ماهان شبکه ایرانیان

رسالت صدا و سیما

بیانات در دیدار با مسئولان صدا و سیما «۷/۵/۹۶»

بیانات در دیدار با مسئولان صدا و سیما «7/5/96»

صدا و سیما را یک دانشگاهی بدانید برای تدریس اصول اسلام انقلابی، برداشت ما از صدا و سیما این است.

امام که درباره صدا و سیما می فرمایند «دانشگاه، در دانشگاه یک چیزی تدریس می شود. در این دانشگاه یک چیزی تدریس می شود. دراین دانشگاه چه چیزی می خواهید تدریس بشود؟ آنچه که در این دانشگاه باید تدریس بشود عبارت از پیامها و پایه ها و مفاهیم و درسهای اسلام ناب و اسلام انقلابی و اسلام واقعی است. و این آن چیزی است که ما می خواهیم در صدا و سیما به آن برسیم.

آنچه در مورد این رسانه مهم و مطلوب و ایده آل است، این است که یک دانشگاهی باشد که در آن عالی ترین و زیباترین مفاهیم انقلاب به شکل مؤثر و مناسبی ارائه بشود و جاذبه داشته باشد. نه اینکه فقط یک چیزی را بگویند بدون اینکه فکر جاذبه و تأثیرش باشند. از هنر باید در حالی که حرکت بخش باشد استفاده شود و تکلیف قشرهای مختلف مردم را معلوم کند. یعنی زن انقلابی و مسلمان، جوان انقلابی و مسلمان، روستائی و شهری، باسواد و کم سواد، متخصص و معمولی، هر کدام وقتی پای رادیو و تلویزیون می نشینند، در برنامه هایی که شما به آنها اراده می دهید، آنها تکلیف خودشان را بفهمند که باید چه کار بکنند و راهشان روشن باشد. فیلمهای خنثی و بی اثر و بی محتوای بدون پیام مطلقا پخش نکنید. برنامه بی فایده بی محتوایی که فقط یک فاصله زمانی را پر می کند (که بعضی از برنامه ها این گونه است) پخش نکنید.

رسانه های جمعی در همه جای دنیا یکی از حساسترین مراکزند و این مخصوص ایران نیست. دلیلش هم واضح است، زیرا همه چیز یک دستگاه تبلیغاتی و یک وسیله عمومی، مثل صدا و سیما جلوی چشم مردم است و در هر لحظه نیک و بدکاری که در آن انجام گرفته مشهود است. یعنی اینطور نیست که امروز شما یک کاری را در صدا و سیما انجام بدهید و اثرش مشهود نباشد. نخیر هر کاری که در صدا و سیما انجام بگیرد آثارش خیلی زود مشاهده می شود. البته برنامه های بلند مدت هم مثل تربیت عناصر کارآمد است که نتایج آنها را بعدا انسان می بیند. لکن خارج از اداره روزمره این تشکیلات است. طبیعت اداره روزمره این تشکیلات این است که انعکاس آن بین مردم و تلقی و فهم مردم از آن تقریبا بلافاصله است. شما که امروز برنامه می سازید، حالا حداکثر یک هفته، دو هفته دیگر، یا یک ماه دیگر این برنامه را اجرا خواهید کرد. خیلی زود دیده می شود. خوب دستگاهی که تأثیر برنامه اش اینطور سریع و عمومی است، جای خیلی حساسی است و انتظارات بسیاری هم برمی انگیزد، حتی اگر یک نظامی که مکتب، خط مشی و راه مشخصی دارد پشت سر این رسانه نباشد که هست طبعا حساسیت این تشکیلات خیلی بیشتر خواهد شد. لذا این تشکیلات در زندگی مردم فوق العاده حساس و مهم و تعیین کننده است. بنابراین کار خوب و کار بد، خدمت و خدای نکرده سوء عمل در این تشکیلات با جاهای دیگر فرق می کند و تأثیرش سریع و عمومی است و سطح کارش خیلی سریع و محسوس و مشهود است.

باید فاصله موجود صدا و سیمای کنونی با آنچه مورد توقع است به همت مدیران دلسوز و کارگزاران علاقمند و با ابتکارات لازم و احساس مسئولیت شدید مرتفع گردد. امروز نظام ما با انقلاب و مکتبی مترقی و پیشرفته و با حالت بسیار ممتاز سیاسی در دنیا دارد اداره می شود. سخنی گفتنی دارد که می خواهد به مخاطبان خودش در داخل و در خارج بگوید. این سخن باید از رسانه ها گفته بشود و نه وسیله دیگر.

صدا و سیما باید در مقابل تبلیغات دشمن نسبت به انقلاب سینه سپر کند. الان رسانه های زیادی هستند که با تبلیغات به شکل سنتی در دنیا کاربراندازی انجام می دهند و این کار خیلی هم عملی است. اگر واقعا یک نظامی روی پای خودش محکم نایستاده باشد، با یک رادیوی برون مرزی به راحتی می شود آن را از صحنه خارج و نابود کرد. یعنی همین کاری که الان ابرقدرتها نسبت به انقلابهای گوناگون و بیش از همه نسبت به خود ما دارند انجام می دهند . منتها آنها درباره ما به غلط می اندیشیدند، چون پایه نظام ما محکم است و بر دوش مردم و در دل مردم قرار دارد. لذا شما باید واقعا در مقابل این حرکت موذیانه رسانه ها سینه سپر کنید و هر جا رسانه ها روی نقطه ای تکیه می کنند، شما پادزهرش را اگر قبلا ندادید بعدا بدهید. رسانه های ما باید خیلی قوی در مقابل تبلیغات دروغین اینها بایستند.

بایستی حقیقتا مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی پخش و منعکس شود. علاوه بر این صدا و سیما باید کوشش کند مردم متدین بشوند و یکی از وظایفی که آقایان باید واقعا به آن توجه داشته باشند این است که متدین ساز باشند، یعنی کاری بکنند که شنونده بر اثر صحبت آنان حقیقتا به صورت عمیق متدین بشود. یکی دیگر از گرایشهای اصولی، ضدیت با سلطه های استکباری است . حالا دیگر شاید امروز نشود مثل سابق گفت شرق و غرب و تقسیم بندی به این شکل خیلی معنا ندارد، اما ضدیت با سلطه های موجود باید در تمام برنامه های صدا و سیما محسوس باشد، ضدیت با دشمنان نظام جمهوری اسلامی. تکریم انسان و رعایت شأن او در نظام جمهوری اسلامی که یکی از ویژگی های اسلام است، ارشاد انسان و او را در جای شایسته خودش به کار گرفتن و نیروهای او را در جهت اهداف متعالی جوشاندن، اینها از باب مثال گرایشهای اصولی است، نه از باب احصا و الا در مقام احصا زیاد می شود. طرفداری از دولت در زمینه مسائل سیاسی از گرایشهای اصولی است که در تمام برنامه ها اعم از خبر و برنامه های اقتصادی و سیاسی باید محسوس باشد. و این آن گرایشی است که امام در طول حیات پربرکتشان در تمام دوره ها هر دولتی که سر کار بود مقید بودند به دفاع از آن دولت. با اینکه شما می دانید دولتهایی هم سر کار بودند، امام از آنها حمایت می کردند. و حمایتهائی که امام از بعضی از رؤسای جمهور و نخست وزیرها در اوایل انقلاب کردند را هنوز به خاطر داریم، چرا؟ چون دولت بود و مسئول بود. این صدا و سیمائی که متعلق به ملت و دولت است و با پول این ملت دارد اداره می شود. این بزرگترین مصلحت ملت را نمی شود نادیده گرفت و فدا کرد.

رادیو و تلویزیون ما باید گرایشهای اصولی نظام را با تمام قوت و قدرت و هنرش ارائه کند و در تمام بحث ها و تمام آنچه که از این رسانه پخش می شود و به گوش و قلب مستمعین می رسد، این نکته باید رعایت بشود. ببینید گرایشهای اصولی نظام چیست، آنها را پیدا کنید و منعکس کنید...

بیانات در دیدار با کارگزاران نظام و رؤسای سه قوه «41/9/96»

در ابراز عقیده های جناحی، حدود باید رعایت شود و به حدی نرسد که شادمانی دشمن را موجب گردد. تریبون باز مجلس شورای اسلامی جزو افتخارات جمهوری اسلامی است اما نباید از آن سخنی گفته شود که دشمن را شاد کند.

بیانات در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسئولین ستادهای دهه فجر سراسر کشور «11/10/96»

باید کلیه مساجد فعال شوند و مردم با حضور در مساجد خاطره فراموش نشدنی حضرت امام و پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیرند.

صدا و سیما باید فیلمهای و سریالهای تلویزیونی و برنامه هایی به مناسبت دهه فجر تهیه کند که یادآور خاطره های خوش انقلاب باشد و حضور همه جانبه مردم و حل شدن آنان را در دوران انقلاب نشان دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان