ماهان شبکه ایرانیان

باید در تولید پنبه کشور به خودکفایی برسیم

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور صبح امروز در گردهمایی بزرگداشت روز جهانی پنبه گفت: در وزارت جهاد کشاورزی کشور برنامه ریزی شده است که در تولید پنبه کشور به خودکفایی برسیم.

باید در تولید پنبه کشور به خودکفایی برسیم

به گزارش خبرآنلاین قربان قربانی در این مراسم که به میزبانی موسسه تحقیقات پنبه برگزار شد، اظهار کرد: پنبه در واقع یک فرهنگ، سنت و یک شیوه زندگیست و نقش بسیار مهمی در تمدن بشری دارد به همین دلیل سازمان ملل در سال2021، 7 اکتبر هر سال را روز جهانی پنبه نامگذاری کرد.

وی توضیح داد: هدف از این نامگذاری بیان و برجسته کردن نقش محصول پنبه از نظر اقتصادی در زندگی ما و اهمیت تجارت آن در جهان، بود.

یاید در تولید پنبه کشور به خودکفایی برسیم


قربانی با اشاره به اینکه هر سال جشن پنبه در سراسر دنیا برگزار می شود، گفت: پنبه از زمانی که انسان به دنیا می آید تا زمانی که از دنیا می رود، همراه انسان است، حتی هنگامی که از دنیا می رویم نیز پنبه همراه ما است و نقش پررنگی در زندگی ما دارد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور، بزرگترین کشورهایی که تولیدکننده و فروشنده عمده پنبه هستند را چین، هند، آمریکا، برزیل و پاکستان برشمرد و افزود: این 5 کشور سه چهارم پنبه دنیا را تولید می کنند و در واقع 100 میلیون نفر از پنبه در دنیا ارتزاق می کنند. این محصول در بیش از 80 کشور جهان تولید می شود و 18 میلیارد دلار درآمد سالانه پنبه است و 41 میلیارد دلار نیز برگشت سرمایه دریافت پنبه است.

قربانی خاطرنشان کرد: در واقع پنبه یک محصول راهبردی است و در گذشته در ایران نیز تولید و کشت پنبه به مقدار بسیار زیادی انجام می شد.

وی با بیان اینکه 75 درصد کشت پنبه در گذشته در استان گلستان با عنوان سرزمین طلای سفید انجام می شد، گفت: متاسفانه به دلیل تنوع محصولات و اقتصادی نبودن این محصول برای کشاورزان و مشکلات دیگر مانند تحریم ها و کمبود ادوات، سطح کشت به پایین ترین مقدار رسیده است. البته در سال 1401 سال خوبی برای پنبه بوده است و 100 هزار تن الیاف تولید شد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور بیان کرد: کشاورز به اقتصاد خود فکر می کند و ما نیز باید به فکر اقتصاد آنها باشیم تا درآمدشان را بالا برده و هزینه ها را کاهش دهیم، لازم است در مورد محصول پنبه به مکانیزاسیون برگردیم و تمام مراحل کاشت داشت برداشت مکانیزه باشد.

قربانی با تاکید بر اینکه آب در حال کم شدن است و با این حال باید سطح زیر کشت پنبه را در استان و کشور افزایش دهیم، ادامه داد: زمین های فقیر به سمت پنبه رفته اند و شاهدیم که زمین های خوب از پنبه رانده شده اند، برای بالابردن بهره وری باید زمین ها را تقویت کنیم و بر اساس برنامه هفتم توسعه سطح زیر کشت پنبه را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: برای این امر نیاز به 450 هزار تن وش پنبه داریم که شدنی است و می توانیم به خودکفایی برسیم و کارخانه ها و نساجی ها نیز د رنتیجه می توانند فعال شوند. به همین منظور برنامه راهبردی پنیه در وزارت جهاد در حال انجام است تا کشاورزان را آگاه کنیم و به دنبال کشت قراردادی پنبه باشیم.

قربانی در پایان خاطرنشان کرد: بخش های مختلف پنبه از جمله تخم پنبه و حتی ساقه آن برای حوزه های مختلف صنعت قابل استفاده هستند و دورریز ندارد.


قیمت گذاری مناسب برای محصول پنبه انجام شود

یاید در تولید پنبه کشور به خودکفایی برسیم


رئیس اداره پنبه جهاد کشاورزی گلستان ضمن تبریک روز جهانی پنبه در این مراسم گفت: موجب افتخار است که مرکز تحقیقیات پنبه کشور در استان گلستان قرار دارد و می توانیم از این پتانسیل در استان استفاده کنیم و سطح این محصول را با انجام امور تحقیقاتی و برنامه ریزی درست ارتقا دهیم.

علی موسی خانی کشت پنبه در سالی که گذشت را در استان 12 هزار و 500 هکتار اعلام کرد و افزود: پس از سطوح بالای کشت پنبه در استان که تا دهه 70 ادامه داشت و ما را به سرزمین طلای سفید اطلاق می کردند، در دهه 80 و 90 کاهش شدید داشته ایم که علت ان به مسائل بازرگانی پنبه و ازاد شدن واردات آن بر می گردد.

وی با تاکید بر اینکه واردات پنبه از ابتدا به ضرر کشاورزان بود، توضیح داد: اواخر دهه 90، اقداماتی مثل معرفی ارقام جدید پنبه و بهبود بازرگانی باعث شد سطح زیر کشت افزایش پیدا کند و در سال های 99، 1400 و 1401 به بالای 20 هزار تن برسد ولی مجدد به علت کاهش قیمت جهانی پنبه در سالهای اخیر سطح زیر کشت کاهش یافته است و کشاورزان به کاشت برنج و محصولات دیگر سوق داده شدند.

موسی خانی با بیان اینکه باید قیمت گذاری مناسب برای پنبه اتفاق بیفتد، افزود: واردات این محصول نیز که شامل پارچه و الیاف و دیگر مشتقات است، لازم است مدیریت و کنترل شود چون در رغبت کشاورزان تاثیرگذار هستند و باید شرایطی فراهم شود که نساجی ها و ریسندگی ها نیز به سمت پنبه تولید داخل تمایل پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون پنبه خارجی با ارز ترجیحی وارد کشور می شود و این موجب رغبت نساجی ها به خرید پنبه خارجی میشود ولی اگر شرایط مساوی باشد و این محصول از ارز ترجیحی خارج شود؛ با توجه به قیمت جهانی پنبه که 1/7 دلار است، نساجی ها به سمت پنبه تولید داخل خواهند آمد.

علی موسی خانی تاکید کرد: پنبه محصولی صنعتی است و برای توسعه آن باید صنعت کنار کشاورزان قرار گیرد و کمک کند، در این زمینه کشت قراردادی می تواند شبکه تولید را بین صنعت و تولیدکننده ایجاد کند و کارخانجات پنبه را حمایت کنند.

وی با بیان اینکه تا 3-4 سال قبل کشاورزان پنبه دانه کشت می کردند، گفت: خوشبختانه در بخش فنی محققین در بخش تولید بذر کنار ما هستند و اکنون بذر غنی شده و قابل رقابت با بذرهای پنبه وارداتی در استان تولید می شود و کشاورزان می توانند 15 تا 20 کیلو از آن را کشت کنند. این امر موجب کاهش هزینه ها برای کشاورزان است.

رئیس اداره پنبه جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: مصرف نهاده هایی مانند بذر،کود و تردد کمتر ماشین آلات که با کشت مستقیم و کم خاک ورزی انجام می شود از جمله اقدامات مثبت در کاهش هزینه ها هستند. همچنین در بخش کود نیز پنبه محصولی استراتژیک است و از جمله 5 محصولی در استان به شمار می رود که به آن کود یارانه ای تعلق می گیرد.

مهندس جوکار نیز در این مراسم بیان کرد: موسسه تحقیقات پنبه یک ایستگاه اساسی در توسعه کشت پنبه دارد که آن هم ایستگاه هاشم آباد است.

یاید در تولید پنبه کشور به خودکفایی برسیم


وی افزود: این ایستگاه علاوه بر وسعت زراعی وسعت کاری نیز دارد و تقریبا تمام طرح های تحقیقاتی با عناوین مختلف از جمله آبیاری، گیاهپزشکی، مکانیزاسیون و دیگر موارد در این ایستگاه انجام می شود.

یاید در تولید پنبه کشور به خودکفایی برسیم


در حاشیه این مراسم دو مسابقه دوستانه با موضوع پنبه در زمینه کشت و پرسش و پاسخ برگزار شد و جوایزی به رسم یادبود به شرکت کنندگان اهداء شد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان