ماهان شبکه ایرانیان

دوران سودآوری دامپروی سنتی به پایان رسید

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و استاد گروه علوم دامی این مرکز آموزش عالی معتقد است که سیستم پرورش سنتی دام بویژه نوع سبک (گوسفند و بز) سودآور نیست و باید با استفاده از اصول علمی نسبت به پرورش صنعتی دام در کشور اقدام شود.

دوران سودآوری دامپروی سنتی به پایان رسید

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا رضا ولی‌زاده در همایش آموزشی بهره‌گیری از علوم و تکنیک‌های جدید در صنعت دام سبک (پرورش گوسفند و بز) استان گلستان در گنبدکاووس افزود: باتوجه به رشد علم و تکنولوژی، می‌توان با بهره‌گیری از اصول علمی در بخش‌های «تغذیه، تولید مثل و مدیریت»، استفاده از روش‌های جدید در فراوری خوراک دام، نحوه تغذیه، گروه بندی‌های گله و تامین نیازمندی‌ها آن‌ها از طریق خوراک به پرورش صنعتی دام اقدام کرد.

وی اضافه کرد: روش‌های تولید مثل جدید و مدرنی هم مانند همزمان سازی فحلی (تلقیح) و استفاده از نژادهای برتر وجود دارد که به ازای هر دام مولد می‌توان بره بیشتری تولید کرد.

دوران سودآوری دامپروی سنتی به پایان رسید

استاد گروه علوم دامی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین گفت: با بهبود شرایط پرورشی و محل نگهداری دام و اهتمام به تغذیه آن می‌توان عمل میزان بره‌زایی را افزایش داد.

ولی‌زاده افزود: در موضوع تغذیه دام روش‌هایی مانند مثل فلیک (ورقه ورقه کردن) و میکرونیزه کردن خوراک دام که به تازگی رواج یافته سبب بهبود بهره وری می‌شود.

به گفته وی، روش‌های گروه‌بندی، نگهداری و چرخش مطلوب گروه‌های دامی هم در بهبود و افزایش بهره‌وری دام سبک هم موثر است.

ولی زاده اضافه کرد: کارخانه‌های خوراک دام بسیار خوبی با دستگاه‌های پیشرفته در کشور راه‌اندازی شده که می‌توان از تولیدات آنها در تغذیه دام استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در این همایش گفت: دامداران و عشایر این استان در مجموع یک میلیون و 350 راس دام سبک دارند که از 862 هزار هکتار مرتع موجود تغذیه می‌کنند.

صاحب خیراندیش افزود: این معاونت در قالب برنامه کوتاه مدت و برای افزایش بهره‌وری و پایداری تولید در گلستان، به دنبال احیای واحدهای دامپروری سنتی در بافت‌های روستایی و تبدیل واحدهای نیمه صنعتی به صنعتی است.

وی، برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوع بهره‌وری و افزایش آگاهی جامعه هدف در فصول مختلف سال را از مهمترین برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان دانست و اضافه کرد: احیای واحدهای دامی روستایی به سبب به صرفه بودن هزینه تولید می‌تواند به پایداری تولیدات این بخش کمک می‌کند.

دوران سودآوری دامپروی سنتی به پایان رسید

خیراندیش ادامه داد: برنامه دراز مدت این معاونت افزایش و بهبود تولیدات دامی با اصلاح نژاد و استفاده از دام‌های دومنظوره و نیز بهینه سازی تولید دامداران در استان گلستان است.

به گفته وی، پایداری و ثبات در تولید و ایجاد زیرساخت‌های مناسب آن در گلستان به رشد تولیدات دامی این استان کمک می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان همچنین گفت: برای رشد و افزایش بهره‌وری در حوزه دام باید به شرایط اقلیمی هر منطقه و استفاده از اصول و شیوه‌های علمی برگرفته از تحقیقات و مطالعات انجام شده، اهتمام داشت.

خیراندیش افزود: طی چند دهه گذشته به سبب برخی ضعف‌های مدیریتی، شاهد تخریب مراتع و تبدیل آن به زمین‌های کشاورزی بودیم ضمن اینکه کمتر هم به حوزه آموزش و ترویج توجه شده که باید این کوتاهی‌ها جبران شود.

دراین همایش 2 روزه تعدادی از دامداران، کارشناسان و اعضای شرکت‌های تعاونی دامی استان گلستان حضور دارند.

گلستان حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد و از استان‌های برتر کشور در تولیدات بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان