شناسه : ۳۰۱۹۱۰ - سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۳
آیتالله غرویعلیاری در جلسه تفسیر خود مطرح کرد:
ایمان مقید به قید عمل صالح است
گروه اندیشه: آیتالله جواد غرویعلیاری در تفسیر آیه ۹ سوره یونس گفت: صرفا ایمان به تمام مقدسات عالم از خدا تا امامت، مبدا و قیامت فایده ندارد و بدون عمل به درد نمیخورد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله غروی علیاری، در جلسه یازدهم تفسیر سوره یونس به آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ: کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند پروردگارشان به پاس ایمانشان آنان را هدایت مىکند به باغهاى [پر ناز و] نعمت که از زیر [پاى] آنان نهرها روان خواهد بود [در خواهند آمد]»(یونس/8) پرداخت.
غرویعلیاری در آغاز تفسیر این آیه گفت: شما اگر همه قرآن را بخوانید در هیچ آیهای، ایمان به تنهایی ذکر نشده است و «عملوا صالحات» به دنبالش آمده است. چون صرفا ایمان به تمام مقدسات عالم از خدا تا امامت، مبدا و قیامت فایده ندارد و بدون عمل به درد نمیخورد، از اینرو ایمان مقید به قید عمل صالح است.
وی با بیان اینکه هدایت تکوینی و تشریعی داریم، گفت: یک مطلبی است که متکلمین دارند این است که هدایت تکوینی مخصوص تکوینی منحصرا به خدا تعلق دارد و انبیا و اولیا نقشی ندارند و آنها تنها هدایت تشریعی را دارا هستند، اما یک قول دیگر قول علامه است و اما قول دیگر میگوید، هدایت تشریعی و تکوینی فقط منحصر به خداست.
این مفسر قرآن ادامه داد: اکثر متکلمین قدما اعم از اخباری و اصولی، قائلاند که هم هدایت تکوینی و هم تشریعی اولا مال ذات باری تعالی است که تفویض کرده به انبیا و حق هدایت تشریعی انبیا دارند.
وی افزود: معتزله و اشاعره نیز در این خصوص نظراتی دارند. متکلمین اشعری میگویند فقط خدا در امور بشر دخالت میکند و این هم هدایت تکوینی و هم هدایت تشریعی را در بر میگیرد در مقابل معتزله معتقدند این حرفها نیست و خداوند هدایت تکوینی دارد ولی آن را به انبیا تفویض کرده است.
غرویعلیاری تصریح کرد: ما در امر هدایت تکوینی وجود جناب انسان، وسایلی مانند عقل داریم که حق ارشاد تکوینی و تشریعی دارند، سپس انبیا بعد از عقل سلیم مطرح میشوند و در آخر روح که مجرد و قابل رویت نیست این هدایات را دارد. شما قدرت ندارید مجرد را ببنید زیرا شما جوهرهای مادی هستید، شما نمیتوانید عقل را نشان داده و یا ببینید.
وی با بیان اینکه چون جن در سنخیت ما نیست ما نمیتوانیم بر او استیلا پیدا کنیم، گفت: اما ما کارهای آنها را مشاهده میکنیم و نه خود وجود اجنه را. حتی ابراهیم هم نمیتواند وجود اولیه جبرئیل را ببیند.
این مفسر قرآن با طرح این پرسش که هدایت تکوینی چیست؟ گفت: هدایت تکوینی امری ذاتی است و اموری هم هستند مثل عقل. میتوان مردم را به قوانین و مقدسات هدیت کرد اما هدایت ذاتی، جبلی و حقیقی تنها مال پیامبر است و به امیرمومنین هم این حق داده شده است، ما می گوییم امروز هادی مرشد واقعی ارشادی، تکوینی حضر ولیعصر (روحی له الفداه) است.
وی افزود: اجازه اذنی است و ولایت مال خداوند است که به پیامبر و اولیا تفویض کرده. هکذا هدایت تکوینی واقعی وجودی متعلق به پیامبر است که اوست که هادی تکوینی انسان است. شما میتوانید مردم را به راه را هدایت کنید اما هدایت تکوینی رساندن است. هدایت تکوینی چنین است و در شان پیامبر اسلام است. بزرگان ما قائل هستند مانند علامه در کشف المراد که هدایت تکوینی و تشریعی هر دو متعلق به خداست که او به پیامبر اجازه داده است و بعد از پیامبر به امام علی و پس از او ائمه رسیده است و امروز امام زمان که هادی مرشد طریق و ارسال به مطلوب و هدایت طریقی است.
غرویعلیاری ادامه داد: پیامبر و اولیای پیامبر هم هدایت تکوینی و هم تشریعی دارند. اما بعضی از علمای ما در بحار میگویند ایشان میگویند این امر امر الهی است و متکلم و فلاسفه قائلاند که ارسال به مطلوب و هدایت تکوینی تنها مال خداست و اگر خدا اذن بدهد پیامبر میتواند. بر خلاف آنها متکلمین ما میگویند هدایت تکوینی هم مال پیامبر اسلام است کما اینکه هدایت تشریعی هم مال ایشان است.