ماهان شبکه ایرانیان

نمونه ای از احادیث مجعوله

اینک بی مناسبت نیست چند حدیث از اخبار مشهوره که علمای فن، طبق همین قواعد بمجعول بودن آنها تصریح کرده اند از کتاب شریف (اربعین) شیخ اجل بهاء الدین عاملی رضوان الله علیه نقل نموده، آنگاه بپاره ای از نکات لازمه اشاره نمائیم.

اینک بی مناسبت نیست چند حدیث از اخبار مشهوره که علمای فن، طبق همین قواعد بمجعول بودن آنها تصریح کرده اند از کتاب شریف (اربعین) شیخ اجل بهاء الدین عاملی رضوان الله علیه نقل نموده، آنگاه بپاره ای از نکات لازمه اشاره نمائیم.

1 حدیث: الشقی من شقی فی بطن امه (1) (شقی و بدسرشت در شکم مادر هم شقی است) .

2 الجنة دار الاسخیاء (بهشت خانه سخاوتمندان است) .

3 طاعة النساء ندامة (اطاعت از زنان موجب پشیمانی است) .

4 دفن البنات من المکرمات (بگور کردن دختران از بزرگواری است) .

5 اطلب الخیر عند حسان الوجوه (نیکی را نزد خوش صورتان بیابید) .

6 لا هم إلا هم الدین و لا وجع الا وجع العین (غمی جز غم وام و دین و دردی حز درد چشم در حقیقت غم و درد نیست).

7 الموت کفارة لکل مسلم (مرگ کفاره گناه هر مسلمانی است) .

8 ان التجار هم الفجار (همانا بازرگانان بدکاران اند) .

9 ان النبی قال: ان الله یتجلی یوم القیمة للخلائق عامة و یتجلی لک یا ابابکر، خاصة (پیغمبر فرمود: خداوند در روز قیامت برای مردم بطور عموم برای ابوبکر خصوصی تجلی می کند) .

10 قال (ص): حدثنی جبرئیل: ان الله لما خلق الارواح، اختار روح ابی بکر من بین الارواح (پیغمبر از جبرئیل نقل فرمود: که چون خداوند ارواح را خلق فرمود روح ابو بکر را از آن میان برگزید) .

11 ان اول ما یؤتی کتابه بیمینه عمر بن الخطاب و له شعاع کشعاع الشمس قیل فاین ابا بکر؟ فقال سرقته الملائکه (اول کسی که نامه عملش را بدست راستش می دهند عمر بن الخطاب است در حالی که مانند خورشید نورانی است عرض کردند ابو بکر (که از عمر افضل است) کجاست؟ فرمود فرشتگان او را دزدیده بودند) .

12 من سب ابا بکر و عمر قتل و من سب علیا و عثمان جلد الحد (کسی که ابو بکر یا عمر را دشنام دهد می کشند، و کسی که علی یا عثمان را ناسزا گوید فقط بمقدار حد تازیانه می زنند) .

13 زرغبا، تزدد حبا (روز در میان بدیدار هم روید تا دوستی زیاد شود) .

14 النظر الی الخضرة تزید فی البصر (نگاه بسبزه نور چشم را زیاد می کند) .

15 من قاد اعمی اربعین خطوة غفر الله له (کسی که چهل گام عصاکش کوری شود خداوند او را می آمرزد) .

16 العلم علمان علم الادیان و علم الابدان (علم منحصر بدو نوع است علم دین و علم تن آدمی) .

شیخ این احادیث را از صغانی که از بزرگان علم الحدیث است (2) و خود کتابی در موضوعات نگاشته نقل می کند.آنگاه حکایت شخصی را که در قرن هفتم هجری در هند ظهور کرده و مدعی درک زمان و صحابت پیغمبر بود و از آنجناب برای مردم نقل حدیث می کرد و مردم نیز او را تصدیق می نمودند نقل می فرماید.

پی نوشت ها:

1 این خبر را مرحوم مامقانی نیز در مقباس الدرایه جزو مجعولات شمرده: نیز ابن شهر آشوب در کتاب متشابهات القران مجعول بودن آنرا نقل کرده ولی شیخ صدوق در کتاب توحید، حدیث را با معنائی که امام برای آن نقل فرموده نقل کرده و همچنین طریحی در مجمع البحرین در ماده (شقا) .

2 حسن بن محمد صغانی یا صاغانی (منسوب بصغانیان چغانیان) از علما و محدثین بزرگ و اکابر علوم ادب است.وی شیخ اجازه روایتی سید احمد بن طاووس و سید عبد الکریم بن طاووس، می باشد .

از تألیفات وی در حدیث کتب ذیل شهرت دارد: شرح صحیح بخاری، مشارق الانوار النبویة من صحاح الاخبار المصطفویه (که در اسلامبول چاپ شده) .الدرر الملتقطة فی بیان الاحادیث الموضوعة (که شیخ بهائی احادیث فوق را از همین کتاب نقل فرموده است) .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان