به گزارش خبرآنلاین،فانتوم در مقایسه با دیگر هواپیماهای همدوره خود، یک غول بود. بیشتر جنگندهها تنها یک صندلی دارند، ولی F4 دارای دو صندلی بود. یک صندلی برای خلبان در جلو و یک صندلی برای افسر رادار و سلاح در عقب. وزن یک هواپیمای F4 با بار کامل حدود 28 تن بود؛ جنگنده میراژ3 فرانسه، 14 تن وزن داشت و جنگنده MiG-21 شوروی سابق تنها 10 تن وزن داشت. جنگنده F4 با 19 متر طول، حدود سه متر بلندتر از دو جنگنده دیگر بود.
جنگنده فانتوم، ابعاد بزرگی دارد و دو موتور بزرگ جنرالالکتریک J79، برروی آن نصب هستند. این هواپیما با وجود وزن بالایش میتواند با سرعت 2.2 ماخ پرواز کند و به ارتفاع 60 هزار پایی برسد. اندکی بعد از اولین پرواز این جنگنده در ماه می سال 1958، شانزده رکورد جهانی را شکست؛ از جمله صعود به ارتفاع 98 هزار پایی در سال 1959 و رکورد سرعت را با 1606 مایل در ساعت درسال 1961 شکست.
سایز و قدرت موتور فانتوم، این امکان را برای این جنگنده فراهم کرد که بتواند حجم بار قابل توجهی را حمل کند. فانتوم F4 قابلیت حمل 8هزار کیلوگرم موشک، بمب و مخازن سوخت خارجی را داراست. این در حالی است که هواپیمای میراژ تنها میتواند 4500 کیلوگرم بار حمل کند و ظرفیت MiG-21 ، تنها 1350 کیلوگرم است. F4 به علاوه میتوانست بار بمب یک بمبافکن B29 جنگ جهانی دوم و چهار برابر حجم بار یک هواپیمای B17 را حمل کند. در نبردهای هوایی، فانتوم میتواند چهار موشک گرمایاب AIM-8 Sidewinder را حمل کرده و همراه با آن، چهار موشک رادار نیمه فعال AIM-7 Sparrow را نیز جابجا کند.
همه این ویژگیها، فانتوم را تبدیل به یکی از ارزشمندترین و همهکارهترین هواپیماهای جنگی جهان تبدیل کرده است. F4 یک هواپیمای چندمنظوره واقعی بود که توانایی انجام نبردهای هوا به هوا و هوا به زمین را داراست.
یونان، ترکیه و کرهجنوبی هنوز تعدادی از هواپیمای F4 را در اختیار دارند. نیروی هوایی ارتش ایران هم تعداد زیادی از جنگنده قدرتمند را در اختیار دارد. پیروزیهای هوایی هواپیماهای اف-4 ایران در جنگ ایران و عراق بیشمار است و جنگندههای غربی و شرقی بسیاری مقابل توانایی این پرنده بینظیر تسلیم شدند.
داستان فانتوم را اینجا بخوانید.
5858