به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، 18 اسفندماه در درس تفسیر در مسجد اعظم با اشاره به مباحث گذشته گفت: مشرکان ممکن است در دنیا توبه و واقعا موحد شده و از نجات الهی بهرهمند شوند و اگر واقعا خدا را خالصا بخوانند خداوند توبه آنان را میپذیرد.
وی ادامه داد: مسئله دیگری که در قرآن مطرح است اینکه قرآن در امور جزیی با فرهنگ محاوره سخن میگوید که تسامح و تساهل و تشبیه و ... است. تعبیر قرآن درباره ماجراهای حضرت موسی و ابراهیم و ... همین طور است البته در احکام شرعی فرمود که چنین چیزی نیست اگرچه مشرکان دوست دارند که پیامبر اسلام روغن مالی شده را به آنان تحویل دهد اما قرآن فرمود در احکام شرعی ماستمالی و روغنمالی و ایهام و ادهان نداریم و از آن خبری نیست و با سستی صحبت نمیکنیم.
وی عنوان کرد: جایی که جای عقیده و حکم فقهی است حکمِ فصل است ولی در جایی که دید عمومی است زبان قرآن محاوره است مثلا فرمود زمین مسطح است در حالی که اگر زمین مسطح باشد مشارق و مغارب ندارد و باید کروی باشد این تعبیر در اینجا با زبان عرف و محاوره صحبت کرده است.
جوادی آملی بیان کرد: در جریان عصیان برای مجردات محض فرمود که اینجا جایی برای عصیان نیست اما گناه در حوزه طبیعت و نشئه دنیاست لذا جای تحول و حرکت و تغییر هم هست و یکی از بهترین خوبیهای دنیا همین حرکت اوست که چیزی آرام و ثابت نیست اگر تلخ است میگذرد و اگر شیرین است باید بدانیم میگذرد لذا یکی از زیباترین مسایل دنیا این تغیر و حرکت است.
وی افزود: ما همان سیئات کارنامه عمل فرد را به حسنه تبدیل میکنیم نه اینکه آنها را از بین میبریم بلکه جای آن را حسنه میگذاریم زیرا ما همه کودهای بدبو را به بهترین چیزها تبدیل میکنیم و این که کاری ندارد.
این مفسر قرآن در تفسیر کبر بیان کرد: کبر به معنی این است که انسان از حد بندگی بگذرد و داعیه الهی داشته باشد، جرم شیطان این نبود که گناه کرد بلکه جرمش این بود که استکبا ورزید مشکل او تکفر اومانیسمی او بود گفت شما نظرت این است و من نظرم این نیست. این گناه نظیر ترک صلات و این قابل بخشش نیست زیرا این در برابر الله ایستاده است.
وی با بیان اینکه انسان اگر خود را خلیفه بداند و گناهی بکند با توبه بخشیده میشود اما کسی که خود را جای خدا می داند قابل بخشش نیست عنوان کرد: تمام مشکل بشر اومانیسم است و اومانیسم از بدترین امور مهلکهایی است که دامنگیر انسان میشود.
وی بیان کرد: متکبر معمولی مانند کسی که دوست دارد در صدر مجلس بنشیند و دیگران به او سلام کنند و ... معاصی کبیره است که با توبه قابل بخشش است اما استکبار در برابر دین بخشش ندارد.
جوادی آملی اظهار کرد: ما از هلاکت و آتش تصور داریم که در آینده برای کفار و مشرکان پیش آید ولی اهل دل الان میبینند که فردی که به اختلافات میان مسلیمن دامن میزند الان آتش از دهانش بیرون میآید. کسی که تنگ نظر بود و نه اهل تولید و ایجاد اشتغال و به فکر فقرا نبود همه اینها به صورت آتش در میآید و او را در آب داغ و سوزان میسوزانند.
وی ادامه داد: در جهنم سه کاری که الان در کارخانههای ذوب آهن انجام میشود انجام میدهند و عدهای در آتش گداخته میشوند و از آنان سؤال میشود که شما چیکار میکردید؟ در آنجا میفهمند که الههای که میپرستیدند در اینجا هیچ کاره است زیرا در دنیا از سنگ و چوب بود و آنها مفهومی را میپرستیدند که اسمائی بیش نبودند و اسم بی مسما بود.
این مفسر با اشاره به درهای بهشت و جهنم تصریح کرد: برای بهشت گفتهاند 8 در دارد که در صابران، مجاهدان، خاشعان و قانعان فرق میکند و برای جهنمیها نیز درهای مختلفی است که هر دری برای گناهی است. فرمود انبیاء را نفرستادیم که دنیا تمام شود و مردم را به گور بفرستیم فرمود اگر انبیاء را نمیفرستادیم بشر احتجاج میکرد به همین مسئله ولی بعد از فرستادان سلسله انبیاء دیگر حجتی ندارند.
وی تأکید کرد: این برهان عقلی یک اصل کلی است و برای همه دورههاست و انبیاء متواتر و حرفهای آنان نیز متواتر است و وحی از اول خلقت تا حالا در جای خود محفوظ است.
این مفسر با اشاره به تعبیر«الم یاتکم نذیر» عنوان کرد: امروز هم در ادامه انبیاء و اولیاء نذیرهایی مانند روحانیون و علما هستند که اینها در منابر و حسینیهها موعظه میکنند اگر کسی گوش کرد که طوبی لهم و اگر کسی گوش نکرد جهنمی میشود چون خودش گوش نکرده است.