ماهان شبکه ایرانیان

شرکت جک دورسی با استفاده از انرژی آتش‌فشان، بیت کوین استخراج می‌کند!

استارتاپ گریدلس که توسط شرکت بلاک متعلق به جک دورسی پشتیبانی می‌شود، در کشورهای کنیا، مالاوی و زامبیا بیت کوین استخراج می‌کند.

شرکت جک دورسی با استفاده از انرژی آتش‌فشان، بیت کوین استخراج می‌کند!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین. براساس گزارش زومیت، استارتاپ گریدلس که توسط شرکت بلاک متعلق به جک دورسی پشتیبانی می‌شود، در کشورهای کنیا، مالاوی و زامبیا بیت کوین استخراج می‌کند. مزرعه‌ی بیت کوین گریدلس (Gridless) در نزدیکی آتش‌فشان خاموشی در کنیا توانسته است به پنج هزار خانوار برق‌رسانی کند. استارتاپ‌های جک دورسی از انرژی زمین‌گرمایی، انرژی آبی و انرژی خورشیدی در سراسر آفریقا برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند.

با تنها دو ساعت و نیم رانندگی می‌توان از نایروبی، پایتخت کنیا، به پارک ملی هیلز گیت رسید. تعدادی ماینر بیت کوین در نزدیکی آتش‌فشانی خاموش در هیلز گیت مشغول به کار هستند. این مرکز استخراج در حاشیه‌ی دریاچه‌ی نایواشا قرار دارد و توسط استارتاپی به نام گریدلس مدیریت می‌شود. گریدلس شامل کانتینری 500 کیلوواتی و قابل حمل است؛ اما از بیرون مانند کاروان‌های مسافری به نظر می‌رسد.

دستگاه‌های این استارتاپ توسط ترکیبی از انرژی خورشیدی و انرژی اضافی به‌دست‌آمده از مرکز زمین‌گرمایی در نزدیکی مرکز استخراج به دست می‌آید. این مجموعه، یکی از 6 مرکز استخراج در کنیا، مالاوی و زامبیا محسوب می‌شود که توسط شرکت گریدلس راه‌اندازی شده است و از ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر نیرو می‌گیرد تا بتواند به هدف بزرگ‌تر خود برسد و آن چیزی نیست به‌جز کمک به غیرمتمرکزسازی شبکه‌ی بیت کوین.

گریدلس در پارک ملی هیلز گیت در ساحل دریاچه‌ی نایواشا از انرژی زمین‌گرمایی برای استخراج بیت کوین بهره می‌گیرد.

گریدلس در پارک ملی هیلز گیت در ساحل دریاچه‌ی نایواشا از انرژی زمین‌گرمایی برای استخراج بیت کوین بهره می‌گیرد.

عکاس: MacKenzie Sigalos

خبرنگار CNBC در جریان سفری که سال گذشته به معدن استخراج بیت کوین در کنیا داشته، با اریک هرسمان، مدیرعامل گریدلس، مصاحبه‌ای انجام داده است. هرسمان در این مصاحبه می‌گوید: «بیشتر افراد در فکر نوسان‌های قیمتی بیت کوین و شیوه‌ی کسب سود از آن هستند، اما بیت کوین بدون توزیع جهانی ما و سایر ماینرها وجود نخواهد داشت.»

ویژگی «غیرمتمرکزسازی» بیت‌کوین باعث می‌شود نهادهای دولت جهان نتوانند آن را کنترل کنند

«غیرمتمرکزسازی» ویژگی اصلی بیت کوین است؛ زیرا موجب می‌شود که شبکه توسط هیچ نهادی کنترل یا خاموش نشود، حتی اگر دولتی با آن مخالفت کند. بیت کوین و برخی از ارز دیجیتال‌های دیگر توسط فرایندی به نام اثبات کار (PoW) ساخته می‌شوند که در آن ماینرها در سراسر جهان با استفاده از دستگاه‌های پرمصرف، تراکنش‌ها را تأیید کرده و همزمان کوین‌های جدیدی می‌سازند. این فرایند نیازمند مقدار بسیار زیادی انرژی است، ازاین‌رو ماینرها مجبورند به‌دنبال ارزان‌ترین منبع انرژی باشند.

اگرچه چندین ماینر بیت کوین با امکان مشارکت عموم وجود دارد، هزاران ماینر خصوصی و کوچک‌تر نیز بر سر تأیید تراکنش و به دست آوردن کوین‌های جدید با یکدیگر رقابت می‌‎کنند. این ماینرهای خصوصی در کشورهای متعددی از ونزوئلا گرفته تا لبنان وجود دارند و می‌توانند شامل ریگ ماینینگ کوچکی در یک آشپزخانه‌ یا چندین هزار دستگاه‌ استخراج در دیتاسنترهای درجه‌ی صنعتی باشند.

استخراج بیت کوین توسط گریدلس در کنیا در نزدیکی آتش‌فشان خاموش هیلز گیت

استخراج بیت کوین توسط گریدلس در کنیا، نزدیک آتش‌فشان خاموش هیلز گیت

عکاس: MacKenzie Sigalos

فرایند استخراج بیت کوین فارغ از آنکه در کجا قرار گرفته باشد، شغلی پرنوسان است؛ زیرا ماهیت آن به قیمت این رمزارز بستگی دارد. از زمان افت 60 درصدی بیت کوین در 2022، قیمت این رمزارز در فروردین امسال به بالای 73 هزار دلار برگشت؛ افزایش قیمتی که بیشتر به‌دلیل ایجاد صندوق‌های سهامی بیت کوین در ایالات متحده و همچنین رخداد هاوینگ اتفاق افتاد. هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد؛ این روخداد پاداش ماینرها را نصف می‌کند و باعث کاهش سرعت تولید کوین‌های جدید در بازار می‌شود.

آدام سالیوان، مدیرعامل کور ساینتیفیک که ماینر بیت کوینی در تگزاس است، می‌گوید: «اساساً بیت کوین در این نقطه شکست‌ناپذیر است. بیت کوین به جایی رسیده که پشتیبانی از شبکه نسبت به تخریب آن، سودآورتر است.»

تحلیلگر دویچه بانک در یادداشتی می‌گوید که انتظار می‌رود تغییر جغرافیای استخراج رمزارزها پس از هاوینگ و در نتیجه کاهش درآمد ماینینگ، ماینرها را مجبور کند که به‌دنبال منابع انرژی ارزان‌تر و قابل اعتمادتری باشند. این تحلیلگر همچنین اشاره کرده است که ایالات متحده 40 درصد، روسیه 20 درصد و چین 15 درصد از کل استخراج‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

از طرفی آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه، به‌دلیل هزینه‌های پایین انرژی، توجه ماینرهای بیت کوین را به خود جلب کرده‌اند. در همین راستا اکنون شرکت کانادایی بیت فارم در آرژانتین و شرکت آمریکایی ماراتون دیجیتال در امارات متحده‌ی عربی و پاراگوئه مشغول به استخراج هستند.

هرسمانِ 48 ساله که در کنیا و سودان بزرگ شده است، والدینی زبان‌شناس دارد. او قبل از ورود به شغل استخراج بیت کوین، با همکاری دو نفر دیگر مشغول ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی اینترنت در مناطق شهری آفریقا بود.

معادن استخراج بیت کوین گریدلس در کنیا، مالاوی و زامبیا که از ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر بهره می‌گیرد. معدن استخراج این شرکت در هیلز گیتِ کنیا از انرژی زمین گرمایی استفاده می‌کند.

معادن استخراج بیت کوین گریدلس در کنیا، مالاوی و زامبیا که از ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر بهره می‌گیرد. معدن استخراج این شرکت در هیلز گیتِ کنیا از انرژی زمین‌گرمایی استفاده می‌کند.

عکاس: MacKenzie Sigalos

در اوایل 2022 این سه نفر در مورد اختلاف بین تولید و مصرف برق و نبود آن در آفریقا همفکری کردند و در نهایت به ایده‌ی استخراج بیت کوین رسیدند. این ایده می‌توانست مشکل بزرگ توسعه‌دهندگان انرژی‌های تجدیدپذیر را با انتقال انرژی بلااستفاده و توزیع آن در مناطق دیگر قاره‌ی آفریقا حل کند. 43 درصد از جمعیت آفریقا، یعنی حدود 600 میلیون نفر، از الکتریسیته بی‌بهره هستند.

گریدلس اکنون 8 کارمند تمام‌وقت دارد و بیشتر کارهای خود را به‌صورت دورکاری با استفاده از نرم‌افزارش انجام می‌دهد.

تبدیل گدازه به بیت کوین

دره‌های عمیق و پرپیچ‌وخم هیلز گیت، زیستگاه چیتاها، زرافه‌ها و گورخرها است و صخره‌ها، آتش‌فشان‌ها و پوشش گیاهی ضخیمی اطراف آن را فرا گرفته‌اند.

این منطقه پوشیده از خاکستر و بخارهای سولفوری است که به‌طور دوره‌ای از زمین متصاعد می‌شود. هیلز گیت به معنی دروازه‌ی جهنم، یادآور دهانه‌های آتش‌فشانی جوشانی است که در اواسط قرن 19 تمام قبیله‌ی ماسای را از میان برد و برای هرکس که بخواهد آنجا زندگی کند، تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

اکنون روزهای فوران و گدازه‌های مرگبار به اتمام رسیده و به‌جای آن، خطوط لوله‌کشی پیچیده و درپوش‌های آتش‌فشانی، ایستگاه‌های متعدد زمین‌گرمایی تولید الکتریسیته را تشکیل می‌دهند.

چاهی حفاری در ایستگاه زمین گرمایی اولکاریا واقع واقع در پارک ملی هیلز گیتِ کنیا.

چاه حفاری در ایستگاه زمین‌گرمایی اولکاریا واقع در پارک ملی هیلز گیتِ کنیا.

عکاس: Getty Images/Michael Gottschalk

استخراج بیت کوین با آتش‌فشان چیز جدیدی نیست

پیش از این نیز ایسلند، السالوادور و برخی دیگر از کشورها انرژی زمین‌گرمایی را برای استخراج بیت کوین به کار برده‌اند.

نیک کارتر یکی از مؤسسان شرکت کسل آیلند ونچرز است که بر سرمایه‌گذاری‌های بلاک‌چینی تمرکز دارد. او در این رابطه می‌گوید برای آنکه شرایط کار برای ماینرها فراهم شود، باید ترکیبی از خرید توسط مقامات محلی، انرژی ارزان و فراوان و برخی زیرساخت‌ها وجود داشته باشد.

کارتر می‌گوید: «با داشتن ترکیبی از این سه مورد می‌توان شروع به کار کرد اما برخی اوقات خود دولت، حکومت محلی یا شرکت انرژی دولتی، کار را در دست می‌گیرند.» او به خاورمیانه اشاره می‌کند که در آنجا نهادهای حکومتی به کار استخراج با استفاده از گاز خروجی فلِر از پالایشگاه‌ها ورود کرده‌اند.

کارتر در ادامه می‌گوید: «در برخی موارد مانند کشور بوتان یا ایالات تگزاس در آمریکا، وجود قانون‌گذاران و شرایط محلی، کار را بسیار مطلوب کرده است.»

آفریقا 60 درصد از منابع انرژی خورشیدی جهان را دارد، اما فقط برای یک درصد از آن‌ها صفحات خورشیدی نصب شده است

آفریقا منبع حدود 10 تراوات انرژی خورشیدی، 350 گیگاوات انرژی آبی و 110 گیگاوات انرژی بادی است. تاکنون برخی از این انرژی‌های تجدیدپذیر مهار شده‌اند، اما بیشتر آن هنوز بلااستفاده مانده‌اند؛ زیرا زیرساخت‌های تخصصی برای استفاده از آن گران‌قیمت است. اگرچه آفریقا 60 درصد از منابع انرژی خورشیدی جهان را در اختیار دارد، تنها برای 1 درصد آن صفحات خورشیدی نصب شده است.

ورود به معادن استخراج بیت کوین

بیت کوین به‌دلیل استفاده‌ی زیاد از انرژی، بدنام شده است؛ اما از طرفی می‌تواند به استفاده از منابع تجدیدپذیر به‌دام‌افتاده کمک کند.

بیت‌کوین به استفاده‌ی بی‌رویه از انرژی معروف است؛ اما می‌تواند از منابع تجدیدپذیر هم استفاده کند

ماینرها برای دستگاه‌های استخراج خود به منابع انرژی نیاز دارند و برای به دست آوردن انرژی می‌توانند به ایجاد زیرساخت‌های استخراج الکتریسیته کمک کنند؛ از طرفی انرژی الکتریسیته‌ی تولیدشده‌ی اضافی می‌تواند برای مصارف خانگی نیز مصرف شود.

هرسمان می‌گوید: «به‌طور معمول در طول روز یا شب مقداری اضافی برق وجود دارد که کسی از آن استفاده نمی‌کند.» به گفته‌ی هرسمان، کانتینر استخراج 500 کیلوواتی او توانسته است مقدار اضافی برق را در سراسر روز به کار بگیرد.

خطوط بخار در مرکز زمین گرمایی اولکاریا واقع در پارک ملی هیلز گیت.

خطوط بخار در مرکز زمین‌گرمایی اولکاریا واقع در پارک ملی هیلز گیت

عکاس: Getty Images/Michael Gottschalk

هرسمان در ادامه می‌گوید: «در هر ثانیه یا دقیقه تعداد ماینرهای فعال را کم یا زیاد می‌کنیم. ممکن است تا 50 کیلووات پایین رفته و سپس تا 300 کیلووات بالا برویم و دوباره به 200 کیلووات برگردیم و پس از آن نیز به سطح دیگری از انرژی برویم. این فرایند شاید تمام روز و شب اتفاق بیفتد.»

بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در مناطق روستایی آفریقا که در آن حدود 80 درصد جمعیت از الکتریسیته بی‌بهره‌اند، شبکه‌های برق کوچک و سیستم‌های انفرادی که بیشتر خورشیدی هستند، راه‌حل‌هایی کاربردی‌ محسوب می‌شوند. تقاضا از سوی ماینرهای بیت کوین برای این منابع نیمه‌متروک، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر را در آفریقا از نظر اقتصادی امکان‌پذیر کرده است.

تولیدکنندگان انرژی از فروش انرژی‌ای که پیش از این به هدر می‌رفت، سود می‌کنند؛ گاهی نیز نیروگاه‌های برق تعرفه‌ها را برای مشتریان خود کاهش می‌دهند. در یکی از مراکز استخراج گریدلس در کنیا، هزینه‌ی برق تولیدی توسط نیروگاه آبی از 35 سنت به ازای هر کیلووات‌ساعت به 25 سنت کاهش یافته بود.

استفاده از الکتریسیته‌ اضافی برای تأمین برق خانگی

گریدلس ادعا می‌کند که توانسته است به 1200 خانه در زامبیا، 1800 خانه در مالاوی و 5000 خانه در کنیا برق‌رسانی کند؛ همچنین معادن استخراج گریدلس توانسته‌اند برای کانتینرهای نگهداری سردِ مورد استفاده‌ی کشاورزها، ایستگاه‌های شارژ باتری برای موتورهای برقی و مراکز وای‌فای عمومی، الکتریسیته تأمین کنند.

هرسمان می‌گوید: «ظاهر آن زیاد جذاب به نظر نمی‌رسد، کانتینر استخراج از کانتینرهای باربری ساخته شده است. در آن‌ها تعدادی دستگاه‌ها قرار گرفته‌اند که به‌طور مداوم معادلاتی را حل می‌کنند؛ اما در حقیقت به تأمین امنیت شبکه کمک می‌کنند.»

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان