیادی روزانه چند فنجان چای مصرف می کنند ممکن است طعم چای خالص برای آن ها تکراری شده و بخواهند از انواع طعم دهنده استفاده کنند. به چای می توان طعم دهنده های مختلفی اضافه کرد

افزودن این طعم دهنده های طبیعی خواص و فواید بسیاری را به همراه دارد. در ادامه به انواع طعم دهنده چای اشاره می شود.

1. اضافه کردن هل

با افزودن مقداری هل به چای سیاه نوشیدنی خوش عطر و تندی را تجربه خواهید کرد. این ادویه برای استفاده در فصل زمستان مناسب است زیرا حس گرمای درونی را به همراه دارد. ترکیب هل و دارچین نیز هماهنگی بسیاری با طعم چای سیاه دارد.

از خواص هل این که اشتها آور است از این رو مصرف چای هل پیش از هر وعده غذایی سبب افزایش اشتها می شود. این ادویه معروف مدت طولانی است که در غذاهای خاورمیانه و آسیا استفاده می شود. هل فاقد کافئین بوده و می توان از آن در هر زمانی بهره برد.

چای با رایحه هل در کشورهای آسیایی و حتی خارج از آن نیز محبوبیت دارد. هل ادویه تند بومی آسیای جنوبی است. دو نوع هل سبز و هل سیاه وجود دارد. هل سبز طعم تند و شیرینی دارد در حالی که هل سیاه طعم ملایمی داشته و خوش طعم تر است.

در آشپزی هندی می توان چای هل را با تکه های سیب نیز تهیه کرد و کنار غذاهای شیرین مصرف کرد. چای هل یکی از رایج ترین نوع چای در کشورهای خاورمیانه به شمار می رود. این چای بی خطر بوده و عوارض جانبی خیلی کمی دارد.

اگر افراد به گیاه هل آلرژی دارند نباید از چای هل استفاده کنند. از دیگر خواص هل این است که تسکین دهنده سندرم روده تحریک پذیر بوده و بوی بد دهان را از بین می برد. همچنین نوشیدن چای هل می تواند به حفظ وزن سالم و بهبود نتایج کاهش وزن هم کمک نماید.

چای هل خواص ضد باکتریایی داشته و می تواند از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان محافظت کند. در ضمن تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. خواص ضد التهابی هل موجب کاهش فشار خون و کاهش التهاب گلودرد می شود.

2. اضافه کردن زعفران

می توان با قرار دادن کلاله زعفران در آب گرم چای زعفران درست کرد. ولی این ادویه ممکن است طعم تند و تلخی داشته باشد. از این رو روش های مختلفی برای تهیه چای زعفران وجود دارد. می توان زعفران را با برگ های چای مخلوط یا گیاهان و ادویه های دیگری به آن اضافه کرد.

چای زعفران را می توان در فصل زمستان مصرف کرد. این چای مواد مغذی زعفران را حفظ کرده و فواید بسیاری به همراه دارد. چای زعفران افت حافظه، نقص یادگیری و مشکلات عصبی بیوشیمیایی ناشی از آفلاتوکسین ب 1 را بهبود می بخشد.

یافته ها نشان می دهد زعفران اثرات مفیدی بر سلامت روان و عملکرد شناختی خواهد داشت. همچنین گزارش شده این ادویه به علت دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان 150 ترکیب مفید دارد.

3. اضافه کردن گل سرخ

چای گل سرخ یا گل محمدی یک نوشیدنی معطر و خوشبو با خواص درمانی متعدد است. طعم این چای تقریبا شیرین است. گل سرخ دارای ویتامین ها و مواد معدنی مفید بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. چای گل سرخ سلامت کلی بدن را بهبود می بخشد.

گلبرگ های گل سرخ دارای آنتی اکسیدان های طبیعی بوده و جهت ترمیم آسیب سلولی و محافظت در مقابل بیماری های جدی شناخته شده می باشند. چای گل سرخی که از گلبرگ های تازه تهیه شود درمان بی خطر و ساده برای ناراحتی های جسمی و عاطفی ناشی از قاعدگی گزارش شده است.

نوشیدن این چای برای پوست مفید بوده چرا که گل سرخ غنی از ویتامین های آ و ای است. این ویتامین ها به آبرسانی و سفتی پوست کمک می کنند. همچنین چین و چروک و لک پوستی را رفع می کنند. ضمنا گل سرخ منبع خوبی از ویتامین ث است.

مطالعات نشان می دهد ویتامین های به دست آمده از غذاها نسبت به مکمل و قرص ها بهتر جذب می شوند. چای گل رز می تواند یک جایگزین موثر باشد. نوشیدن این چای سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید کلاژن می شود.

چای گل سرخ خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی داشته و به بهبود آکنه کمک می کند. همچنین می توان آن را به عنوان تونر روزانه پوست استفاده کرد. این چای برای تسکین علائم ناشی از سرماخوردگی و گلودرد موثر است. گزارش شده چای گل سرخ نسبت به مرکبات ویتامین ث بیشتری دارد.

چای با گل محمدی یا گلاب یک چای کلاسیک ایرانی محسوب می شود. عطر این گل زیاد بوده و عطر چای را تحت تاثیر قرار می دهد. به جای دم کردن گل محمدی و چای می توانید کمی گلاب به چای اضافه کنید. این گل خواص آرامش بخش فراوانی هم دارد.

4. اضافه کردن استویا

استویا یا گیاه شیرین برگ یکی از بهترین جایگزین های شکر محسوب می شود. زیرا چند برابر شکر خاصیت شیرین کنندگی داشته و فاقد کالری می باشد. اگر به نوشیدن چای شیرین تمایل دارید و به خاطر بیماری قند یا اضافه وزن نمی خواهید شکر مصرف کنید می توانید از استویا با چای بهره بگیرید.

5. اضافه کردن میوه های خشک

از دیگر انواع طعم دهنده های چای می توان به میوه های خشک اشاره کرد. برای داشتن طعم میوه ای در چای می توان روش های مختلفی را امتحان کرد. یک راه بسیار ساده اضافه کردن میوه خشک دلخواه به چای می باشد. طعم میوه می تواند انرژی و هیجان را در طول روز به همراه آورد.

ترکیب میوه های خشک به ویژه با چای سرد سبب خوشمزه تر شدن این نوشیدنی خواهد شد. پیشنهاد می شود چای سرد تمشک را امتحان کنید تا از طعم عالی آن لذت ببرید.

6. اضافه کردن نعناع یا ریحان

اگر مایلید که طعم متفاوت و خاکی از چای را تجربه کنید پیشنهاد می شود به چای خود نعناع یا ریحان اضافه کنید. چای ریحان و چای نعناع خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارند. با افزودن برگ های این گیاهان به چای عطر بسیار و مزه خاکی در چای ایجاد می شود.

ریحان بعد از نعناع بیشترین عطر را به چای می بخشد. ترکیب ریحان با چای سبز بهتر از ترکیب آن با چای سیاه می باشد و طعم ریحان با چای سبز هماهنگی بیشتری دارد.

7. اضافه کردن شربت افرا

شربت افرا نوعی شیرین کننده کلاسیک بوده و شبیه عسل محسوب می شود. ضرر این شربت نسبت به شکر کمتر بوده ولی بدون ضرر هم نیست. اگر تمایل به نوشیدن چای شیرین دارید شربت افرا هم چای را شیرین تر کرده و هم طعم منحصر به فردی به آن می بخشد. مزه شربت افرا با چای سیاه نسبت به چای سبز هماهنگی بیشتری دارد.

8. اضافه کردن گل یاس

افزودن مقداری گل یاس به همراه یک قاشق چایخوری عسل به چای یک نوشیدنی با طعم دلپذیر را به همراه دارد. ترکیب گل یاس با چای در نقاط متعدد دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. حتی گل یاس را به صورت دمنوش هم استفاده می کنند.

9. اضافه کردن زنجبیل

در صورتی که از مشکلات معده رنج می برید، گزارش شده زنجبیل بهترین انواع طعم دهنده به چای محسوب می شود. زنجبیل برای سلامتی فواید بسیاری به همراه دارد. از جمله این که سبب کاهش درد معده، بهبود گردش خون و کمک به هضم غذا می شود.

این گیاه می تواند به کاهش تهوع نیز کمک نموده و در بهبود علائم سرماخوردگی هم موثر است. زنجبیل عطر زیاد و طعم تندی به چای یا نوشیدنی می بخشد. بهتر است یک تکه از گیاه را رنده و به چای در حال دم کشیدن اضافه کنید. از پودر زنجبیل نیز استفاده می شود.

طعم زنجبیل مکمل خوشمزه ای برای طعم های لیمو و دارچین به شمار می رود. می توانید از این سه ماده کنار هم استفاده تا نوشیدنی شما مزه بهتری پیدا کند. زنجبیل سبب احساس گرمی بدن می شود. در فرهنگ های مختلف برای تسکین گلو درد، سرفه، سرماخوردگی، سوءهاضمه و تهوع از زنجبیل استفاده می شود.

یک فنجان چای زنجبیل جایگزین خوبی برای یک فنجان قهوه می باشد ولی باید در نوشیدن این چای اعتدال را رعایت کرد. ممکن است برای برخی افراد نوشیدن بیش از یک یا دو فنجان در روز چای زنجبیل خطرناک باشد. زنجبیل به هضم غذا کمک می کند ولی نوشیدن زیاد چای زنجبیل سبب معده درد و اسهال خواهد شد.

از نوشیدن چای زنجبیل قبل خواب خودداری زیرا سبب بی خوابی می شود. خانم ها در طول دوران بارداری و شیردهی پیش از مصرف این چای با پزشک مشورت داشته باشند. ضمنا افراد مبتلا به فشار خون، سنگ کیسه صفرا، رفلاکس معده یا دیابت نیز قبل از مصرف باید با پزشک معالج مشورت نمایند.

10. اضافه کردن مرکبات

افزودن یک برش لیمو ترش، پرتقال و دیگر مرکبات به چای سیاه تلخی چای را تا حد زیادی از بین می برد. مرکبات طعم اسیدی داشته و طعم تلخ چای را ملایم می کنند. ضمنا عطر بی نظیر پوست مرکبات سبب شده نوشیدن چای دلپذیر تر شود.

ترکیب مرکبات با چای با طعم شیرین هماهنگ است. از این رو می توانید یک برش لیمو یا پرتقال را به چای اضافه و به همراه شیرینی یا عسل میل کنید.

11. اضافه کردن انواع توت

از دیگر انواع طعم دهنده های چای می توان به توت ها اشاره کرد. توت فرنگی، تمشک، شاه توت و بلوبری هنگامی که به چای اضافه می شوند طعم ترش و شیرینی را به وجود می آورند. افراد بسیاری به طعم ملس این چای علاقه دارند. اضافه کردن انواع توت به چای حس و حال بهاری و تابستانی ایجاد می کند.

12. اضافه کردن شیر

شیرچای نوعی چای کلاسیک برای فرهنگ انگلیسی به شمار می رود. شیرچای به چای انگلیسی نیز مشهور است. اضافه کردن شیر به چای سبب می شود این نوشیدنی مزه شیرینی شیر را پیدا کند. کلسیم موجود در شیر آن را برای وعده صبحانه مناسب می کند.

در ضمن اگر طعم شیر گاو را دوست ندارید یا در هضم آن مشکل دارید می توانید از شیربادام یا شیر نارگیل در چای استفاده کنید. این دو بسیار سبک تر و ملایم تر از شیر گاو هستند.

13. اضافه کردن دارچین

ترکیب ادویه هایی مانند دارچین، هل دارچین یا دارچین و زنجبیل سبب ایجاد طعم تند به چای می شوند. افزودن دارچین به چای سبب ایجاد حس گرمای بدن شده و بیشتر برای نوشیدن در روزهای سرد سال به ویژه زمستان مناسب است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان