به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله غرویعلیاری در جلسه 14 تفسیر یونس ذیل آیه «وَاللّهُ یَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» گفت: هادی کیست؟ بحث هدایت و ضلالت یکی از اهداف تربیتی و عقیدتی بعثت انبیاء است در واقع هدف از بعثت انبیاء تشریع قوانین الهی برای انسانها است.
این مفسر قرآن در ادامه گفت: پس بعد از ذات باری تعالی، رسول اکرم(ص) وعلی بن ابی طالب مسئولیت هدایت انسانها را بر عهده دارد. مشیت بعد از اراده الهی در طول افعال الهی هستند. بر اساس آموزههای دینی که از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است ابتدا مشیت الهی، سپس اراده و و قضا و تقدیر قرار میگیرند.
وی افزود: پس اراده امری مستقل از مشیت است اگر آدمی توفیق داشته باشد که در صراط مستقیم حرکت کند و در همه جهات از خداوند متعال اطاعت و نفس خود را مهار کند در راه خدا گام برداشته است.
غروی علیاری اظهار کرد: انسانی که در این مسیر گام بردارد دیگر ضعیف و نحیف نیست از نظر عمل ملکوتی است و از قفس شب و روز نجات پیدا کرده و پرواز کرده است و تمام موانع و حجابها را از بین برده است.
این مفسر قرآن افزود: مشیت و خواست خداوند دوگونه است: خواست تشریعی و خواست تکوینی. خداوند از نظر تشریعی، هدایت همه را خواسته است؛ لذا پیامبران و کتابهای آسمانی را فرستاده است. اما از نظر نکوینی خواسته که مردم بر اساس اراده و اختیار خود راه خود را انتخاب کنند نه اینکه مجبور باشند.
وی در ادامه گفت: منظور خداوند از «صراط المستقیم» در این آیه همان راه خداوند است یعنی خداوند ما را به راه خود هدایت کن. امام صادق(ع) فرمودند : صراط مستقیم، راهی به سوی معرفت خداوند است. یکی در دنیا و دیگری در آخرت. صراط در دنیا یعنی امامی که اطاعتش بر خلق واجب شده است؛ اما صراط در آخرت یعنی پلی که از روی جهنم زده شده است.
این مفسر قرآن به نقل از امام صادق(ع) افزود: هر کس در دنیا از صراط دنیا بدرستی رد شود یعنی امام خود را بشناسد و از او اطاعت کند در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی میگذرد و کسی که امام خود را نشناسد، در آخرت نیز قدمش بر پل آخرت میلرزد و به درون جهنم سقوط میکند».
وی در آخر گفت: انسانها برای هدایت شدن به انبیاء نیاز دارند؛ درقرآن از دو نوع هدایت تشریعی و تکوینی سخن گفته شده است. هدایت تشریعی، عبارت است از هدایت انسان بوسیله پیامبران الهی که چنین هدایتی فقط از طرف خداوند است . انسان نیز همانند سایر مخلوقات شامل هدایت تکوینی میشود ولی از آنجا که موجودی است دارای عقل و اختیار خداوند هدایت فطریش را با هدایت تشریعی به وسیله پیامبران همراه کرده است و پیامبران با آوردن احکام الهی بشریت را به سوی کمال مطلوب رهبری میکنند.