ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی:

آیا بهشتیان از خلود ابدی خسته می‌شوند؟/ زر و زور ملاک حقانیت نیست

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه برخی بهشت را مانند باغی در دنیا می‌دانند، به تشریح این مسئله پرداخت که آیا خلود ابدی خستگی‌آور است؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز اول بهمن در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی گفت: کفار هم وقتی برای اثبات بتها جدال می‌کنند و هم وقتی برای ابطال حق، هر دو جدال بغیر برهان و سلطان است، قرآن فرمود شما بالا و پائین هم که بروید این بت‌ها اسمایی بیش نیستند که شما آن ها را اله می‌دانید وگرنه اینها اله نیستند.

زر و زور ملاک حقانیت نیست

وی تاکید کرد: در سوره دهر فرمود اینها گرفتار غرور ثروت و جاه هستند در حالی که خدا آنان را در همین قدرت مالی گرفتار می‌کند خیال می‌کنند کسی که زر و و زور دارد حق با اوست. استدلال فرعون هم این بود که من زر زور دارم پس بر حق هستم.

وی ادامه داد: در قرآن در بیش از 50 مورد از انسان به عنوان بخیل و ظلوم و جهول و ... یاد کرده و در موارد فراوانی نیز باکرامت یاد کرده، این آیات ناظر به فطرت و طبیعت است و مواردی که او را مجادل و قتور و ... توصیف کرده مربوط به طبیعت اوست، پس جدال کافران یا برای اثبات کفر و یا ابطال حق است و انسان به قدری مختار است که چیزی ممکن است صددرصد برای او ثابت باشد و نپذیرد.
این مفسر قرآن تصریح کرد: مثلا کسی که معتاد است هر شب در ضرر می‌خوابد و ما چه چیزی را می‌خواهیم به او بگوئیم؛ بگوئیم که این برای تو ضرر دارد، فرعون هم هیچ مشکل علمی نداشت مشکل اینها عملی است؛ چون پذیرش برای یک قوه و فهمیدن برای قوه دیگری است.

افراد اندکی مخلد در جهنم هستند

این مفسر قرآن با بیان اینکه خلود به معنای ابدیت مشمول افراد بسیار کمی است اظهار کرد: چون برخی حق برای آنان روشن نشده گروه اندکی ممکن است مخلد در جهنم باشند اما نمی‌توان گفت بالضروره خدا آنان را برای ابد در آنجا نگه می‌دارد آن دیگر دست خداست ولی گروه اندکی هستند که مخلدند و این با ظاهر قرآن نیز سازگار است.
وی با بیان اینکه برخی مسایل برای ما شناخته شده نیست مثلا اینکه برخی می‌گویند مومن در بهشت بعد از مدتی خسته می‌شود عنوان کرد: باید ببینیم انسان در آنجا ثابت است و ساکن یا نه، برخی خیال می‌کنند بهشت شبیه باغ دنیا است و می‌گویند خب انسان در بهشت تا کی بخورد و بخوابد و استراحت کند خیال می‌کنند خسته می‌شود ولی اگر وجودی یافتیم که ساکن نباشد دیگر این سؤال معنا ندارد.
این مفسر قرآن تاکید کرد: البته یک عده‌ای واقعا به صورت حیوان هستند البته ممکن است این سؤال پیش اید که اگر واقعا حیوانند آثار حیوانیت برای خود حیوان گواراست؛ مگر گرگ و حمار و ... از اینکه حیوانند معذب هستند؟ جواب این است که حیوانات در دنیا نمی‌فهمند که حیوانند ولی انسانی که در قیامت به علت کسب سیرت حیوانی در دنیا واقعا حیوان شده است گرگ بودن و مور بودن را می‌فهمد و این است که دردآور و عذاب‌دهنده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان